کد خبر: 334206
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۶:۴۰:۰۰
| |

بازخوانی اشغال ایران توسط متفقین در گفت‌وگوی «اعتمادآنلاین» با علی بیگدلی؛

رضاشاه به دلیل دور بودن آمریکا و ضعف شوروی در صنعت به آلمان نزدیک شد/ رضاشاه کمی از ایده‌های بیسمارک از جمله راه‌آهن را اجرا کرد/ پهلوی اول با هیتلر رابطه نزدیکی پیدا کرد/ رضاشاه به انگلیسی‌ها گفته بود حتی در صورت سقوطم بر سر قولم با آلمانی‌ها می‌مانم

علی بیگدلی گفت‌: رضاشاه به فروغی اصرار کرد که پسر من را پادشاه کن، فروغی در مجلس هم از شاهی محمدرضا دفاع جانانه‌ای می‌کرد و در نهایت با تبعید رضاشاه، محمدرضا شاه شد.

رضاشاه به دلیل دور بودن آمریکا و ضعف شوروی در صنعت به آلمان نزدیک شد/ رضاشاه کمی از ایده‌های بیسمارک از جمله راه‌آهن را اجرا کرد/ پهلوی اول با هیتلر رابطه نزدیکی پیدا کرد/ رضاشاه به انگلیسی‌ها گفته بود حتی در صورت سقوطم بر سر قولم با آلمانی‌ها می‌مانم
کد خبر: 334206
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی بیگدلی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به سالگرد اشغال ایران توسط متفقین گفت: رضاشاه وقتی روی کار آمد،‌ دنبال این بود که برای برنامه‌های عمرانی و مخصوصاً صنعتی کردن ایران شریک خارجی پیدا کند. با توجه به اینکه شاه از انگلستان بیزار بود، به جانب روسیه تمایل پیدا کرد و حزب تجدد را به‌ راه انداخت که این حزب تمایلات سوسیالیستی داشت.

رضاشاه با حمایت خارجی‌ها قدرت‌دار شده بود

بیگدلی ادامه داد: همچنین باید گفت خود رضاشاه با حمایت خارجی‌ها قدرت‌دار شده بود و حمایت شوروی را پشت سر خود می‌دید. البته انتظار لنین این بود که صنعتی شدن ایران طبقه‌ کارگر را شکل بدهد تا زمینه برای سوسیالیست شدن ایران فراهم شود. حتی آمریکایی‌ها هم معتقد بودند حکومت‌های پوسیده و قدیمی ایران باید جای خود را به مدرن‌ها بدهند، چون جامعه‌ مدرن جامعه‌ای مصرف‌گرا خواهد بود که خب، این به سود آمریکا تمام می‌شد.

این کارشناس تاریخ ادامه داد: انگلیسی‌ها در این اثنا هم به این نتیجه رسیدند که دولت قاجار توانایی تطبیق با دنیا را ندارد و این هزار‌فامیلِ‌ تودرتوی لا‌به‌لا باید از هم‌ ریخته شود تا نیرویی جدید و نظامی که سابقه اشرافیتی ندارد، قدرت را در دست بگیرد. رضاشاه هم به دلیل دور بودن آمریکا و ضعف شوروی در صنعت به آلمان نزدیک شد و کمی از ایده‌های بیسمارک از جمله راه‌آهن را به‌ اجرا درآورد.

شاه ایران با هیتلر رابطه نزدیکی پیدا کرد

بیگدلی درباره رابطه رضاشاه با هیتلر گفت: همچنین پهلوی اول با هیتلر رابطه نزدیکِ توأم با مکاتبه‌های فشرده‌ای پیدا کرد که در نتیجه این رابطه، هیات‌های صنعتی‌ای از آلمان به ایران آمدند، به‌ طوری که تعداد کارشناسان آلمانی بیشتر از 2000 نفر بود. البته تعدادی هم کارشناس روس،‌ انگلیسی و آمریکایی هم بودند که به لحاظ کمیت به آلمانی‌ها نمی‌رسیدند. تا آنجا که وقتی آلمان و هیتلر در جنگ‌ جهانی دوم پیروزی‌هایی برق‌آسا به‌‌ دست آوردند،‌ رضاشاه خشنود بود.

او ادامه داد: بعدها اشرف در مصاحبه با مجله «سپیدوسیاه» در جواب خبرنگار که پرسیده بود «برادرتان ادعا دارد پدرتان با آلمانی‌ها خوب بود» گفته بود: «محمدرضا اشتباه کرده است. پدر من با آلمانی‌ها خوب بود، از انگلیس و انگلیسی‌ها تنفر داشت و می‌خواست از زیر منت‌شان رهایی پیدا کند.» به بحث پیروزی‌ آلمان در جنگ‌جهانی دوم برگردیم. وقتی هیتلر توانست در جنگ‌جهانی موفق شود،‌ در ایران جشن و سرور گرفتند تا اینکه حمله هیتلر به شوروی آغاز شد و وقتی آلمان‌ها شکست خوردند هیتلر به رضاشاه نامه‌ای با این مضمون نوشت: «برابر متفقین مقاومت کن و بدان که به زودی از طریق قفقاز وارد ایران خواهم شد.»

رضاشاه به انگلیسی‌ها گفته بودحتی در صورت سقوطم بر سر قولم با آلمانی‌ها می‌مانم

او اضافه کرد: همزمان انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها شاه را تحت‌ فشار شدیدی گذاشتند تا به سرعت کارشناسان آلمانی را از ایران خارج کند، هرچند با مقاومت شاه روبه‌رو شدند. انگلیسی‌ها اگرچه در قدرت گرفتن رضاشاه با کمک‌های‌شان تاثیرگذار بودند، به دلیل عقد قرارداد 1933 نفت، از شاه ایران راضی نبودند و به‌ همین دلیل به این تمایل رسیدند تا شاه ایران را ساقط کنند،‌ مخصوصاً که رضاشاه به انگلیسی‌ها گفته بود حتی در صورت سقوط حکومت هم بر سر قولم با آلمانی‌ها می‌مانم.

رضاشاه به فروغی اصرار کرد که پسر من را پادشاه کن

علی بیگدلی در پایان صحبت‌هایش گفت: تا اینکه رضا شاه به سراغ فروغی رفت و از او خواست با انگلیسی‌ها رایزنی کند. انگلیسی‌ها ضمن اینکه برکناری رضاشاه را لازم می‌دانستند، به فروغی پیشنهاد دادند ایران جمهوری و او رئیس‌جمهوری شود که فروغی گفته بود: «نه ایران استحقاق جمهوری شدن دارد و نه من حال و احوال رئیس‌جمهوری.»

رضاشاه به فروغی اصرار کرد که پسر مرا پادشاه کن، فروغی در مجلس هم از شاهی محمدرضا دفاع جانانه‌ای می‌کرد و در نهایت با تبعید رضاشاه، محمدرضا شاه شد و حکومت پهلوی‌ها در ایران 37 سال دیگر تداوم یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها