کد خبر: 334218
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اولین صنعتی که میوه برجام را چید صنعت خودروی کشور بود/ کلمه خودروی ملی از اول به صورت اشتباه در ذهن مردم جای گرفته است/ مرسدس بنز آلمان هم تمام قطعاتش در آلمان تولید نمی شود/ پراید استانداردهای کشور را پاس کرده است/ ادعای پلیس درباره زیاد بودن تعداد تصادف

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، گفت: این موضوع که پلیس اعلام می‌کند پراید تعداد تصادفات و کشته‌هایش زیاد است حرف درستی نیست چراکه پراید استانداردهای مصوب کشور را پاس کرده است. این موضوع را هم باید در نظر گرفت که سازمان استاندارد بر کیفیت و استاندارد بودن پراید صحه گذاشته است.

اولین صنعتی که میوه برجام را چید صنعت خودروی کشور بود/ کلمه خودروی ملی از اول به صورت اشتباه در ذهن مردم جای گرفته است/ مرسدس بنز آلمان هم تمام قطعاتش در آلمان تولید نمی شود/ پراید استانداردهای کشور را پاس کرده است/ ادعای پلیس درباره زیاد بودن تعداد تصادف
کد خبر: 334218
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، در خصوص از رده خارج کردن پراید از چرخه تولید به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: اگر بخواهیم از دید اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم کارخانه تولید کنند پراید در حال زیان دادن است. همین موضوع زیان‌ده بودن پراید برای تولیدکننده و نارضایتی عموم مردم از این خودرو خودروسازان را بر آن وا داشت تا این محصول را از خط تولید خارج کنند.

دبیر انجمن خوردورسازان افزود: تولیدکنندگان هنوز زمان مشخصی برای از رده خارج کردن پراید اعلام نکرده‌اند و قصد دارند با کم کردن تیراژ این محصول و افزایش تولید این فرایند را در ماه‌های آتی انجام دهند.

نعمت‌بخش در ادامه با اشاره موضوع تصادفات پراید و پرداختن به بحث ایمنی این خودرو تصریح کرد: این موضوع که پلیس اعلام می‌کند این خودرو تعداد تصادفات و کشته‌هایش زیاد است حرف درستی نیست، چراکه پراید استانداردهای مصوب کشور را پاس کرده است. این موضوع را هم باید در نظر گرفت که سازمان استاندارد بر کیفیت و استاندارد بودن پراید صحه گذاشته است.

او در ادامه افزود: اکثر اشخاصی که با پراید تصادف می‌کنند قشر جوان و پرانرژی هستند. اگر به نسبت پراید موجود در تصادفات و دیگر خودروها توجه کنیم در می‌یابیم که تصادفات پراید بیشتر از بقیه محصولات تولید داخل نیست. در حال حاضر پرایدی را که کارخانه به مبلغ 37 میلیون تومان به فروش می‌رساند با احتساب بیمه شخص ثالث، ارزش‌افزوده و شماره‌گذاری نزدیک به 39 میلیون تومان می‌شود که در می‌یابیم کارخانه خودروساز در حال زیان دادن است.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: استانداردها همیشه کف کیفیت را در نظر می‌گیرند. استانداردهای صنعت خودرو همان استانداردهای ای‌ای‌سی اروپا (EEC) است که متشکل از 53 استاندارد ایمنی و 3 استاندارد آلایندگی است و با توجه به دستور سازمان استاندارد برای ارتقای سطح استانداردها، 11 استاندارد به آن اضافه و به 66 استاندارد رسید.

نعمت‌بخش با تأکید بر این موضوع که پراید خودروی استاندارد و باکیفیتی است، افزود: در شرایط تحریم صنعت خودروی کشور قادر به پاس کردن همه استانداردهای لازم نیست. به عنوان مثال یکی از این استانداردها در خصوص ترمز است که اگر خودرو با مانعی روبه‌رو شد به صورت خودکار ترمز کرده و مانع از تصادف شود؛ اما در شرایط فعلی این مدل ترمز را نمی‌توان روی بعضی محصولات تولیدی که خودروهای قدیمی هستند نصب کرد و مستلزم تولید خودروی‌های روز بازار جهانی است که با توجه تحریم‌های آمریکا این امر میسر نیست. توقع ما این است که شورای عالی استاندارد با توجه به تحریم‌ها همان استانداردهای قبلی را در خصوص خودروهای تولیدی اعمال کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: به دلیل اینکه کارخانه در حال زیان دادن است و اجازه افزایش قیمت ندادند احتمالاً تا آخر امسال یا شش ماه اول سال آینده خط تولید پراید تعطیل شود. طی مدتی که پراید تولید می‌شد روی این خودرو تغییراتی اعمال شده و پلتفرم‌های جدید را طراحی کرده‌اند که این موضوع یعنی محصولاتی از پراید که عیب کمتری دارند و نسبت به نمونه‌های قدیمی آن از کیفیت بالاتری برخوردارند در خط تولید باقی می‌مانند.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سؤال که آیا خودروسازان داخلی قادر به تولید یک خودرو باکیفیت با عنوان خودروی تولید ملی هستند یا خیر، گفت: کلمه خودروی ملی از اول به صورت اشتباه در ذهن مردم جای گرفته است. در تمام دنیا خودرو را به صورت رقابتی تولید می‌کنند. به‌ عنوان مثال مرسدس بنز آلمان هم تمام قطعاتش برای کشور آلمان نیست و با توجه به اینکه در کجای دنیا قطعات مورد نظرش ارزان‌تر و بهتر تولید می‌شود از همان‌جا قطعات را وارد می‌کند.

نعمت‌بخش در پایان افزود: بعد از برجام اولین صنعتی که میوه برجام را چید صنعت خودروی کشور بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها