کد خبر: 334242
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۶:۰۸:۱۶
| |

پیشنهاد افزایش یک درصدی حق کمیسیون مشاوران به اتحادیه‌ املاک ارائه شد

رئیس دانشکده جامع علمی کاربردی اتحادیه املاک تهران خبر داد که اتاق فکر این دانشکده پس از کارشناسی هزینه‌های دفاتر املاک پیشنهاد افزایش حق الزحمه مشاوران به یک درصد را ارایه کرده است.

پیشنهاد افزایش یک درصدی حق کمیسیون مشاوران به اتحادیه‌ املاک ارائه شد
کد خبر: 334242
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۳ ۱۶:۰۸:۱۶

اعتمادآنلاین| محمد علی عباس‌زاده دیباور، روز یکشنبه نشستی خبری که در دانشکده جامع علمی کاربردی اتحادیه املاک تهران برگزارشد، گفت: اتاق فکر این دانشکده متشکل از تیم کارشناسی پس از بررسی مسائل مرتبط با بازار مسکن و افزایش هزینه‌های واحدهای صنفی این پیشنهاد را ارائه داد.

وی اضافه کرد: هزینه‌های واحدهای صنفی در بخش مالیات، عوارض شهرداری، تابلو، پسماند، تجاری، نوسازی، مشاغل، هزینه‌های مصرفی انشعابات، تبلیغات، حقوق نیروی انسانی، خدماتی و ... افزایش یافته است.

وی گفت: بر همین اساس پیشنهاد داده‌ایم تا در خصوص قراردادهای بیع (تنظیم مبایعه نامه+صلح معوض و...) که دارای ثمن مشخص هستند یک درصد از مبلغ مورد معامله از هر طرف اخذ شود.

دیباور در خصوص اینکه آیا این پیشنهاد منجر به فشار به خریداران مسکن نخواهد شد؟ گفت: درحال حاضر هم در برخی مناطق شهر تهران حق کمیسیون یک درصد اخذ می‌شود و تصویب این پیشنهاد این موضوع را قانونمند می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین درخصوص قراردادهای اجاره نیز پیشنهاد داده ایم تا معادل یک دوم اجاره بهای یک ماه از هر طرف دریافت شود.

دیباور ادامه داد:در خصوص تمدید قرارداد اجاره در صورت افزایش اجاره بها یک چهارم اجاره‌بها و در صورت عدم افزایش یک ششم اجاره‌بها از طرفین اخذ می‌شود.

ریس دانشکده جامع علمی کاربردی اتحادیه املاک تهران ادامه داد: در خصوص قرارداد مشارکت در ساخت بر اساس تقویم ارزش موضوع قرارداد قبل از تخریب سه درصد از سازنده و نیم درصد از هریک از مالکین، در صورت تعدد واحدهای پیش از تخریب به ازای هر شش دانگ اضافه یک میلیون به حق الزحمه از سوی سازنده اضافه شود.

وی گفت: همچنین متمم قراراد بر اساس آنچه که در قرارداد شرط شده رایگان و متمم خارج از شروط قرارداد، هر متمم 100 هزار تومان، قراردادهای چون هبه و صلح در صورت بلاعوض بودن، هر قرارداد 200 هزار تومان شود.

این پیشنهاد خطاب به مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران نوشته شده است و هنوز مراحل تصویب و تایید را نگذارنده است.

کاهش تخلفات مشاوران املاک

رئیس دانشکده جامع علمی کاربردی اتحادیه املاک تهران از کاهش تخلفات صنفی مشاوران املاک در پی تاسیس این دانشکده و پرورش آکادمیک اعضای صنف مشاوران املاک خبر داد و گفت: 95 درصد دانشجویان این دانشکده از اعضای خود صنف هستند.

"محمد علی عباس زاده دیباور" روز یکشنبه در نشست خبری در که دانشکده جامع علمی کاربردی اتحادیه املاک تهرن برگزار شد، گفت: پرورش اعضای صنف اتحادیه املاک به صورت آکادمیک از اهداف عالی در تاسیس این دانشکده بود.

وی توضیح داد که در بهمن سال 90 این دانشکده تاسیس شد و در سه رشته خدمات مالی در واحدهای صنفی، خدمات مشاور حقوقی صنوف و خدمات مشاور ملکی در مقطع کاردانی اقدام به پذیرش دانشجو کرد و از همان ابتدا با هدف رسالت اصلی این دانشکده(توانمندی سازی مشاوران املاک) سهمیه‌ای را برای اعضای صنف در نظر گرفتیم.

وی گفت: از جمله اقدامات این دانشگاه در حال حاضر تدوین رشته املاک و مستغلات است و در رشته‌های حقوق ثبتی، نگارش حقوقی، خدمات قضایی نیز پذیرش دانشجو انجام می شود.

به گفته دیباور تا به امروز یک هزار و 205 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل در مقاطع کارشناسی و کاردانی شده‌اند که برآورد این دانشکده حاکی از این است که بیشتر فارغ التحصیلان اکنون از اعضای خود صنف هستند.

وی اضافه کرد: رسالت این دانشکده پرورش نیروهای متخصص و جذب آنها به واحدهای صنفی و ارتقای سطح سواد مشاوران املاک است که میتواند نقش مهمی در آرامش بازار مسکن داشته باشد.

دیباور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص کاهش تخلفات مشاوران املاک در پی آموزش و تاسیس این دانشکده، گفت: امروز افراد دارای مدارک تحصیلی در واحدهای صنفی رو به افزایش است و تعداد افراد دیپلم و زیردیپلم کاهش یافته است.

دیباور تصریح کرد: به طور قطع ادامه تحصیل مشاوران املاک در مدارج بالاتر باعث خواهد شد تا تخلفات و اشتباهات حقوقی در این کسب و کار کاهش یابد ضمن اینکه تحصیلات آکادمیک مشاوران املاک باعث رعایت قوانین حقوقی و آگاهی از قوانین موجود در این حوزه می‌شود.

رئیس دانشکده جامع علمی کاربردی اتحادیه املاک تهران ادامه داد: درحال حاضر حتی اعضای کمیسیون‌های حل اختلاف و نیز کمیسیونهای شکایات از خروجی‌های این دانشکده هستند.

بر اساس اعلام دیباور اکنون دو هزار عضو صنف اتحادیه املاک لیسانس و بیش از 500 نفر فوق لیسانس هستتند و 100 مشاور املاک مدرک دکترا دارند. در این میان در تهران 8 پزشک مجوز و پروانه تاسیس واحد صنفی مشاور املاک را اخذ کرده‌ و فعال هستند.

وی‌ گفت: البته افرادی که شغل دیگری دارند باید برای حضور در صنف یک مباشر داشته باشند؛ حتی از خبرنگاران و مجریان تلویزیون هم درحال حاضر صاحب بنگاه‌های مشاور املاک هستند اما حتما یک مباشر در کنار آنها باید وجود داشته باشد.

وی گفت:ما در ابتدا تبلیغات را برای جذب دانشجو از خود اعضای صنف شروع کردیم چون هدف اصلی ما ارتقای سطح سواد مشاوران فعلی و فعالان حوزه مسکن بود.

دیباور در پاسخ به این سوال که آیا راه‌اندازیاین دانشکده برای مشاوران املاک باعث الزام ورود افراد حرفه‌ای به این حوزه می‌شود، گفت: با قوه قضاییه، وزارت صمت و سایر نهادهای مربوطه مذاکراتی داشتیم که تنها افراد تحصیلکرده در رشته‌های مرتبط و افراد حرفه‌ای وارد این حوزه شوند.

وی ادامه داد: اما هنوز برخی از مسئولین با تسامح اقدام می‌کنند و صنف مشاوران املاک را در کنار صنوفی مانند خرازی، سوپرمارکت و غیره می‌بینند اما در زمان وقوع تخلف برخوردی که با مشاوران املاک می‌شود متفاوت از برخورد با صنوف هم‌ردیف مشاوران املاک است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها