رئیس سازمان اورژانس کشور مطرح کرد:

توزیع 280 دستگاه آمبولانس در مراکز درمانی/ کاهش 55 درصدی مرگ و میر مادران باردار

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: 280 دستگاه آمبولانس مجهز به تمام امکانات این هفته توزیع و در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

توزیع 280 دستگاه آمبولانس در مراکز درمانی/ کاهش 55 درصدی مرگ و میر مادران باردار
کد خبر: 334753
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۰۸:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در نشست خبری که به مناسبت دستاوردهای هفته دولت برگزار شد اظهار داشت: تصویب سازمان اورژانس کشور از طریق مجلس و تصویب اساسنامه از طریق دولت و شورای نگهبان بود.

وی گفت: تعداد آمبولانس‌های ما از 2400 دستگاه به 5000 دستگاه افزایش یافته است.

کولیوند با بیان اینکه 280 دستگاه آمبولانس دو دیفرانسیل مجهز به تمام امکانات این هفته توزیع و در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد گفت: تعدادبالگردهای ما از 7 فروند به 42 فروند رسید تاکنون 27هزار مصدوم راجابه‌جا کردیم که 60 درصد به مراکز درمانی رسیدند.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: در حال حاضر 330 دستگاه موتورآمبولانس داریم، قسمت اعظم اینموتورلانس‌ها در اورژانس تهران است که نقش بسزایی در کاهش زمان رسیدن به بالین بیمار داشت است. زمان رسیدن مصدوم را از 38 دقیقه به 10 دقیقه رسانده‌ایم، تعداد ماموریت‌های ما به سه میلیون و هشتصد تا چهار میلیون رسیده است.

کولیوند با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ ام سی ام سی گفت: دو کار خیلی خوب در سطح جهانی انجام شد که خدمت رسانی برای درمان سکته‌های مغزی و قلبی بود.

وی تصریح کرد: تجهیزات خوبی داخل کشور تولید شد و در آمبولانس‌ها استقرار یافته است، در خصوص کد 247 که برای درمان بیماران سکته قلبی است باید گفت، برای رساندن این بیماران 90 دقیقه وقت داریم افراد سکته قلبی را به مراکز درمانی برسانیم.

انتقال 12 هزار بیمار سکته مغزی به مراکز درمانی

کولیوند با اشاره به اجرای طرح 724 که برای رساندن بیماران سکته مغزی به مراکز درمانی راه‌اندازی می‌شود توضیح داد: زمان رساندن این بیماران به مراکز درمانی حدود 10 دقیقه است که با اقدامات صورت گرفته توانستیم 12 هزار نفر را به مراکز درمانی انتقال دهیم. این اقدام باعث می‌شود تا این افراد در آینده دچار ضایعات حرکتی و فلج نشوند.

رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران توضیح داد: زمان رسیدن آمبولانس‌ها بر بالین بیماران در کلانشهرها از 38 دقیقه به 13 دقیقه رسیده است همچنین در جاده‌ها زمان رسیدن آمبولانس 20 دقیقه بوده که با افزایش تعداد پایگاه‌های جاده‌ای این رقم به 14 دقیقه کاهش یافته است همچنین در جاده‌های روستایی زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیمار 40 دقیقه تخمین زده می‌شد که این رقم نیز به 25 دقیقه رسیده است.

کولیوند با بیان اینکه طرح AMS (مانیتورینگ آمبولانس‌ها) در این سازمان اجرایی شده است ، گفت: از این طریق می‌توانیم فعالیت تمام آمبولانس‌ها را رصد کنیم و ببینیم که سرعت آمبولانس در سطح شهر چقدر بوده، آمبولانس چقدر سوخت دارد و کدام راننده پشت فرمان آمبولانس قرار گرفته است.

راه‌اندازی بانک اطلاعات لجستیک سازمان اورژانس

وی افزود: بانک اطلاعات لجستیک سازمان اورژانس کشور راه‌اندازی شده و در این زمینه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه دولت با مصوبه قرار دادن دستگاه‌های الکتروشوک اکسترنال در آمبولانس‌ها موافقت کرده است، گفت: از این طریق بلافاصله پس از رسیدن آ‌مبولانس‌ها بر بالین مصدومان اگر بیماری دچار مشکلات قلبی باشد از مرگ نجات پیدا خواهد کرد.

کاهش 55 درصدی مرگ و میر مادران باردار

کولیوند با بیان اینکه در حال حاضر 42 فروند بالگرد به اورژانس هوایی افزوده شده است، گفت: با این خریدها شاهد رشد 740 درصدی بوده‌ایم و مأموریت‌های هوایی ما توانسته 55 درصد از مرگ و میر مادران باردار را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای جایگزین کردن بالگردها دید در شب با بالگردهای معمولی انجام شده است، گفت: همچنین ما تلاش کرده‌ایم تا پدهای بالگرد را در نقاط مختلف تهران احداث کنیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص فعالیت موتورآمبولانس‌های سازمان اورژانس توضیح داد : در حال حاضر بیشترین تعداد موتورآمبولانس‌ها در شهر تهران قرار دارد و روزانه 1200 مأموریت به وسیله این آمبولانس‌ها صورت می‌گیرد. همچنین روزانه 13 هزار تماس تلفنی با اورژانس گرفته می‌شود که متأسفانه 25 درصد آنها مزاحمان هستند.

کولیوند با بیان اینکه روزانه 5500 مأموریت در شهر تهران به وسیله آمبولانس‌های این سازمان ثبت می‌شود، گفت: این در حالی است که ما در سازمان اورژانس با کمبود نیروی شدید مواجه هستیم و برای انجام مأموریت‌های خود پرسنل خود را شیفت‌بندی کرده‌ایم.

ارزیابی سلامت جسمی و روانی پرسنل اورژانس

وی با بیان اینکه ارزیابی سلامت جسمی و روانی کارکنان اورژانس بیمارستانی از جمله اقدامات مهم ما به شمار می‌رود، گفت: کارکنان اورژانس همواره باید آموزش‌های لازم را ببینند و از سلامت روانی و جسمانی برخوردار باشند.

افزایش حوادث ترافیکی خودروهای عمومی

رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه با بیان اینکه امسال شاهد افزایش حوادث ترافیکی در خودروهای حمل‌ونقل عمومی بوده‌ایم، گفت: رانندگان ناوگان‌های عمومی باید بدانند که سرنوشت و زندگی چندین نفر دیگر در دستان آنها قرار دارد و این افراد از لحاظ سلامت جسمانی و روانی باید بررسی شوند.

کولیوند ارتقای عادلانه خدمات پیش‌بیمارستانی و هماهنگی با معاونت بهداشت برای ایجاد پایگاه‌های اورژانس در مراکز بهداشتی روستایی را یکی دیگر از اقدامات در حال انجام سازمان اورژانس اعلام کرد و گفت: ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا ظرفیت پایگاه‌هایمان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه نظام جامع اطلاعات مصدومان و فوتی‌ها در سازمان اورژانس ایجاد شده است، گفت: با ثبت دقیق تعداد مصدومان از جایگاه هشتم به جایگاه الف در سازمان جهانی بهداشت رسیده‌ایم.

رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه با اشاره به نقش نیروهای اورژانس در امدادرسانی به مناطق سیل‌زده توضیح داد: سیل اخیر اکثر استان‌های کشور را فرا گرفته بود اما خدمات خوب ما نشان داد که مردم هیچ گلایه‌ای از نیروهای بهداشتی و تکنسین‌های اورژانس ندارند به دلیل اینکه ما از قبل برنامه‌ریزی کافی برای مقابله با حوادث را انجام داده بودیم.

کولیوند با بیان اینکه 400 تیم واکنش سریع در این سازمان تشکیل شده است، گفت: این تیم‌ها در زمان حوادث تمام امکانات را به همراه داشته و می‌توانند تا یک هفته در محل حوادث دوردست خدمت‌رسانی انجام دهند.

انتقال 10 مورد عضو پیوندی توسط اورژانس هوایی

وی با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور نقش اساسی در زمینه انتقال اعضای پیوندی از شهرهای مختلف به مراکز درمانی را بر عهده دارد،‌گفت: ما با در اختیار داشتن بالگرد و هواپیما حاضریم از هر جای کشور اعضای مورد نیاز یک فرد پیوندی را انتقال دهیم به طوری که تاکنون در 10 عملیات انتقال اعضای اهدایی صورت گرفته است.

آخرین آمار غرق‌شدگی در کشور

رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه با اشاره به آخرین آمار غرق‌شدگی هموطنان توضیح داد: در 5 ماهه ابتدایی سال 98، 1006 نفر دچار غرق‌شدگی شدند و متأسفانه 644 نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد 825 نفر مرد و 181 نفر زن بوده است.

وی گفت: از تعداد فوتی‌ها 85 درصد آقایان بوده‌اند و 15 درصد آمار فوتی‌ها را خانم‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

کولیوند افزود: بیشترین غرق‌شدگی‌ها مربوط به سنین 11 تا 40 سال است و استان‌های گیلان، مازندران و آذربایجان شرقی بیشترین رقم غرق‌شدگی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند همچنین در اردیبهشت ماه شاهد بیشترین آمار غرق‌شدگی در کشور بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در 5 ماهه ابتدایی سال 98 شاهد 205 مورد تصادف خودروهای عمومی بوده‌ایم که این رقم در سال گذشته 119 مورد گزارش شده است. سال گذشته 66 نفر بر اثر تصادفات خودروهای حمل‌ونقل عمومی جان خود را از دست داده‌اند که این آمار امسال به 99 نفر رسیده است همچنین سال گذشته تعداد مصدومان بر اثر این حوادث 1182 مورد بوده که امسال این رقم نیز با افزایش چشمگیر به 2400 مورد رسیده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص آخرین وضعیت ترخیص آمبولانس‌ها از گمرک نیز توضیح داد: با اقدامات صورت گرفته تمام آمبولانس‌های ما از گمرک ترخیص شده‌اند و با توجیهی که این هفته صورت خواهد گرفت دیگر خودرویی در گمرک نخواهد ماند.

برخورد با تخلف آمبولانس‌های خصوصی

در ادامه این نشست خبری رئیس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص تخلفات صورت گرفته توسط آمبولانس‌های بخش خصوصی، گفت: آمبولانس‌های بخش خصوصی موظفند بیماران غیراورژانس را جابه‌جا کنند و خدمت‌‌رسانی به بیماران اورژانسی بر عهده آمبولانس‌های بخش دولتی است.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند هر گونه تخلفی را به سامانه 190 وزارت بهداشت گزارش کنند، گفت: نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی وظیفه دانشگاه‌های علوم پزشکی است اما باید توجه کنیم که نقش مردم در ارائه گزارشات و مستندات بسیار حائز اهمیت است.

کولیوند گفت: روز گذشته نیز تخلفات یکی از این شرکت‌ها به ما ارائه شد که در صورت محرز شدن این تخلفات جلوی فعالیت آنها گرفته می‌شود.

تربیت تکنسین اورژانس خانم

رئیس سازمان اورژانس کشور در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود نیرو مواجه هستیم، گفت: تلاش خواهیم کرد تا تعدادی تکنسین اورژانس خانم را تربیت کنیم همچنین در حال حاضر با کمبود 15 هزار نیرو در اورژانس مواجهیم که با صحبت‌هایی که با دولت انجام شده قرار شد هر ساله تعدادی نیرو را جذب کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه از 9 هزار نیرویی که قرار است در وزارت بهداشت جذب شوند هزار نفر پرسنل اورژانس کشور اضافه خواهد شد، گفت: از 10 هزار نیرویی که قرار است برای دوره بعدی استخدام وزارت در بیایند 2 هزار نفر به حوزه اورژانس تعلق دارند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها