کد خبر: 333965
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۰۹:۲۴:۲۵
| |

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

انحصار پذیرش در رشته‌های پزشکی باید شکسته شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به ظرفیت اندک پذیرش در رشته‌های پزشکی گفت: با وجود اینکه تعداد دانشجویان روزانه ما در سال 1374، حدود 4 هزار نفر بود اما اکنون با گذشت 25 سال و افزایش دانشگاه‌های علوم پزشکی، این تعداد افزایش قابل توجهی نداشته است.

انحصار پذیرش در رشته‌های پزشکی باید شکسته شود
کد خبر: 333965
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۰۹:۲۴:۲۵

اعتمادآنلاین| ‌ پس از تصویب دو فوریت طرح «افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی» در مجلس، موج گسترده‌ای از واکنش‌ها به این مسئله را شاهد بودیم.

به گفته موافقان این طرح، واگذاری اختیار تعیین ظرفیت‌ها به وزارت بهداشت سبب ایجاد نوعی تعارض منافع در این حوزه شده است؛ آنها معتقدند دلیل مخالفت پزشکان با افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی نیز همین ذی‌نفع بودن آنان است.

کارشناسان بر این باورند که کمبود پزشک در کشور ضربه بزرگی به دسترسی مردم به خدمات درمانی به‌ویژه در مناطق محروم زده است؛ پیش از این حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز خبر از کمبود جدی پزشک در کشور داده بود.

انحصار پذیرش در رشته‌های پزشکی باید شکسته شود

اما نادر قاضی­‌پور؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره طرح افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی گفت: در کشور ما تعداد پرستار یک چهارم استاندارد جهانی است؛ طبق آمار جهانی برای هر یک تخت، دو پرستار وجود دارد اما در ایران برای هر دو تخت، یک پرستار داریم.

وی ادامه داد: در حوزه پزشک نیز ما با کمبود مواجه هستیم که این مسئله در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق مرزی، بیشتر مشهود است؛ مناطق محروم و کم توسعه‌یافته حتی فاقد پزشک عمومی هستند؛ با از بین بردن انحصار، رقابت­ها را هم می‌توان بیشتر کرد.

طراحان افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی مورد هجمه قرار گرفته‌اند

نماینده مردم ارومیه درباره برخی فرافکنی­‌های علیه طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی خاطرنشان کرد: عده­‌ای گمان می­‌کنند مجلس درصدد بیشتر کردن سهمیه­‌ها در رشته پزشکی است در حالی که بحث ما، سهمیه نیست؛ قرار است بر طبق شایسته­‌سالاری و کنکور، افراد متقاضی انتخاب شوند؛ در حال حاضر هم بیشتر سهمیه­‌ها مربوط به سهمیه فرزندان اساتید است؛ به این صورت که این افراد یکسال برای تحصیل به خارج کشور می­‌روند و بعد با استفاده از سهمیه خود، به بهترین دانشگاه­‌های ایران منتقل می­‌شوند!

ظرفیت‌ پذیرش رشته پزشکی در 25 سال گذشته افزایش قابل توجهی نداشته است

قاضی­‌پور با اشاره به لزوم افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته­‌های پزشکی متذکر شد: تعداد دانشجویان روزانه ما در سال 1374، حدود 4 هزار نفر بود؛ اکنون با گذشت 25 سال و افزایش دانشگاه‌های علوم پزشکی، این تعداد افزایش قابل توجهی نداشته است؛ از این رو انتظار است که برنامه­‌ای وجود داشته باشد تا با تسهیل در ورود به رشته پزشکی، افراد در داخل کشور تحصیل کنند زیرا رفتن به دانشگاه­‌های خارجی ضمن خروج ارز از کشور، موجب انتقال فرهنگ غرب نیز می­‌شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها