کد خبر: 334050
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۰:۵۸:۴۹
| |

بالن‌ها، ماهواره و موشک به فضا می‌برند

محققان فنلاندی طرحی را ارائه کردند تا بتوان به وسیله بالن‌های حامل هوای داغ، موشک و ماهواره را به آسمان برد و از آنجا به اعماق فضا پرتاب کرد. به این ترتیب آلودگی کمتری ایجاد می‌شود.

بالن‌ها، ماهواره و موشک به فضا می‌برند
کد خبر: 334050
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۰:۵۸:۴۹

اعتمادآنلاین| دانشمندان مشغول کار روی روشی ارزان و کارآمد هستند تا ماهواره‌ها را به فضا بفرستند. در همین راستا گروهی از محققان «انستیتو آب وهوا شناسی فنلاند » مشغول بررسی طرحی هستند تا بتوان ماهواره‌ها را به وسیله بالن هایی که با بخار پرواز می کنند به مدار زمین رساند.

البته آنها این ایده را هنوز آزمایش نکرده اند اما شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد بالن‌های بخار می‌توانند شیوه انتقال تجهیزات را به مدار زمین دگرگون کنند.

یکی از محققان حاضر در این پروژه می گوید: بالن حامل بخار داغ از روی زمین بلند می شود. همزمان با بالا رفتن بالن بخشی از بخار آب متراکم می شود. این روند مقدار زیادی گرما تولید می کند که با کند کردن فرایند خنک سازی، سبب می شود بخار باقیمانده در وضعیت گازی باقی بماند. در مرحله بعد پس از آنکه بالن به ارتفاع مناسب رسید، موشک را آزاد می کند. موشک نیز پس از احتراق به اعماق فضا می‌رود. از سوی دیگر بالن که خالی از بخار آب شده دوباره به زمین بر می گردد و آماده استفاده دوباره است.

شبیه سازی های رایانشی نشان داده فرایند خنک سازی بخار در ارتفاع 18 کیلومتری اتفاق می افتد. اما وزن موشک را نیز باید در نظر گرفت. در این شبیه سازی ها وزن موشک 10 تن در نظر گرفته شد.

ایده ارسال بالن به آسمان چندان جدید نیست. در گذشته نیز از نسخه های از بالن های هیدروژنی یا هلیومی استفاده شده است که البته هر دو این ماده گرانقیمت تر از بخار هستند. از سوی دیگر استفاده از هیدروژن نیز با توجه به شیوه احتراق آن خطرناک است.

از سوی دیگر به محض فرود آمدن بالن می‌توان دوباره آن را استفاده کرد و نیاز به مصرف سوخت های موشک نیست.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها