کد خبر: 334403
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

فهیمه صانعی، روانشناس کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

امکان انحراف اجتماعی با تنبیه دانش‌آموزان وجود دارد/ جای آموزش اصول رفتاری در آموزش‌وپرورش خالی است/ تست سلامت روانی لازمه کار در مدرسه است

فهمیه صانعی، روانشناس کودک و نوجوان، از لزوم آموزش اصول رفتاری در آموزش‌وپرورش گفت و افزود: مسئولان آموزشی قبل از کار در مدرسه باید از نظر سلامت روانی تایید شوند.

امکان انحراف اجتماعی با تنبیه دانش‌آموزان وجود دارد/ جای آموزش اصول رفتاری در آموزش‌وپرورش خالی است/ تست سلامت روانی لازمه کار در مدرسه است
کد خبر: 334403
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ عاطفه محمودی- تنبیه در مدارس موضوعی است که دانش‌آموزان را از مدرسه رفتن دلسرد می‌کند و البته گاهی آسیب‌هایی فراتر از میل به مدرسه رفتن به بار می‌آورد.

فهمیه صانعی، روانشناس کودک و نوجوان، درباره تنبیه در مدارس به اعتمادآنلاین گفت: تنبیه در مدارس هم فیزیکی است و هم غیرفیزیکی. تنبیه بدنی گاه آسیب‌هایی چون پارگی گوش، نابینایی، آسیب‌های داخلی و به طور کلی فیزیکی به همراه دارد.

او تاثیر تنبیهات بدنی روی دانش‌آموز را بسیار زیاد دانست: در طول دوره کودکی و نوجوانی همه تجربیاتی که یک شخص دارد، تا 18سالگی یک شخصیت از او شکل می‌دهد. هر اتفاقی در این دوره تاثیر بسیار زیادی روی شکل‌گیری شخصیت فرد می‌گذارد.

به عقیده این روانشناس علاوه بر آسیب جسمانی، دانش‌آموز تحقیر هم می‌شود: تحقیر دانش‌آموز آسیب دیگری است که با تنبیه بدنی پیش می‌آید. تحقیر نیز بر شکل‌گیری شخصیت تاثیر می‌گذارد و البته تنبیه در جمع آسیب دوچندان می‌رساند. در این مواقع دانش‌آموز خود را خوار، ضعیف و له‌شده می‌بیند و باور مثبتی نسبت به خودش نخواهد داشت.

امکان انحراف اجتماعی با تنبیه دانش‌آموز

صانعی آسیب‌های تنبیه را ادامه‌دار خواند و آن را زمینه شکل‌دهی آثار روانی برای فرد در آینده دانست و گفت: ممکن است مشکلاتی از جمله کمبود اعتمادبه‌نفس و نیز انحراف اجتماعی پیش آید.

این روانشناس در ادامه به موضوع تنبیه غیرفیزیکی پرداخت: تحقیر کردن دانش‌آموز و نیز توهین به او بابت ظاهر، شیطنت، درس نخواندن و سایر عوامل نیز تنبیه محسوب می‌شود و روی شخصیت فرد تاثیر می‌گذارد.

او درباره تنبیه‌هایی که اخیراً در مدارس انجام گرفت و خبر آنها رسانه‌ای شد، گفت: دوره نوجوانی، دوره بسیار حساسی است که هویت شخص در آن شکل می‌گیرد. فرد در این دوره یک باور «منِ همه تمام» دارد. بنابراین شکنندگی در این دوره و نیز تاثیرات تنبیه بسیار بالاست.

این روانشناس عقیده دارد تنبیه در هیچ شرایطی مجاز نیست، بلکه دانش‌آموز خاطی باید پیامد کارش را ببیند.

کسی که تنبیه می‌کند ضعف شخصیتی دارد

فهیمه صانعی تنبیه را ناشی از ضعف شخصیتی و ناتوانی فرد تنبیه‌کننده قلمداد کرد: فردی که دانش‌آموز را تنبیه بدنی می‌کند بسیار ناتوان است و توان مدیریتی ندارد.

او ادامه داد: تنبیه نشان‌دهنده رابطه بد طرفین درگیر در ارتباط است. این یعنی مسئول آموزشی نتوانسته رابطه خوبی با دانش‌آموز برقرار کند. داشتن مدرک علوم پایه برای کار در مدرسه کافی نیست، مسئول آموزشی باید از نظر رفتاری نیز تایید شود.

جای خالی آموزش اصول رفتاری در آموزش‌وپرورش

این روانشناس جای آموزش اصول رفتاری را در آموزش و پرورش خالی دانست: در آموزش‌وپرورش جای آموزش اصول رفتاری بسیار خالی است. برخی از معلمان می‌دانند با دانش‌آموز چطور ارتباط برقرار کنند، اما برخی‌ این توانایی را ندارند. تنبیه نتیجه ناتوانی در برقراری ارتباط است. مسئول آموزشی وقتی از ابتدا نتواند ارتباط خوبی برقرار کند، راه تاثیر را تنبیه می‌داند.

صانعی اضافه کرد: مسئولان آموزشی نیز دوست ندارند همیشه کارشان را با پرخاش پیش ببرند. اگر به آنها آموزش رفتاری داده شود، آرامش و رضایت شغلی‌شان بیشتر می‌شود.

او در ادامه گفت: فردی که در مدرسه مشغول فعالیت است باید از ابتدا روی رفتار خود کار کرده باشد و با خشم‌های خود کنار آمده باشد. در بسیاری از مواقع کنترل نکردن خشم است که مشکل‌ساز می‌شود.

تست سلامت روانی، لازمه کار در مدرسه

صانعی تست سلامت روانی برای مسئولان آموزشی را بسیار لازم برشمرد: ابتدا باید شخص از نظر روانی تایید شود و بعد اجازه کار در مدرسه بگیرد. انجام تست روانی مسئولان آموزشی اتفاقاتی نظیر تنبیهات بدنی را در مدارس بسیار کاهش می‌دهد.

این روانشناس در پایان صحبت‌هایش از لزوم تعامل با والدین دانش‌آموز گفت: بهتر است مسئولان تعامل خوبی با والدین دانش‌آموز داشته باشند. مسلم است که برخی از دانش‌آموزان مشکلات رفتاری دارند. باید تعاملاتی برقرار شود تا بتوانند این مشکلات را رفع کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها