کد خبر: 334852
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۱۰:۳۶:۵۶
| |

در اجلاس سران گروه هفت مطرح شد:

کمک مالی 20 میلیون دلاری به اطفای حریق در آمازون

رهبران کشورهای عضو «گروه هفت» اعطای یک کمک اضطراری 20 میلیون دلاری برای امدادرسانی به اطفای حریق در جنگل‌های آمازون را پیشنهاد دادند.

کمک مالی 20 میلیون دلاری به اطفای حریق در آمازون
کد خبر: 334852
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۱۰:۳۶:۵۶

اعتمادآنلاین| رهبران کشورهای ثروتمند و صنعتی عضو گروه هفت برای امدادرسانی به اطفای حریق در جنگلهای آمازون یک کمک اضطراری 20 میلیون دلاری را پیشنهاد دادند؛ پیشنهادی که از سوی دولت برزیل به اقدامی استعمارگرانه تعبیر شد.

به رغم گسترش آتش‌سوزی در جنگلهای آمازون و اظهارات پیشین «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور برزیل مبنی بر فقدان بودجه کافی برای اطفای این حریق، هنوز مشخص نیست که آیا دولت برزیل این کمک پیشنهادی از سوی جی هفت را به رغم تشدید نگرانیهای بین المللی می پذیرد یا خیر.

این در حالی است که «فرناندو آزوودو» وزیر دفاع برزیل روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد: «بعد از تماس تلفنی ترامپ با ژائیر بولسانارو رئیس جمهوری برزیل و پیشنهاد کمک از جانب وی، ارتباط دیگری میان دو کشور در زمینه آتش‌سوزی برقرار نشده است».

وزیر دفاع برزیل در این خصوص افزود که با وجود حرف‌ها و وعده‌های آمریکا برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون، این کشور هیچ کمک خاصی در این رابطه نکرده است.

از سوی دیگر، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در صفحه توییتر خود به انگلیسی و فرانسوی نوشت: «خانه‌مان به معنی واقعی کلمه دارد می‌سوزد. جنگل‌های بارانی آمازون، این ریه‌های زمین که به تنهایی 20 درصد اکسیژن ما را تأمین می‌کنند آتش گرفته اند. این یک بحران بین‌المللی است. قرار ما برای گفتگو درباره این وضعیت اضطراری دو روز دیگر در نشست گروه هفت».

اما «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور برزیل، در توییتر خود آتش‌سوزی در آمازون را مشکل داخلی برزیل و چند کشور دیگر منطقه آمازون خواند و ضمن انتقاد از استفاده ابزاری رئیس‌جمهوری فرانسه از این رویداد برای مطامع سیاسی و نیز استفاده از عکس‌های جعلی نوشت: «لحن حساسیت‌برانگیزی که او برای واقعه آمازون به کار می‌برد، آن هم با تصاویر قلابی، کمکی به حل مشکل نمی‌کند».

او در توییت دیگری در ادامه نوشته است: «دولت برزیل آماده گفتگو بر پایه داده‌های عینی و احترام متقابل است. پیشنهاد رئیس‌جمهوری فرانسه برای بحث در مورد آمازون در نشست آتی گروه هفت در حالی که هیچ یک از کشورهای منطقه در این نشست حضور ندارند، نشانگر روحیه غلط استعماری در قرن بیست و یکم است».

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها