کد خبر: 333299
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۱ ۱۲:۰۸:۰۰
| |

رضایت هیات داوران از ردیف‌نوازی‌های جشنواره موسیقی جوان

مجید کیانی و علی اکبر شکارچی از اعضای هیات داوران بخش حفظ کل ردیف، سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان از اجرای نوازندگان جوان در این بخش ابراز رضایت کردند.

رضایت هیات داوران از ردیف‌نوازی‌های جشنواره موسیقی جوان
کد خبر: 333299
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۱ ۱۲:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نشست رسانه‌ای روز دهم بخش موسیقی دستگاهی در بخش حفظ کل ردیف، عصر روز پنج‌شنبه سی‌ویکم مردادماه و با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، مجید کیانی، مینا افتاده، علی اکبر شکارچی، حسین علیزاده و داریوش پیرنیاکان (اعضای هیأت داوران) در تالار رودکی برگزار شد.

بسیاری از نوازندگان لیاقت کسب مقام نخست را در این جشنواره دارند

در این نشست مجید کیانی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی گفت: خیلی خوشحالم که امروز اجراهای بسیار خوبی را دیدیم و تمام شرکت‌کنندگان در تمامی رده‌های سنی اجراهای خوبی داشتند. از آنجایی که اجراهای امروز حفظ کل ردیف بود، لازم دیدم که نکاتی را یادآوری کنم.

در ابتدا باید بدانیم که ردیف چیست؛ مسلماً زمانی که یک موسیقی از دل یک میراث کهن تا به امروز به ما رسیده است، امکان ندارد که برای آن یک تعریف ساده در نظر گرفت و باید متنوع باشد و چقدر خوب است که تنوع داشته باشد و خوب است که ردیف‌های مختلف و تنوع بسیار داشته باشیم. به همین دلیل ما در این بخش به یک ردیف اکتفا نمی‌کنیم.

او افزود: خوشحالم که در جشنواره‌ای حضور دارم که با وجود تمام مشکلاتی که امروزه برای جوانان وجود دارد، اما با شهامت آمدند و به اجرا پرداختند و باعث افتخار بنده است که در این جشنواره حضور داشتم و همچنین از جناب آقای اسعدی دبیر محترم جشنواره نیز تشکر می‌کنم که بخش حفظ کل ردیف را به جدول جشنواره موسیقی جوان اضافه کرد تا جوانان علاقمند به موسیقی رشد و پیشرفت کنند.

مجید کیانی در پایان بیان کرد: به نظر من تمام نوازندگانی که امروز اجرا کردند، لیاقت کسب مقام نخست در این جشنواره را دارند اما امیدوارم که این نواختن ردیف‌ها تنها مختص حضور در جشنواره موسیقی جوان نباشد و بعد از پایان این جشنواره نیز به تلاش خود ادامه دهید و سعی کنید روز به روز بهتر و موفق‌تر شوید.

بنیان اساسی موسیقی ایرانی ردیف‌ است

سپس علی اکبر شکارچی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در مورد اجراهای این روز گفت: کیفیت اجراها بسیار خوب بود و اجراهای خیلی خوبی را شاهد بودیم. زمانی که یک نوجوان 12 ساله مانند یک نوازنده 40 ساله با پنجه‌های خودشان ردیف ابوالحسن صبا را حفظ است و تمام آن را جز به جز و با کیفیت می‌نوازد، مثل این می‌ماند که ایران سرفراز را بالای قله دماوند دیده‌اید. علیرغم تمام تنگناهایی که برای موسیقی ایجاد شده است، خدا را شکر می‌کنم که موسیقی به شکل رازآلودی از پنهان‌ترین لایه‌های وجود انسان سر برآورده است.

او ادامه داد: بنیان اساسی موسیقی ما برای تک‌نوازی، آهنگ‌سازی، خوانندگی و پژوهش، ردیف‌های موسیقی است و به همین دلیل است که جوانان با شوق زیاد از روستاها و شهرهای مختلف در این جشنواره شرکت می‌کنند، جای سعادت و خوشبختی برای ملت ایران است و این موضوع نشان‌دهنده این است که ملت ما با فرهنگ هستند و چقدر در خون‌شان فرهنگ، هنر و موسیقی جاری است. در کل اجراهای بسیار خوب و درخشانی را شاهد بودیم.

علی اکبر شکارچی در پایان در مورد نقاط ضعف نوازندگان گفت: بنده نقطه ضعف آنچنانی در نوازندگان ندیدم اما عده‌ای از نوازندگان باید تلاش بیشتری کنند و ردیف موسیقی مجموعه‌ای از گوشه‌هایی است که می‌بایست در طول زمان از سطح به عمق بروند و بنابراین اگر مقداری تلاش و تمرین داشته باشند، می‌توانند آینده بسیار درخشانی برای موسیقی کشور باشند.

منبع: هنرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها