تحلیل روزنامه نروژی از سفر ظریف به اسکاندیناوی

روزنامه آفتن پستن در مقاله‌ای با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به نروژ نوشت: مشارکت نروژ به عنوان یک کشور فعال در دریانوردی در امر برقراری امنیت کشتیرانی غیرطبیعی نیست اما از نظر ایران حضور ناوگان دریایی خارجی تحت فرماندهی آمریکا (در خلیج‌فارس) تحریک آمیز است.

تحلیل روزنامه نروژی از سفر ظریف به اسکاندیناوی
کد خبر: 334951
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۱۲:۵۱:۲۲

اعتمادآنلاین| روزنامه پرتیراژ «آفتن پستن» نروژ در مقاله‌ای به قلم ترزا سولن درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای اسکاندیناوی از جمله نروژ و سخنرانی او در موسسه امور مطالعات بین‌الملل نروژ (نوپی) نوشت: انتخاب کشورهایی که ظریف به آنها سفر کرد دلایل روشنی داشت. فنلاند ریاست اتحادیه اروپا را به عهده گرفته است. سوئد محل مذاکرات صلح یمن بود و نروژ برای مذاکرات افغانستان مهیا می‌شود. در همه این مناطق ایران حضوری قوی دارد. اولین و مهم‌ترین دلیل حضور ظریف در اینجا به خاطر این بود تا نظرات کشورش را پیرامون برجام و شرایط تنگه هرمز به مخاطب برساند.

نویسنده این مقاله ادامه می‌دهد: نروژ از جمله کشورهایی است که آمریکا از آن برای همکاری در تامین امنیت کشتیرانی درتنگه هرمز دعوت کرده است و تاکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده است. از نظر ایران حضور نظامی آمریکا پشت درهای ایران به شدت تحریک کننده است هرچند اعلام شده برای برقراری امنیت و تضمین امنیت کشتیرانی در این منطقه است. مشارکت نروژ به عنوان یک کشور فعال در دریانوردی در امر برقراری امنیت کشتیرانی غیر طبیعی نیست اما از نظر ایران حضور ناوگان دریایی خارجی تحت فرماندهی آمریکا تحریک آمیز است. پیام ظریف در این خصوص روشن و واضح بود. او گفت: نیازی نیست کسی به ما یادآوری کند. اینجا خلیج فارس است و ما هزاران سال است که در این منطقه زندگی کرده‌ایم.

در این مقاله آمده است: ظریف به عنوان یک دیپلمات فوق العاده توانا چندین مذاکره را از سوی ایران رهبری کرده است. او انگلیسی را به روشی صحبت می‌کند در حدی که افراد با اعتماد به نفس بالا سخن می گویند. او به خوبی صدایش را همراه با لبخندی کوچک بالا و پایین می برد. غیر ممکن است که مسحور و مفتون وی نشوید. وقتی وزیر خارجه ایران از خروج آمریکا از برجام سخن می گوید هر کسی تایید می کند که با ایران ناعادلانه رفتار شده است. وقتی او سخن می گوید فریاد نمی‌زند او استاد زبان ملایم بین‌المللی است.

نویسنده این مقاله سپس به بخش‌هایی از اظهارات ظریف در نروژ اشاره کرده است.

ظریف گفت: در میان کسانی که با آنها پیرامون برجام مذاکره کرده است بیشترین مذاکره را با جان کری داشته است. پیام وزیر خارجه ایران این بود؛ آمریکای تحت مدیریت ترامپ رفتاری قلدرمابانه دارد. اینک کشورهای اروپایی از او ترسیده‌اند و او به آنها دیکته می‌کند که روابط خود را با ایران قطع کنید و یک موافقتنامه بین‌المللی را نقض کنید. ظریف گفت اگر در اولین گام تسلیم آمریکا شوید شما را رها نخواهد کرد. وزیر خارجه ایران سوال کرد؛ اگر آمریکا از شما بخواهد روابط خود را با چین و روسیه قطع کنید، چه خواهید کرد؟ ظریف گفت: من از اروپا نمی‌خواهم بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند من از شما می‌خواهم بین پیروی از حقوق بین‌الملل و بی‌قانونی یکی را انتخاب کنید.

در ادامه این مقاله آمده است: جواد ظریف چنان شخصیت کاریزماتیکی دارد که همه افراد حاضر در جلسه موسسه امور بین‌الملل نروژ در مشت او بودند تمام سوالات مهم سیاسی که در ذهنت بود از یاد می‌رود و تسلیم می‌شوید و روی آنها خط می‌کشید. تنها تعداد اندکی از خبرنگاران از او سوالات انتقادی پرسیدند.

نویسنده یادآور می‌شود: ایران کشور متحد و همپیمان نروژ نیست اما آمریکا متحد نروژ است ولی با وجود ترامپ در کاخ سفید و دیدار ظریف از نروژ، به آسانی فراموش می کنید که آمریکا متحد شماست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها