گشتن به دنبال زندگی مریخی در استرالیا

دانشمندان مأموریت "مارس 2020" از ناسا و دانشمندان مأموریت "اگزومارس" از اروپا و روسیه پیش از پرتاب مأموریت‌های خود در تابستان سال 2020 به مناطق دور افتاده استرالیا سفر کردند تا تکنیک‌های تحقیقاتی خود را در آنجا بیازمایند.

گشتن به دنبال زندگی مریخی در استرالیا
کد خبر: 334687
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۱۶:۵۰:۰۱

اعتمادآنلاین| هفته گذشته دانشمندان آژانس فضایی آمریکا(ناسا)، آژانس فضایی اروپا(ESA) و آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) با هدف یادگیری بیشتر در مورد یافتن نشانه‌هایی از حیات فسیلی در مریخ در منطقه دور افتاده "اوت‌بک پیلبارا" در شمال غربی استرالیا فرود آمدند.

به گزارش گیزمگ، آنها با جستجوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی که صدها میلیون سال پیش در آن منطقه شکل گرفته بوده امیدوارند که بینش جدیدی در مورد آنچه باید در سیاره سرخ جستجو کنند، بدست بیاورند.

نیم قرن مطالعه مریخ با استفاده از فضاپیماها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد هرگونه نشانه‌ای از حیات در مریخ به شکل حیات میکروبی فسیلی خواهد بود که قدمت آن به بیش از دو میلیارد سال قبل برمی‌گردد. از بسیاری جهات این بدان معناست که گشتن به دنبال زندگی مریخی مانند جستجوی نشانه‌های حیات در گذشته‌های دور زمین است. بنابراین انتخاب مکان‌هایی مانند مناطق دور افتاده استرالیا می‌تواند آزمایشگاه بسیار خوبی برای تمرین ماموریت‌های آینده مریخی باشد.

"کن فارلی" دانشمند پروژه "مارس 2020" در آزمایشگاه پیشران جت(JPL) ناسا در پاسادنای کالیفرنیا می‌گوید: این منطقه خانه قدیمی‌ترین شکل‌های تأیید شده زندگی روی زمین به نام "استروماتولیت" است. اگر ما بتوانیم به درک بهتری از چگونگی ایجاد این فسیل‌ها در این منطقه برسیم، نشانه‌های زمین شناسی به ما کمک می‌کند تا راه جستجوی حیات باستانی در مریخ را بشناسیم و برای شکار نشانه‌های زندگی در مریخ بسیار آماده خواهیم شد.

آنچه تیم‌های ناسا، آژانس فضایی اروپا و روسکاسموس به رهبری "مارتین ون کرانندونک" استاد زمین شناسی و اخترشناسی در دانشگاه نیو ساوث ولز به طور ویژه به آن علاقه‌مند بودند، استروماتولیت‌ها بودند. این‌ها جوامع باکتریایی هستند که از لایه‌هایی از میکروب‌ها مانند سیانوباکتری‌ها تشکیل شده‌اند که خود را به صورت ورق ورق، تپه‌ای و ستونی شکل می‌دهند. بسیاری از ساختارهای زمین شناسی با قدمت بیش از 1.25 میلیارد سال، شبیه استروماتولیت‌های مدرن هستند و این نشان می‌دهد که آنها زمانی یکی از رایج‌ترین اشکال زندگی روی کره زمین بوده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها