نماینده مردم کلیبر، خدا آفرین و هوراند:

4 استان شمال‌غرب کشور فاقد تجهیزات اطفا حریق ارسباران بودند

نماینده مردم کلیبر، خدا آفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی گفت: هر چهار استان شمال غرب کشور اعم از آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان فاقد تجهیزات برای خاموش کردن آتش ارسباران بودند.

4 استان شمال‌غرب کشور فاقد تجهیزات اطفا حریق ارسباران بودند
کد خبر: 334225
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۵:۴۴:۳۴

اعتمادآنلاین| ‌ قلی الله قلی‌زاده در این خصوص اظهار کرد: خوشبختانه آتش سوزی با اعزام بالگردهای بسکت‌دار به منطقه از روز گذشته به طور کامل اطفاء شده است، ولی نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد؛ چرا که این منطقه بسیار صعب‌العبور بوده و بسیاری از نقاط آن قابل صعود نیست؛ بنابراین احتمال دارد که خاکستر برخی تنه‌ درختان دوباره شعله‌ور شود.

وی افزود: درخواست شده است تا بالگردها مدتی در جنگل مستقر باشند. آتش سوزی جنگل‌های ارسباران حادثه‌ای بسیار اسفناک برای مردم استان و منطقه بود و متاسفانه تعداد قابل توجهی از پرندگان و حیوانات در این حادثه تلف شدند و علاوه بر سوختن جنگل‌ها و مراتع، خساراتی هم به مردم منطقه وارد شد.

در آتش سوزی جنگل‌های ارسباران هم با این معضل مواجه شدیم و علی رغم وعده‌های متعدد از سوی مبادی مختلف، بالگردها پس از شش روز به خداآفرین اعزام شدند.وی با اشاره به ضعف مدیریت در کشور در مواقع بحرانی گفت: توجهی به اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع حادثه و توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات نشده است، مثلا در حادثه‌ای مانند آتش سوزی تا اثبات صحت وقوع حادثه به مرکز، کار از کار گذشته و خسارات زیادی به ما وارد می‌شود.

قلی‌زاده اضافه کرد: در آتش سوزی جنگل‌های ارسباران هم با این معضل مواجه شدیم و علی رغم وعده‌های متعدد از سوی مبادی مختلف، بالگردها پس از شش روز به خداآفرین اعزام شدند. تمامی عوامل استانی اعم از سپاه، ارتش، بسیج، هلال احمر، منابع طبیعی و محیط زیست، مرزبانی، نیروهای نظامی و انتظامی، مس سونگون، مردم منطقه و سایر ارگان‌های مرتبط برای اطفاء حریق پای کار آمدند.

وی گفت: امروز در صحن علنی مجلس به منظور تشریح ابعاد آتش سوزی جنگل‌های ارسباران، کمبود امکانات و سختی‌ها و مشقت‌هایی که مردم منطقه و عوامل حاضر در صحنه برای اطفاء حریق متحمل شدند، فرصتی پیش نیامد، اما فردا این موارد را مطرح می‌کنم.

وی تاکید کرد: درخواست می‌کنیم تا تمرکززدایی شده و امکانات و تجهیزات به طور عادلانه در سطح کشور و با توجه به وضعیت استان و مناطق مختلف توزیع شود و اینطور نباشد که تمامی امکانات در یک الی دو نقطه متمرکز باشند.

وی با اشاره به قول وزیر صنعت برای کمک به تحقق خرید یک فروند بالگرد بسکت‌دار به منظور استفاده در مواقع بحرانی در آذربایجان شرقی، گفت: وزیر صنعت به عنوان فرزند آذربایجان قول مساعدت در این خصوص را داده و همچنین مقرر شده تا این بالگرد توسط مس سونگون که بدهکار مراتع و جنگل‌ها، محیط زیست و مردم منطقه است، خریداری شود.

نماینده مردم کلیبر، خدا آفرین و هوراند بیان کرد: مقرر شده است تا این بالگرد به نام مس سونگون خریداری شده و در اختیار این مجموعه نیز قرار گیرد و از آن برای اطفاء آتش سوزی جنگل‌ها، مراتع و یا حوادث حریق خود مجموعه استفاده شود که امیدواریم این وعده‌ جامه عمل بپوشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به برخی شایعه‌ها مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی و نقش داشتن مردم منطقه در وقوع آتش سوزی اظهار کرد: اهالی خداآفرین نسبت به حراست از جنگل‌های ارسباران از همه حساس‌تر هستند و این‌ها شایعه‌ای بیش نیست.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های ارسباران، هویت و حیثیت مردم منطقه بوده و اهالی حضور پررنگی در این ماجرا داشته و کمک زیادی کردند، کسی به سرمایه خودش ضرر نمی‌زند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها