عبدالرحمن شاه‌حسینی، رئیس اسبق کمیته انضباطی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

فدراسیون می‌تواند جلوی ثبت قرارداد تیم‌های بدهکار را بگیرد/ فدراسیون فوتبال توان اجرای قوانین خودش را ندارد/ فیفا اگر طبق قانون با فدراسیون‌ها برخورد کند، بدون تردید فوتبال ایران تعطیل می‌شود/ چرا برای مدیران ارشد فدراسیون قوانین تنبیهی در نظر گرفته نشده

اوایل مردادماه ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون، با ارسال نامه‌ای به هیات‌های فوتبال کشور، به آنها ابلاغ کرد حق ثبت قرارداد بازیکنان جدید تیم‌های بدهکار را ندارند.

فدراسیون می‌تواند جلوی ثبت قرارداد تیم‌های بدهکار را بگیرد/ فدراسیون فوتبال توان اجرای قوانین خودش را ندارد/ فیفا اگر طبق قانون با فدراسیون‌ها برخورد کند، بدون تردید فوتبال ایران تعطیل می‌شود/ چرا برای مدیران ارشد فدراسیون قوانین تنبیهی در نظر گرفته نشده
کد خبر: 334593
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فدراسیون فوتبال و کمیته تعیین وضعیت بازیکنان سازمان لیگ، پیش از آغاز بازی‌های لیگ برتر، اعلام کرد 12 تیم لیگ برتری به دلیل بدهکاری نمی‌توانند بازیکن جدید جذب کنند. اتفاقی که در عمل دوباره رخ نداد و تیم‌های بدهکار، مثل پرسپولیس و استقلال، از بازیکنان جدید خود در اولین بازی لیگ نوزدهم استفاده کردند.

نامه سرپرست دبیرکلی فدراسیون به هیات‌های فوتبال

اوایل مردادماه بود که ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون، با ارسال نامه‌ای به هیات‌های فوتبال کشور، به آنها ابلاغ کرد حق ثبت قرارداد بازیکنان جدید تیم‌های بدهکار را ندارند. شکوری در این نامه اعلام کرده بود که ثبت قرارداد تیم‌های بدهکار باعث بالا رفتن خسارت‌ها و بدهکاری‌های این تیم‌ها خواهد شد. او در انتهای نامه هم ذکر کرده بود که رعایت کامل مفاد این نامه بر عهده مسئولان سازمان لیگ فوتبال ایران است.

شکوری در این نامه خطاب به هیات‌های فوتبال نوشته بود: «با توجه به شروع فصل نقل و انتقالات و با عنایت به تراکم دیون معوقه باشگاه‌های نامبرده در این نامه و نظر به ضرورت تعیین تکلیف بدهی‌های مزبور و جلوگیری از تضییع حقوق طلبکاران که تاخیر بیش از این قطعاً موجب افزایش خسارت وارده به آنان خواهد بود و با توجه به تکلیف فدراسیون فوتبال در اجرای آرای صادره از کمیته‌های این فدراسیون، مقتضی است مقرر نمایید در اجرای بند 1 و بند 5 ماده 13 آیین‌نامه نقل و انتقالات، از ثبت هرگونه قرارداد ناظر بر استخدام بازیکن، کادر فنی و یا کادر پزشکی و صدور هرگونه مجوز در ارتباط با ثبت موارد یادشده، تا تصفیه کامل دیون باشگاه و اعلام و گواهی مراتب توسط کمیته تعیین وضعیت بازیکنان مطلقاً خودداری نمایید. بدیهی است مسئولیت رعایت و اجرای کامل و بدون قید و شرط مفاد این نامه به عهده مسئولین محترم سازمان لیگ خواهد بود.»

بدهکاری 12 تیم لیگ برتری

پیش از آغاز لیگ برتر، کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال اعلام کرد تنها چهار تیم هیچ‌گونه بدهکاری‌ای ندارند و می‌توانند قرارداد بازیکنان جدیدشان را ثبت کنند. با اعلام این کمیته 12 تیم از جمله پرسپولیس و استقلال به دلیل بدهکاری نمی‌توانند قرارداد بازیکنان و مربیان جدید خود را ثبت کنند. جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال، اواخر مردادماه و پیش از آغاز لیگ برتر، درباره آخرین وضعیت تصفیه بدهی باشگاه‌های بدهکار فوتبال ایران گفت: «برخی باشگاه‌ها بدهی‌های خود را تصفیه کرده‌اند، اما همچنان تعداد قابل‌ توجهی از باشگاه‌ها با طلبکاران خود تصفیه نکرده و بدهکار هستند.»

نورشرق در ادامه با اشاره به ثبت نشدن قرارداد بازیکنان تیم‌های بدهکار هم گفته بود: «البته کمیته تعیین وضعیت برای باشگاه‌ها به‌ منظور تصفیه بدهی‌های خود مدت یا مهلتی تعیین نکرده است بلکه طبق برنامه اعلام‌شده از سوی سازمان، باشگاه‌ها اجازه دارند بازیکنان مد نظر خود را جذب و سپس قرارداد با آنها را ثبت کنند. هر باشگاهی که بدهی خود را تصفیه نکرده باشد، نمی‌تواند قرارداد بازیکنان جدیدش را ثبت کند.»

این صحبت‌های نورشرق نشان می‌داد قرارداد بازیکنان در هیات‌های فوتبال و همچنین سازمان لیگ فوتبال ایران ثبت نخواهد شد.

ثبت قرارداد بازیکنان استقلال

درست یک هفته مانده به آغاز رقابت‌های لیگ برتر، بازیکنان تازه‌وارد استقلال به همراه جواد زرینچه راهی هیات فوتبال تهران شدند و قراردادشان را ثبت کردند. بعد از ثبت قرارداد بازیکنان استقلال بود که سوال‌های زیادی در ذهن هواداران فوتبال نقش بست. چگونه باشگاه استقلال که به گفته کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران نزدیک به 24 طلبکار دارد توانسته قرارداد بازیکنان جدیدش را ثبت کند؟ هیات فوتبال تهران خیلی سریع به ثبت قرارداد بازیکنان استقلال واکنش نشان داد و اعلام کرد که این هیات وظیفه ندارد به بدهی تیم‌ها رسیدگی کند؛ یکی از مسئولان هیات فوتبال تهران درباره ثبت قرارداد بازیکنان استقلال گفت: «رسیدگی به بدهی تیم‌ها وظیفه سازمان لیگ است. هیات فوتبال قرارداد بازیکنان همه تیم‌ها را ثبت می‌کند، اما سازمان لیگ برای بازیکنان تیم‌هایی که بدهی دارند، کارت بازی صادر نمی‌کند و آنها موظف به پرداخت بدهی‌هایشان تا پیش از شروع هفته اول هستند.»

با این موضع‌گیری، هیات فوتبال عملاً توپ را به زمین سازمان لیگ انداخت. هرچند ابراهیم شکوری در نامه‌ای که به هیات‌های فوتبال فرستاده بود صریحاً از آنها خواسته بود قرارداد بازیکنان تیم‌های بدهکار را ثبت نکند و همچنین از سازمان لیگ فوتبال هم درخواست کرده بود به تمام مراحل اجرای این دستور رسیدگی کند. اتفاقی که در عمل رخ نداد و هر کدام از دستگاه‌های مربوط، اجرای قانون را به گردن یکدیگر انداختند و از اجرای آن شانه خالی کردند.

کارت بازی چهار بازیکن استقلال صادر نشد

لیگ برتر آغاز شد و همه تیم‌ها اولین بازی خود را در لیگ نوزدهم برگزار کردند. در این میان اما کارت بازی برخی از بازیکنان تیم‌های بدهکار از جمله چهار بازیکن استقلال صادر نشد، اما چرا تنها چهار بازیکن جدید استقلال مشمول این قانون شدند؟ چرا سازمان لیگ فوتبال ایران کارت بازی دیاباته، دشتی و محمد دانشگر را صادر کرده است، اما از صدور مجوز چهار بازیکن دیگر جلوگیری می‌کند؟ چگونه پرسپولیس با 20 طلبکار می‌تواند قرارداد بازیکنان جدیدش را در هیات فوتبال ثبت و سازمان لیگ هم برای آنها کارت بازی صادر کند؟ اگر قرار بر صادر نشدن کارت بازی است، همه بازیکنان تازه‌وارد تیم‌های بدهکار نباید مجوز بازی دریافت کنند. اگر هم این باشگاه‌ها بدهی‌های خودشان را تصفیه کرده‌اند، چرا کمیته تعیین وضعیت این موضوع را اعلام نکرده است؟ این سوالاتی است که فدراسیون فوتبال و مسئولان سازمان لیگ باید به آن پاسخ دهند.

فدراسیون می‌خواهد تیم‌های بدهکار را مجاب به پرداخت بدهی‌هایشان کند

عبدالرحمان شاه‌حسینی، رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، در همین رابطه با اعتمادآنلاین گفت: در سال‌های اخیر وقتی لیگ به پایان می‌رسد فدراسیون فوتبال اعلام می‌کند باشگاه‌ها تا زمان تصفیه کامل بدهی‌ها نمی‌توانند قرارداد بازیکنان جدید خودشان را ثبت کنند. هدف فدراسیون هم از اعلام چنین موضوعی تنها تهدید باشگاه‌های بدهکار است. فدراسیون می‌خواهد با این کار تیم‌های بدهکار را مجاب به پرداخت بدهی‌هایشان کند، در صورتی‌ که هیچ‌گاه توان اجرای چنین قانونی را نداشته و ندارد.

او ادامه داد: به جرات می‌گویم که مقررات فوتبال به فدراسیون اجازه می‌دهد جلوی ثبت قرارداد تیم‌های بدهکار را بگیرد. در گذشته اگر مربی یا بازیکنی جریمه می‌شد آن جریمه را اعمال می‌کردیم. زمانی یک حکم یا یک قانون یا حتی یک مصاحبه از طرف مسئولان فدراسیون ارزش دارد که آن قانون اجرا شود. اگر حکمی صادر شود ولی حکم اجرا نشود، بهتر است آن حکم اصلاً صادر نشود. ارزش حکم به اجرای آن است. فکر می‌کنم اهالی رسانه باید تلاش کنند تا از خود افرادی که این قوانین را گذاشته‌اند پاسخگوی عدم اجرای آن قانون باشند. به عقیده من فدراسیون فوتبال توان اجرای قوانین خود را ندارد.

چرا برای مدیران ارشد فدراسیون فوتبال قوانین تنبیهی در نظر گرفته نشده است؟

شاه‌حسینی در پاسخ به این سوال که «فیفا می‌تواند فدراسیون ایران را به دلیل اجازه بازی دادن به تیم‌های بدهکار در لیگ برتر جریمه کند یا خیر»، گفت: هر مقرراتی که در فیفا مصوب می‌شود طبق قوانین بین‌المللی، کشورهای عضو فیفا مکلف به اجرای آن هستند. اگر این قوانین اجرا نشود، فدراسیون جهانی می‌تواند با فدراسیون خاطی برخورد کند. اگر فیفا طبق قانون بخواهد با فدراسیون‌های خاطی برخورد کند، بدون تردید فوتبال ایران تعطیل خواهد شد.

او در پایان گفت: در فوتبال ایران برای همه اهالی فوتبال مقرراتی نوشته‌ شده است. اگر هر فرد از آن مقررات تخطی کند، با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو می‌شود، اما چرا برای مدیران ارشد فدراسیون فوتبال قوانین تنبیهی در نظر گرفته نشده است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها