محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران:

اصلاح طلبان موقعیت مناسبی در حکومت ندارند/ از گفتگو با شورای نگهبان استقبال می‌کنیم/ اگر بر ضعف‌ها سرپوش بگذاریم زمان انتخابات تبعات بدتری در انتظارمان خواهد بود

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، گفت: اصلاح طلبان موقعیت آنچنانی در حکومت ندارند که سر مطامع دنیوی حکومت با هم دعوا کنند. اینها تفاوت دیدگاه هایی است که بروزش اتفاقا در جهت ایجاد وحدت موثر است.

اصلاح طلبان موقعیت مناسبی در حکومت ندارند/ از گفتگو با شورای نگهبان استقبال می‌کنیم/ اگر بر ضعف‌ها سرپوش بگذاریم زمان انتخابات تبعات بدتری در انتظارمان خواهد بود
کد خبر: 334975
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۵ ۱۳:۱۷:۲۳

اعتمادآنلاین| اصلاح‌طلبان این روزها هیچ پرهیزی ندارند که در بیان اختلافات‌شان تحفظ به خرج دهند. شخصیت‌های چهره این جریان بی‌پرده و صریح در رسانه‌ها به یکدیگر انتقاد می‌کنند و در طرح انتقاد هم خط قرمزی نمی شناسند.

اما برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند این تاکتیک انتخاباتی اصلاح طلبان است تا با پرکردن تیترهای اصلی رسانه ها، توجه افکارعمومی را به خود جلب کنند و پس از مدتی در آستانه انتخابات با موج آفرینی های سیاسی گوی سبقت را از رقیب بربایند.

اما محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در گفتگویی تحلویا این تحلیل را تأیید کرد. او بیان اختلافات درون اردوگاهی را نشانه صداقت اصلاح طلبان دانست. در ادامه متن کامل گفت و گوی او را میخوانید:

*این روزها شاهدیم که چهره های اصلاح طلب در طرح اختلافات شان اصلا محافظه کاری نمی کنند، برخی معتقدند این دعواهای اصلاح طلبان زرگری و نمایشی با هدف جذب مخاطب است، آیا این طور است؟

بین اصلاح طلبان که اختلافات عمده ای نیست. به طور طبیعی بین گروه های سیاسی تفاوت سلیقه وجود دارد.

*اما برخلاف اصولگراها، اصلاح طلبان در بیان اختلافات شان خیلی راحت هستند، آیا این رویکرد با این هدف نیست که ذهن جامعه مشغول معادلات داخلی جریان اصلاحات شود؟

اصلا این طور نیست. این {رویکرد} از صداقت اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان چون آدم های صادقی هستند تحفظ و روپوشانی نمی کنند. بالاخره بین افراد دیدگاه های متنوع و متفاوتی است. هیچ دلیلی ندارد اختلافات را پوشش دهند که بعد این اختلافات به شکل دیگری بیرون بزند.

*در واقع اصلاح طلبان استراتژی «جنگ اول به از صلح آخر را جلو می برند» تا کم کم به نقطه مشترکی برسند؟

اصلاح طلبان موقعیت آنچنانی در حکومت ندارند که سر مطامع دنیوی حکومت با هم دعوا کنند. اینها تفاوت دیدگاه هایی است که بروزش اتفاقا در جهت ایجاد وحدت موثر است. وقتی هر کدام از شخصیت ها که دیدگاه ها متنوعی دارند، ضعف های شان بیان شود در جهت اصلاح قدم بر می دارند اما اگر ضعف های شخصیت ها پوشش داده شود در بزنگاه های انتخاباتی تأثیرات خود را می گذارد و در آن مقطع آثار و تبعاتش تندتر و بدتر خواهد بود.

*هرچند شما این اختلافات را سلیقه ای می دانید اما وقتی می بینیم برخی مثل آقای حجاریان برای مشارکت در انتخابات شرط می گذارند، عده ای دیگر همچون کارگزاران به حضور در انتخابات به هر قیمتی اعتقاد دارند و برخی دیگر معتقدند اگر امکان ارائه فهرست حداکثری نبود نباید اصلا در صحنه رقابت وارد شد، این اختلافات بیشتر مبنایی است تا سلیقه ای؟

از نظر ما اختلافات مبنایی نیست. اینها در قالب نظریه پردازی چهره های شاخص جریان اصلاحات باید دید و تحلیل کرد. قطعا آنها در وقت مقرر حول محور انتخابات وحدت نظر پیدا می کنند و نظرات شان یکسان و یکنوا خواهد شد. این طرح دیدگاه ها به اعتقاد من مثبت و در جهت پخته شدن مباحث و به نتیجه رسیدن است.

*الان اگر بخواهید ارزیابی داشته باشید، اصلاح طلبان در پیشبرد کمپین انتخاباتی شان جلوتر هستند یا اصولگراها؟

بستگی به ظرفیت سازی های قانونی است که شورای محترم نگهبان آیا سیاست های بسته نظارت استصوابی خودش را همچنان دنبال کند یا خیر؟ جواب این سئوال هرچه باشد تأثیر خودش را بر نفوذ کلمه در جامعه مخاطب خواهد گذاشت.

*اصلاح طلبان سناریوهای مختلف را برای انتخابات درنظر دارند یا آنکه منتظر اول تکلیف بررسی صلاحیت نامزدهای شان روشن شود، سپس تصمیم بگیرند؟

باورمان این است که اگر بتوانیم شورای محترم نگهبان را قانع کنیم به اینکه مقداری سیاست انقباضی شان باز شود و اصلاح طلبان بتوانند چهره های شاخص و تأثیرگذار خودشان به صحنه بیاورند، موقعیت شان بهتر می شود و چه بسا موفقیت هم در انتخابات مجلس به دست آورند.

*با شورای نگهبان وارد رایزنی شدید؟

ما آمادگی داریم، اگر شورای نگهبان اعلام علاقه کند حتما ما از گفتگو با شورای نگهبان استقبال می کنیم.

*برخی اصلاح طلبان گفتگو با شورای نگهبان را بی فایده می دانند و می گویند دوره گذشته آقای عارف کلی رایزنی کرد اما به نتیجه نرسید بنابراین رایزنی با شورای نگهبان برای اصلاح طلبان خروجی نخواهد داشت، نظر شما چیست؟

گفتگو دو طرف دارد. اگر شورای نگهبان چنین استعدادی را برای گفتگو از خود نشان دهد، این مسئله دلالت بر آن می کند که دوست دارد حرف اصلاح طلبان را هم بشنود. چه بسا این گفتگو در فرایند تأیید صلاحیت ها موثر واقع شود.

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها