کد خبر: 334597
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۱۴:۴۵:۵۸
| |

مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک:

شبکه اجتماعی پاکی برای کودکان وجود ندارد

مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک تصریح کرد: در خصوص ورود کودکان و نوجوانان به فضای مجازی، نمی توان محدودیت مطلق ایجاد کرد اما برای تامین نیازهای علمی و تحقیقاتی آنان باید به دنبال اینترنت پاک و فضای مجازی امن باشیم.

شبکه اجتماعی پاکی برای کودکان وجود ندارد
کد خبر: 334597
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۱۴:۴۵:۵۸

اعتمادآنلاین| ‌ حسین عرفانی مقدم روز دوشنبه در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در کتابخانه مرکزی شهر اصفهان افزود : کودکان و چالش استفاده از فضای مجازی یکی از چالش های امروز است که مرجع ملی در این خصوص ورود و کارگروهی را به شورای هماهنگی پیشنهاد کرد که به تصویب قاطع وزیر دادگستری رسید.

وی با بیان این که چالش های 31 استان کشور در حوزه حقوق کودک شناسایی شد، افزود: حل برخی چالش ها مانند کودک همسری، کودکان بی هویت، کودکان جامانده از تحصیل، کودک آزاری و کودکان کار به صورت ملی قابل پیگیری است و برخی مسائل به صورت استانی دنبال می شود.


وی ادامه داد: با توجه به برنامه عمل جامع سند 1404 یک سری راهبردها و اهداف و برنامه های اجرایی از جمله ارتقای وضعیت حقوق بنیادین کودکان، تقویت فرهنگ دوستدار کودک، تقویت برنامه های پرورشی، فرهنگی و ورزشی به منظور پیشگیری از آسیب های مربوط به کودکان در دست پیگیری است.


مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با اشاره به نقش آموزش های حقوقی در کاهش آسیب ها، آموزش حقوق کودک هم به کودکان و هم والدین و هم مربیان و معلمان در قالب روش های مختلفی چون برگزاری دوره ها برای کودکان، والدین و معلمان از جمله برنامه هایی است که با بهره گیری از هنر موجب افزایش کیفیت می شود.


وی با اشاره به ضرورت پیگیری مساله کودکان بازمانده از تحصیل افزود: انتظار است مرجع متناظر استانی با همکاری آموزش و پرورش استان در مرحله اول کودکان را شناسایی و در گام‌ بعدی با جذب کودکان برای پوشش تحصیلی تا دوره متوسطه اقدام نماید.


عرفانی مقدم خاطرنشان کرد: افتتاح و فعالیت کلینیک های حقوق کودک توسط سمن ها، شهرداری ها و مراکز فرهنگی دیگر از جمله اقداماتی است که می تواند به بهبود وضعیت حقوقی کودکان درجامعه کمک کند.


وی خاطرنشان کرد: امروز به همت شهرداری اصفهان اولین کلینیک حقوقی کودکان در اصفهان افتتاح خواهد شد که می تواند زمینه نظام مند شدن آموزش های حقوق کودک را فراهم سازد و در صورت ادامه، فضایی فراهم می شود که با آسیب ها کودک مقابله شود.


مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک افزود: استان اصفهان در بسیاری از مسائل پیشگام بوده است و سال گذشته جلسات شهر دوستدار کودک در این شهر برگزار شد.


به گفته وی، زمینه ای بین مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برای انتقال تجربیات اصفهان به سایر شهرهای کشور امضا شده است.


عرفانی مقدم با بیان اینکه کودک آزاری و خشونت علیه و کودکان که مولفه ای متفاوتی دارد، اضافه کرد: نیاز به اصلاح ساختار حقوقی کشور در حوزه کودکان وجود دارد و باید مسائل آنها را در قالب سیاست های پیشگیری و هم سیاست های کیفری دنبال کرد.


مدیرکل دبیرخانه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ادامه داد: در مقابله با خشونت توجه باخانواده مغفول مانده است و باید در این زمینه خانواده محوری را نرود توجه قرار داد.


وی خاطر نشان کرد: کودکان در خانواده های در معرض مواد مخدر، از هم گسیخته، در شرف طلاق، کودکان مهاجر، خانواده هایی که سرپرست خانوار زندانی هستند نیاز به حمایت دارند زیرا در اینگونه خانواده ها کودکان در معرض خشونت هستند.


عرفانی مقدم به ضرورت نگاه مدرسه محور در مواجهه با خشونت علیه کودکان اشاره کرد و گفت: معلمان و مربیان و مدیران مدارس ما همواره سردمدار حقوق کودکان بودند ولی گاهی عکسی با فیلمی تمام زحمات معلمان را تحت شعاع قرار می دهد.


وی اضافه کرد: و در همین راستا ضرورت دارد اداره کل آموزش و پرورش اصفهان برای توجیه دست اندرکاران آموزش جلساتی برگزار کنند زیرا انعکاس چنین مواردی در حد موضوع قابلیت تخریبی دارد.


کنفرانس تخصصی حقوق کودک روز پنجشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون محترم رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، علی عباسی معاون محترم وزیر دادگستری و رئیس دبیرخانه مجمع ملی حقوق کودک، عباس رضایی استاندار محترم اصفهان از سوی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها