کد خبر: 333843
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۱۵:۵۸:۳۸
| |

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد:

شرایط پذیرش زنان خیابانی در خانه‌های سلامت

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره فرایند پذیرش دختران و زنان ویژه در خانه‌های سلامت و خدمات تخصصی به این افراد توضیح داد.

شرایط پذیرش زنان خیابانی در خانه‌های سلامت
کد خبر: 333843
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ۱۵:۵۸:۳۸

اعتمادآنلاین| ‌ حبیب الله مسعودی فرید درباره ضرورت راه‌اندازی خانه سلامت، گفت: در صورتی که به دلایل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عده‌ای از افراد جامعه از جمله زنان و دختران، از حضور در صحنه اجتماع، تعلیم و تربیت و فعالیتهای اقتصادی و غیره با اعمال انواع خشونت‌ها منع شوند، طبعاً فرصتی برای آسیب‌پذیری بیشتر آنان فراهم خواهد شد.از این‌رو دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی به منظور نگهداری و حمایت از دختران نیازمند حمایت‌های اجتماعی تا زمان استقلال و خودکفایی فردی و اجتماعی آنان و پیشگیری از آسیب‌پذیری این قشر از جامعه همچنین به دلیل عدم تداخل گروه هدف با زنان آسیب‌دیده اجتماعی، از سال 1378 اقدام به ایجاد خانه‌های سلامت برای دختران کرده است.

وی تصریح کرد: به استناد اصل دهم، بیست و یکم و بیست و نهم قانون اساسی، قانون تشکیل سازمان بهزیستی کشور، مصوب مورخ 1359/3/24 شورای انقلاب با الحاق اصلاحیه 24 مردادماه 1359 و اصلاحات و الحاقات به عمل آمده جلسه 1357/11/19 مجلس شورای اسلامی در خصوص تجدید تربیت منحرفین اجتماعی (آسیب‌دیدگان اجتماعی) و نظر به اجرای مفاد آئین‌نامه اجرایی مصوب هیئت محترم وزیران به شماره 60615/ت/85 مورخ 71/3/3 در رابطه با دختران و زنان در معرض آسیب اجتماعی (حاد) و دختران و زنان در معرض آسیب اجتماعی (ویژه) و همچنین قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور، آئین‌نامه چتر ایمنی رفاه اجتماعی که طی تصویب نامه هیئت وزیران ابلاغ شده است.

فرید درباره نحوه پذیرش این افراد گفت: به منظور ایجاد هماهنگی در امر پذیرش، تمام پذیرش‌های خانه توسط مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی (اورژانس اجتماعی) استان انجام خواهد شد. ضمناً شرایط و مدارک مورد نیاز پذیرش عبارتند از ایرانی بودن یا داشتن تابعیت اجمهوری اسلامی ایران، داشتن گواهی پزشک قانونی مبنی بر باکره بودن دختر، داشتن حداقل 18 سال و داشتن گزارش تیم تخصصی مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی (اورژانس اجتماعی به همراه تصویر پرونده کامل خدمت گیرنده.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: دختران پذیرش شده در این مرکز فقط از طریق مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی به این خانه‌ها ارجاع می‌شوند و خانه حق پذیرش به صورت مستقل را نخواهد داشت. از ابتدای پذیرش باید در زمینه فراهم آوردن امکانات بازگشت دختر به خانواده و یا بستگان و یا سایر روش‌های ترخیص به منظور توانمندسازی دختران تلاش کرد است و کمیته امور آسیب‌دیدگان اجتماعی استان موظف به نظارت دقیق بر تحقق این امر است.

وی افزود: مدت زمان حمایت از دختران در خانه سلامت حداکثر 6 ماه است و ظرف این مدت خانه موظف به برنامه‌ریزی برای توانمندسازی و استقلال دختران است. این مدت در موارد خاص با نظر کمیته امور آسیب‌دیدگان اجتماعی استان به مدت 6 ماه قابل تمدید است.

فرید همچنین درباره خدمات تخصصی خانه‌های سلامت تصریح کرد: پس از پذیرش توسط مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی (اورژانس اجتماعی)، دختران به خانه معرفی می‌شوند و در طی مدتی که در خانه زندگی می‌کنند باید خدمات تخصصی از جمله خدمات مددکاری اجتماعی- خدمات روانشناسی- خدمات بهداشتی و درمانی - خدمات تربیتی - خدمات آموزشی،فرهنگی،تربیتی، مذهبی- خدمات حقوقی- سایر خدمات و خدمات تیم تخصصی ارائه شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص خدمات تخصصی در خانه‌های سلامت توضیح داد: خدمات مددکاری اجتماعی عبارتند از جمع‌آوری اطلاعات از طریق ابزارهای مددکاری اجتماعی- ارزیابی دقیق وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی- ارزیابی وضعیت روانی، اجتماعی و برنامه‌ریزی لازم جهت بهره‌مندی از برنامه‌های درمانی و آموزشی، خدمات روان‌شناسی( مصاحبه بالینی و معاینه وضعیت روانی- ارزیابی و بررسی دقیق استعدادها، علائق، انگیزه‌ها - انجام مشاوره (فردی، خانوادگی و گروهی) - درمان (گروه درمانی، خانواده درمانی و...) - آموزش مهارت‌های زندگی.

وی ادامه داد: از خدمات بهداشتی و درمانی نیز می‌توان به تهیه شرح حال- انجام معاینات کامل - انجام آزمایشات پاراکلینیکی روتین- تشخیص، تدوین و اجرای طرح خاص درمانی -نظارت بر بهداشت فردی و محیط - آموزش پیشگیری از HIV/ ایدز و هپاتیت اشاره کرد.

فرید در مورد سایر خدمات تخصصی در خانه‌های سلامت افزود: نظارت و مراقبت شبانه‌روزی - نظارت بر اعمال و رفتار و گزارش موارد انضباطی به تیم خانه (شامل مسئول مرکز، مددکار اجتماعی و روان‌شناس) و کلیه موارد و تصمیم‌ها بایستی در فرم صورتجلسه ثبت شود، رفع کمبودها و تأمین نیازهای ضروری -نظارت بر کارهای روزمره و جاری (نظافت و شستشو و...) که بایستی با مشارکت دختران انجام پذیرد، همکاری با سایر اعضاء تخصصی خانه در حوزه تربیتی ارائه می‌شود.

وی در ادامه درباره ترخیص دختران از این مراکز گفت: ترخیص مراجعین با نظر و تایید تمام اعضاء تیم تخصصی انجام می‌شود که در این بخش نیز بر اساس جدول طراحی شده صورت می‌پذیرد که از آن جمله می‌توان بازگشت به خانواده (تحویل به خانواده یا بستگان سببی و نسبی) مهمتین هدف این مراکز است و در صورت فراهم نبودن شرایط مناسب جهت بازگشت به خانواده مراتب باید به تایید تیم تخصصی خانه برسد ، زندگی مستقل با حفظ شرایط قانونی، ازدواج و ارجاع به سازمان‌ها، ارگان‌های ذیربط و سایر نهادهای حمایتی و امدادی موجود در جامعه (دولتی و غیردولتی) اشاره کرد.

فرید در پایان گفت: پس از ترخیص مددکار اجتماعی مرکز موظف است پس از ترخیص پیگیری لازم را انجام دهد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها