یک کارگردان تئاتر؛

نگاه اقتصادی‌ را از تئاتر بردارید

الهام شکیب، کارگردان تئاتر با بیان اینکه «شرایط تئاتر خوب نیست» تاکید کرد: حال خوب همان حالی است که قبل از از خصوصی شدن تئاتر وجود داشت و باید نگاه اقتصادی‌مان را از تئاتر برداریم و به این فکر کنیم که از طریق دیگری پول در آوریم.

نگاه اقتصادی‌ را از تئاتر بردارید
کد خبر: 334070
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۱:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| الهام شکیب کارگردان نمایش «بیماری خانواده میم» درباره این نمایش بیان کرد: ما این نمایش را از 15 مرداد روی صحنه بردیم و تا نیمه شهریورماه نیز روی صحنه تئاتر «سپند» خواهد بود. تمرینات برای روی صحنه رفتن این نمایش چهارماه زمان برد البته من اجراهایم را با تعدادی دانشجو آغاز کردم و به دلیل یک سری مسائل مجبور شدم در میانه تمرین‌هایم بازیگرانم را تغییر و با افرادی حرفه‌ای آن را ادامه دهم و در نهایت روی صحنه ببرم.

او درباره علت تغییر بازیگرانش توضیح داد: دانشجویان به لحاظ اخلاقی خیلی متعهد به کار و انجام تمرین‌ها نبودند و دیر سر تمرین ها می‌آمدند و انگیزه لازم را نداشتند؛ این در حالی بود که من فکر می‌کردم اگر با این بچه‌ها کار کنم انرژی بیشتری به وجود می‌آید اما همه چیز برعکس بود. ما خودمان در دوران دانشجویی‌مان منتظر بودیم کسی به ما پیشنهاد بازی دهد و از آن استقبال می‌کردیم. شاید شرایط موجود باعث این اتفاق شده است.

شکیب یادآور شد: زمانی که ما کارمان را شروع کردیم مگر چند سالن نمایشی وجود داشت؟! اما الان دانشجویان خیلی راحت می‌توانند اجرا بگیرند و روی صحنه بروند. من داور جشنواره دانشگاهی بودم و برایم جالب است که ما یک نمایشی را رد کردیم و در جشنواره پذیرفته نشد اما همان نمایش اکنون روی صحنه است. متاسفانه اگر کاری هم روی صحنه برود نظارت حرفه ای روی آن صورت نمی‌گیرد.

این کارگردان تئاتر درباره متن و تمرینات این نمایش اضافه کرد: ما تقریباً از اوایل تیر ماه تمرینات گروه جدید را آغاز و حدود یک ماه و نیم تمرین کردیم. این نمایشنامه یک متن اجتماعی است و ابعاد روانشناسانه دارد. در این متن با یک خانواده از هم پاشیده روبرو هستیم که هرکدام درگیر تنهایی خودشان هستند و میل به تنها بودن دارند و در نهایت هم با مرگ یکی از اعضای خانواده تنهاتر از همیشه می شود. متن بسیار تلخ است اما نکته هایی دارد که زهر تلخی آن را ‌و بخش های کمدی دارد و در روند قصه نکاتی وجود دارد که تماشاچی را می‌خنداند.

اوبا تاکید براینکه «مردم کار خوب میخواهند و از اجراهای بازیگر محور هم گاهی خسته می‌شوند» گفت: قبل از من نمایشی در همین سالن اجرا می‌شد که بازیگر چهره داشت اما با این حال نتوانست استقبال خوبی داشته باشد.

شکیب با بیان اینکه «شرایط تئاتر خوب نیست و حال کلیت آن باید بهتر شود» اظهار کرد: حال خوب همان حالی است که قبل از خصوصی شدن تئاتر وجود داشت. البته همان موقع هم دوست داشتیم تئاتر خصوصی شود اما نه به این شکل. باید همه تلاش کنیم کار خوب روی صحنه ببریم و برایمان مهم نباشد که چقدر فروش خواهد داشت. باید نگاه اقتصادی مان را از تئاتر برداریم و به این فکر کنیم که از طریق دیگری پول در آوریم. تئاتر و هنر نباید فروخته شود. نه خودمان را بفروشیم و نه تئاتر را به کسی.

این کارگردان در پایان صحبت‌های خود با اشاره به عنوان تهیه کننده در عوامل تولید این نمایش گفت: تهیه کننده من، خود مدیر تالار سپند است اما به این شکل نبود که مخارج را برعهده داشته باشد بلکه کار را روی صحنه برد و تولید را با هزینه اندکی انجام داد و قراردادهای هر کدام از ما به صورت درصدی از میزان فروش بسته شده است.

عوامل نمایش «بیماری خانم میم» به این شرح است : نویسنده: فائوستو پاراویدینو، مترجم: نیایش بهمنیه، طراح و کارگردان: الهام شکیب، بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا) حامد احمدجو، امیر سفیری، ناز شادمان، مهدی صدر، آرزو عالی، پیمان مقدمی، تهیه کننده: فرشاد حبیبی، مشاور پروژه: پگاه طبسی نژاد، موسیقی: آنکیدو دراش، عکاس، تیزر و گرافیک: مهران بی پروا، مدیر تولید: سعید زارع محمدی، احمد نجفی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: حامد کریوند، مدیر صحنه: علیرضا ملک محمودی، منشی صحنه، اپراتور نور و صدا: مهشید سلطانی، دستیار صحنه: زهرا طالش پور، دستیار مدیر تولید: علیرضا ملک محمودی، دستیار دوم کارگردان: فاروق حاجی زاده، طراح نور: علیرضا ترحمی.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها