اخبار ضدونقیض درباره اطلاع آمریکا از سفر ظریف به فرانسه

مقامات کاخ سفید گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر وزیر امور خارجه ایران به محل نشست گروه هفت قرار نداشته است، این در حالی است که دولت فرانسه اعلام کرده در یادداشتی کوتاه سران گروه هفت را مطلع کرده بود.

اخبار ضدونقیض درباره اطلاع آمریکا از سفر ظریف به فرانسه
کد خبر: 334445
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۱۱:۰۷:۲۳

اعتمادآنلاین| این موضوع که سران گروه هفت از سفر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه مطلع بوده‌اند یا خیر، به خبری مناقشه‌برانگیز در رسانه‌ها تبدیل شده است. نخست کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از خبر سفر ظریف به محل برگزاری نشست گروه هفت غافلگیرشده است.

روز یک‌شنبه پس از انتشار خبر سفر ناگهانی وزیر امورخارجه ایران به بیاریتز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به خبرنگاران گفت که هیچ نظری در این باره ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران عصر روز یک‌شنبه از سفر ظریف به بیاریتز به دعوت ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه برای ادامه رایزنی‌ها میان دولت‌های ایران و فرانسه خبر داد.

بنابر این گزارش، وزیر امورخارجه ایران قرار بود روز گذشته در سفر آسیایی خود به چین برود و سفر او به فرانسه تصمیمی بود که در آخرین دقایق پس از دریافت دعوت لودریان از ظریف اتخاذ شد.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت: هیچ‌کس انتظار چنین چیزی را نداشت. این یک سورپرایز بود.

برخی مقامات آمریکا پس از حضور ظریف در فرانسه گفتند که واشنگتن حتی از اقدام دولت فرانسه برای دعوت از وزیر امورخارجه ایران بدون اعلام قبلی خشمگین شدند.

این روزها فرانسه میزبان سران گروه هفت است که گفته می‌شود ایران یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در نشست آنها بوده است.

رئیس‌جمهور فرانسه در جریان این نشست در دیدار با همتای آمریکایی‌اش طرح پیشنهادی خود را برای کاهش تنش با ایران به ترامپ ارائه داده است که بنابر گزارش رسانه‌ها شامل فروش نفت ایران برای یک مدت زمان محدود با هدف ترغیب تهران به مذاکره است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با دفاع از تصمیم دولت فرانسه برای دعوت از ظریف به شهر برگزاری نشست گروه 7هفت تصریح کرد: گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه فرانسه با همتای ایرانی‌اش رویدادی موازی بوده و از سوی گروه هفت صورت نگرفته است.

اما مقامات فرانسه در پی اعلام موضع کاخ سفید گفته‌اند که همه اعضای گروه هفت از سفر ظریف تا جایی که فرصت باقی بود، مطلع شده بودند.

یک مقام کاخ الیزه به خبرگزاری رویترز در مورد نحوه اطلاع‌رسانی این خبر گفت: به صورت یک یادداشت خیلی کوتاه سازماندهی شده بود. این کار در فاصله‌ای خیلی کوتاه اتفاق افتاد. دیگر اعضا نیز در حد ممکن به سرعت اطلاع یافتند. همه چیز در عرض چند ساعت رخ داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام کاخ الیزه در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر اعضا گفته‌اند که غافلگیر شده‌اند، گفت: آنها تا جایی که وقت بود مطلع شدند. او افزود که این وضعیت دیپلماتیک خیلی حساس بوده است

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها