کد خبر: 334713
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

فرزانه‌ ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بی‌توجهی به‌ زنان خسارت‌بار است/ همچنان به زنان و توانمندی های آنان در عرصه مدیریتی کشور بی توجهی می شود/ ممنوعیت زنان فقط به نهادهای غیردولتی ربط پیدا نمی‌کند/ چرا آقای روحانی شفاف توضیح نمی‌دهد؟

فرزانه ترکان گفت: وقتی قرار است برای سمتی از میان خانم‌ها گزینه‌ای انتخاب شود، به‌ جای اینکه تخصص و شایستگی ملاک باشد، نگاه می‌کنند کدام خانم در چه حزب یا گروهی فعالیت دارد و در واقع آنجا هم انتخاب از روی شایستگی نیست و انتخابی سیاسی است.

بی‌توجهی به‌ زنان خسارت‌بار است/ همچنان به زنان و توانمندی های آنان در عرصه مدیریتی کشور بی توجهی می شود/ ممنوعیت زنان فقط به نهادهای غیردولتی ربط پیدا نمی‌کند/ چرا آقای روحانی شفاف توضیح نمی‌دهد؟
کد خبر: 334713
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با معرفی محسن حاجی میرزای از سوی حسن روحانی برای وزارت آموزش و پرورش و رای اعتماد 200 نماینده مجلس به او پرونده حضور زنان در دولت دوم حسن روحانی بسته شد تا کنشگران سیاسی نسبت به این اتفاق واکنش های متفاوتی را داشته باشند.

توانایی و فرهیختگی زنان را باور کنیم

فرزانه ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تاکید بر اینکه «انتخاب نشدن زنان برای حضور در کابینه فقط به عوامل بیرون از دولت ربط پیدا نمی‌کند» گفت: اگر واقعاً باور کنیم که در کشور زن‌هایی هستند که هم دانش لازم را دارند، هم توانا هستند و هم از نوعی فرهیختگی برخوردارند، به این نتیجه می‌رسیم که می‌توانیم زنان را در عرصه‌های رده‌بالای سیاسی-‌اجتماعی به‌ کار بگیریم.

او اضافه کرد: این‌طور نباشد که در فضای انتخاباتی با یکسری وعده‌ها بخواهیم از زنان به‌ عنوان نیروی محرکه بهره ببریم تا تلاش‌ در رای‌آوری‌ موثر واقع شود و بلافاصله بعد از روز رای‌گیری یادمان برود که به‌ آنها چه وعده‌هایی داده بودیم. متاسفانه این موضوع نزدیک به‌ 40 سال مدام در حال تکرار است و به‌ همین دلیل نمی‌توانیم این دولت یا آن دولت را مسبب تداوم ممنوعیت زنان برای وزیر شدن یا قرار گرفتن در سطوح بالای دستگاه‌ها و نهادهای مهم بدانیم.

همچنان به زنان و توانمندی های آنان در عرصه مدیریتی کشور بی توجهی می شود

این فعال سیاسی ادامه داد:‌ در پاسخ به تشکیک‌هایی که درباره توانایی زنان مطرح می‌شود باید گفت آیا همه مردهایی که برای وزارت و... تعیین می‌شوند ، برای رسیدن به آن پست مدیریتی دارای توانمندی صددرصدی بوده اند؟ یا ضعف‌هایی داشتند که قطعاً هم یک‌ جاهایی نتوانستند کارایی لازمی داشته باشند؟ پس چرا وقتی بحث زنان به میان می‌آید همه می‌گویند برویم تخصص یا پیشینه‌‌اش را مورد بررسی قرار دهیم.

ترکان همچنین گفت: البته تاکیدم بر این نیست که همین امروز یک وزیر را برای حضور در کابینه تعیین کنیم. حرف من این است که زمینه برای حضور زنان در شرایط فعلی فراهم است و به‌ همین دلیل بی‌توجهی به آنها جای سوال دارد. آن هم در شرایطی که آقای روحانی در فضای انتخابات وعده‌هایی دادند، اما بعد از گذشت 2 سال از دولت جدید و سپری شدن 6 سال از حضور ایشان در پاستور، همچنان به زنان بی‌توجهی می‌شود و حتی نمی‌بینم این قشر را برای سمت‌هایی چون معاونت انتخاب کنند.

گزینه منفی بودن «زن» رویکردی منفی است

عضو حزب ‌کارگزاران‌ سازندگی ادامه داد: من نمی‌گویم زنی که شایستگی‌اش کمتر از مردان است، سمت بگیرد، اما اینکه در ادارات زن بودن گزینه‌ای منفی است، قطعاً رویکردی منفی است که موجب هدررفت توانایی و تاثیرگذاری نیمی از مردم خواهد شد؛ مثلاً در وزارتخانه‌های علوم، ورزش، آموزش‌وپرورش و بهداشت، مطمئن هستم زنانی توانا و فرهیخته و البته متخصص داریم که در صورت دیده شدن توانایی‌هایشان می‌توانند نقشی توأم با تاثیرگذاری مثبت ایفا کنند.

فرزانه ترکان مطرح کرد: سوال این است که چند خانم به عنوان رئیس دانشگاه و چند خانم در آموزش‌وپروش در استان‌ها به عنوان مدیرکل انتخاب شده‌اند؟ یا چند رئیس‌ فدراسیون ورزشی زن داریم؟ همچنین این موضوع در وزارتخانه‌های صنعتی نیز با شدت و حدت کمتری مشاهده می‌شود.

چرا آقای روحانی شفاف توضیح نمی‌دهد؟

این فعال سیاسی درباره اینکه برخی ممنوعیت زنان را به تصمیمات خارج از دولت ربط می‌دهند، توضیح داد: اگر این‌طور است، چرا آقای روحانی شفاف توضیح نمی‌دهد؟ کجای شرع نوشته شده است وزارت زنان به‌ لحاظ شرعی اشکال دارد؟ اصلاً بر فرض که وزیر شدن با اصول شرعی همخوان نیست‌، چرا در دولت اقدامی برای معاونت آنها صورت نمی‌گیرد؟

او در همین رابطه گفت: در حالی که مشخصاً در حوزه بهداشت زنان توانایی داریم که می‌توانند رئیس‌ بیمارستان باشند. تا جایی که من اطلاع دارم، فقط یک خانم به‌ عنوان رئیس‌ دانشگاه‌ علوم‌پزشکی انتخاب شده و مشغول فعالیت است. شواهد نشان از آن دارد که دولت‌ها، حالا به‌ هر دلیلی، بنا ندارند از زنان در سطوح عالی مدیریتی بهره ببرند و مثلاً اگر خانم ابتکار به‌ عنوان رئیس‌ محیط‌زیست انتخاب می‌شود، فقط به‌ این دلیل است که ادعا کنند به وعده‌هایی که به زنان داده‌‌ شده، عمل کرده‌اند.

انتخاب زنان نباید بر اساس سلایق سیاسی باشد

فرزانه ترکان صحبت‌هایش را این‌طور به پایان رساند: نکته مهم دیگر این است که وقتی قرار است برای سمتی از میان خانم‌ها گزینه‌ای انتخاب شود، به‌ جای اینکه تخصص و شایستگی ملاک باشد، نگاه می‌کنند کدام خانم در چه حزب یا گروهی فعالیت دارد و در واقع آنجا هم انتخاب از روی شایستگی نیست و انتخابی سیاسی است. البته این فقط در دولت روحانی مصداق ندارد و در دوره احمدی‌نژاد هم شاهد این نوع گزینش بودیم. در پایان تاکید می‌کنم که بی‌توجهی به‌ زنان خسارت‌بار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها