چرا آمریکا در ونزوئلایی کردن اقتصاد ایران ناکام ماند؟

همراه‌سازی افکار عمومی با ایده اجتناب‌ناپذیر بودن فروپاشی اقتصاد ایران در شرایط حاصل از تحریم‌های جدید و ناامید سازی جامعه، به ویژه طبقات کمتر‌برخوردار در ردیف اهداف محوری راهبرد فشار حداکثری آمریکا بوده و روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده است.

چرا آمریکا در ونزوئلایی کردن اقتصاد ایران ناکام ماند؟
کد خبر: 334470
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۱۱:۳۸:۵۰

اعتمادآنلاین| یکی از اصلی‌ترین اهداف آمریکا در طراحی و اجرای «راهبرد فشار حداکثری» ونزوئلایی کردن اقتصاد ایران و کاهش تاب‌آوری اجتماعی در کشور ما بوده است.

این راهبرد بر اساس نقطه ضعف تاریخی اقتصاد ایران یعنی وابستگی شکننده به درآمد حاصل از فروش نفت و خام فروشی منابع زیرزمینی طراحی و با استفاده از مجموعه ظرفیت‌های قابل فعال سازی امریکا در عرصه بین‌الملل به مورد اجرا گذاشته شد.

پشتیبانی رسانه‌ای و روانی کم‌سابقه از اجرای این راهبرد موید این واقعیت است که همراه سازی افکارعمومی با ایده اجتناب‌ناپذیر بودن فروپاشی اقتصاد ایران در شرایط حاصل از تحریم‌های جدید و ناامیدسازی جامعه، به‌ویژه طبقات کمتر‌برخوردار در ردیف اهداف محوری راهبرد فشار حداکثری تعریف شده و روی آن حساب ویژه‌ای باز شده است.

با گذشت نزدیک به 1/5 سال از آغاز خروج امریکا از برجام و اوج گرفتن تحریم‌های اقتصادی بی سابقه و همه جانبه شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد که این راهبرد نتوانسته به هدف خود یعتی «ونزوئلایی کردن اقتصاد ایران» نزدیک شود.

آمار‌های رسمی حاکی است با وجود شدت گرفتن تحریم‌های اقتصادی، روند افزایش قیمت کالا و خدمات کاهش یافته و تورم ماهیانه (مرداد نسبت به تیر) در روندی نزولی به 0.6 درصد رسیده است.

علاوه بر این تورم نقطه به نقطه، یعنى افزایش هزینه خانوارهاى کشور براى یک مجموعه کالا و خدمات یکسان نیز نسبت به مرداد سال گذشته به 41.6 درصد رسیده که نشان دهنده کاهش رشد تورم است.

افزایش 40 درصدی ارزش پول ملی نیز که معادل ارتقاء قدرت خرید اقشار مختلف مردم است از دیگر رخداد‌هایی است که سیگنال‌های مثبتی را به اقتصاد کشور منتقل می‌کند.

اگرچه معیشت و زندگی روزمره مردم به ویژه اقشاری که درآمد آن‌ها ثابت است در شرایط مناسبی نیست و لایه‌های مختلف اجتماعی فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند لیکن وضعیت موجود با هدف گذاری که آمریکا با طراحی و اجرای راهبرد فشار حداکثری بدنبال آن بود فاصله معناداری داشته و چشم انداز آینده نیز نشان از شکست کامل آن دارد.

در مورد چرایی و چگونگی خنثی سازی راهبرد فشار حداکثری آمریکا از سوی ایران که با اتخاذ سیاست «مقاومت فعال» محقق گردید تاکنون توضیحات مبسوطی از سوی مسئولین رده‌های مختلف کشور ارایه شده است لیکن شکل ناکامی آمریکا در این میدان نشان می‌دهد که حاکمان کاخ سفید هیچگونه برآورد قابل اتکایی از جامعه و حاکمیت ایران نداشته و معادل 40 سال گذشته بدون توجه به توانمندیها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران صرفا بر اساس ایده ال‌های دست نیافتنی خود برای به اصطلاح مهار ایران تصمیم می‌گیرند.

منبع: نورنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها