کد خبر: 333799
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۱۴:۵۹:۵۷
| |

نقدی بر اعزام به جام جهانی اهداف پروازی در فنلاند؛

میلیون‌ها تومان هزینه فدراسیون تیراندازی بر باد رفت

نتایج تیم ملی تیراندازی به اهداف پروازی ایران در جام جهانی فنلاند، ضعف این رشته را نشان داد و انتقاداتی را به فدراسیون تیراندازی برای هزینه های میلیونی در این رشته وارد کرده است.

میلیون‌ها تومان هزینه فدراسیون تیراندازی بر باد رفت
کد خبر: 333799
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۱۴:۵۹:۵۷

اعتمادآنلاین| تیم ملی تیراندازی به اهداف پروازی ایران از تاریخ 21 مرداد ماه به مسابقات جهانی فنلاند و کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو اعزام شد اما با کسب نتاج بسیار ضعیف از دور رقابت‌ها کنار رفت تا ضعف ایران در این رشته بیش از پیش آشکار شود. بهترین نتیجه‌ای که تیراندازان ایران در دو بخش تراپ و اسکیت کسب کردند چهل و پنجمی جهان بود که نتیجه‌ای ناامید کننده است و انتقادات و سوالاتی را ایجاد کرده است.

در این گزارش به بررسی وضعیت تیراندازی به اهداف پروازی ایران پرداخته می‌شود. ابتدا و برای ارائه تصویری روشن از عملکرد تیم‌های ملی نتایج نمایندگان ایران را ذکر می‌کنیم.

نتایج رشته تراپ

محمدحسین پرورش نیا، نریمان نیک‌خو و سیدبابک یگانه سه نماینده ایران در این رشته بودند که بهترین نتیجه در این بخش را پرورش نیا کسب کرد. او با 111 امتیاز در جایگاه 45 قرار گرفت، نیک‌خو با 106 امتیاز هشتاد و پنجم شد و یگانه با 99 امتیاز در بین 157 ورزشکار در رتبه 131 قرار گرفت که بدترین نتیجه نمایندگان ایران بود.

نتایج رشته اسکیت

در این بخش 135 تیرانداز حضور داشتند که 6 نفر آنها مسابقه خود را شروع نکردند یکی از این افراد، رامتین بشارتی، نماینده ایران بود.

ناصر رسولی، مدیرتیم‌های ملی ایران دلیل شرکت نکردن این تیرانداز را به وجود آمدن مشکل برای سلاحش عنوان کرد. با این حال به صورت کامل مشخص نشد که چه مشکلی برای سلاح این ورزشکار به وجود آمده که قادر به شرکت در مسابقات نبوده و چرا باید با سلاحی که از نظر کیفیت اطمینان چندانی ندارد در مسابقه شرکت کند و میلیون تومان هزینه برای اعزام او به هدر برود.

در این بخش 129 تیرانداز مسابقه دادند که علی دوستی با 108 امتیاز در جایگاه 103 قرار گرفت که در واقع بهترین نتیجه ایران در این رشته بود چرا که امیرمحمد دادگر (پسر رئیس فدراسیون)، با 100 امتیاز جایگاهی بهتر از 127 جهان کسب نکرد، یعنی از پائین جدول سوم شد!

در واقع تیراندازان اسکیت ایران در بین 129 نفر نتوانستند حتی در بین 100 نفر قرار گیرند و نتایج کاملا گواه است که شایستگی و آمادگی لازم برای حضور در چنین مسابقاتی را نداشتند اما میلیون ها تومان خرج نفرات این رشته شد.

هزینه‌های بی نتیجه فدراسیون ممنوع المعامله!

هرچند اعزام ملی پوشان رشته های مختلف به مسابقات برون مرزی به پیشرفت آنها کمک می‌کند اما در شرایطی که مشکلات اقتصادی فدراسیون‌های ورزشی را دچار مشکل کرده است؛ مخصوصا فدراسیون تیراندازی که به دلیل بدهی‌های مالیاتی و کمبود بودجه طبق گفته دادگر ممنوع الخروج و ممنوع المعامله است و در حالی که در سال منتهی به المپیک به سر می‌بریم آیا نباید با اولویت بندی بودجه به رشته هایی که شانس بیشتری برای کسب سهیمه المپیک دارند بها داده شود؟

تیم های ملی تفنگ و تپانچه ایران در دوره‌های قبل چندین سهمیه المپیک کسب کردند اما در حال حاضر تنها نجمه خدمتی موفق شده است سهمیه المپیک توکیو را بگیرد چرا که مشکلات مختلفی از جمله کمبود فشنگ بر کار آنها تاثیر گذاشته است. علاوه براین کمبود بودجه باعث شده تا خدمتی به مسابقات جهانی ریو اعزام نشود، در حالی که میدان خوبی برای کسب تجربه و آماده شدن این تیراندازی در راه المپیک بود. در این شرایط آیا بهتر نبود به این رشته‌ها که شانس بیشتری برای کسب سهمیه دارند توجه ویژه‌تری شود و میلیون ها تومان پولی که در اهداف پروازی هزینه شد، صرف تفنگ و تپانچه شود؟

در این زمینه نباید از نقش شورای برون مرزی چشم‌پوشی کرد چون در حالی که اولویت ورزش کشور کسب سهمیه المیپک 2020 توکیو در رشته‌های گوناگون است و از طرفی فدرسیون‌ها با کمبود بودجه و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، این انتقاد به شورای برون مرزی وارد است که چطور به رشته ای مانند اهداف پروازی برای حضور در مسابقات پرهزینه و البته بدون دستاورد در فنلاند مجوز اعزام می‌دهد؟ وظیفه شورای برون مرزی است که کارشناسی دقیقی از اعزام‌ها داشته باشد و از صرف هزینه‌های میلیونی که نتیجه‌ای در برندارد جلوگیری کند.

با این حال اعزام تیم اهداف پروازی در شرایطی که شانس خیلی کمی برای کسب سهمیه از جام جهانی داشتند این شائبه را مطرح کرد که حضور پسر رئیس فدراسیون در تیم اهداف پروازی و در ماده اسکیت دلیلی برای این اعزام بوده است هر چند که پسر رئیس فدراسیون باز هم ضعیف ترین نتیجه را در بین نفرات اعزامی داشت و در بخش اسکیت بین 129 نفر رتبه 127 را بدست آورد.

با وجود مشکلات مالی عدیده در فدراسیون تیراندازی و وضعیت بودجه کشور، فدراسیون تیراندازی باید پاسخگو باشد چرا بجای پرداختن بهتر به رشته های تفنگ و تپانچه که شانس کسب مدال جهانی و سهمیه المپیک داریم، این همه در اهداف پروازی هزینه می‌کند و نتایج جام جهانی فنلاند هم گویای همه چیز است.

اعزام تیم بدون مربی!

نکته قابل توجه دیگر در این مورد، اعزام تیم اسکیت بدون مربی به مسابقات بود. هدایت این تیم را هنریک آواکیان برعهده دارد اما او به فنلاند اعزام نشد. او در این مورد به ایسنا گفت:" یکی از دلایل آن کمبود بودجه فدراسیون و دیگر قبول نکردن شرایطی بود که به عنوان مربی تعیین کرده بودم. قرار بود فدراسیون به این شرایط فکر کند اما هنوز جواب نداده است."

با این حال فدراسیون مدعی شد یک مربی ارمنستانی که برای آموزش تیراندازان اسکیت یک هفته به ایران آمده بود، "بدون هیچ هزینه‌ای و بر اساس تفاهم نامه فدراسیون دو کشور" کنار تیم ملی حضور دارد و راهنمایی های لازم را انجام می دهد اما چرا زمانی که تیم ملی مربی دارد باید شخص دیگری کنار تیم باشد؟ چگونه ممکن است یک مربی دو تیم را هدایت کند؟ و بر چه اساسی فدراسیون ارمنستان قبول کرده که مربی کشورش بدون دریافت هزینه ای هدایت ورزشکاران تیم دیگری را برعهده بگیرد؟

البته هاواکیان در این زمینه بیان کرد که در تماس تلفنی با این مربی متوجه شده که بر خلاف ادعای فدرسیون، در پایان رقابت تیم بانوان ارمنستان این مربی هم به کشورش بازگشته است در نتیجه نیاز است که فدراسیون در این زمینه روشنگری کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها