کد خبر: 335095
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

مهدی ذاکریان، کارشناس بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تندروها از موقعیت ظریف هراس دارند/ سفر به اجلاس جی‌7 در ادامه سلسله‌مذاکره‌های برجام بود

مهدی ذاکریان گفت: وزیر امور خارجه ایران چند هفته پیش از سوی ایالات‌ متحده‌ آمریکا تحریم شده بود و طی این سفر در حالی با اروپایی‌ها جلسه می‌گذاشت که احتمالاً دونالد ترامپ در اتاق کناری مستقر بود.

تندروها از موقعیت ظریف هراس دارند/ سفر به اجلاس جی‌7 در ادامه سلسله‌مذاکره‌های برجام بود
کد خبر: 335095
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سفر چند‌ساعته و البته غیرمنتظره ظریف به اجلاس جی‌7 بهانه‌ای برای تندروها شد تا این اتفاق را نشانه‌ای از بی‌عزتی دستگاه دیپلماسی کشور قلمداد کنند.

مهدی ذاکریان، کارشناس بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ رابطه بیان کرد: قطعاً باید گفت وزیر امور خارجه نباید بدون هماهنگی اقدام به سفر و دیدار با کشورهای دیگر بکند. نکته مهم این است که این سفر با دعوت چه کسی و کدام ارگان صورت گرفته است. یادمان است طی مقطعی در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران آقای رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه با طمطراق در تلویزیون اعلام می‌کردند برای بازدید و مذاکره قرار است به کشور کوچکی در آمریکای‌ لاتین یا قاره‌ آفریقا برویم. چنین سفری قابل تامل بود، چون معلوم بود که نمی‌تواند فایده و دستاوردی برای کشور داشته باشد. اما اگر تماس‌ها و ارتباطات به مسائل ملی و اقتصاد کشور مربوط شود و سبب‌ساز کسب امتیاز برای کشور باشد، سفر را باید سفری بسیار مفید تلقی کنیم.

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: سفری که آقای ظریف برای دیدار با حاضران در اجلاس جی‌7 داشت در ادامه سلسله‌مذاکره‌هایی بود که دستگاه دیپلماسی برای حفظ برجام انجام داده بود، آن هم در شرایطی که دیدگاه نظام بر این بود که اروپایی‌ها در راستای تعهدات برجامی‌شان قدمی برنداشته‌اند. به‌ همین دلیل سفر وزیر امور خارجه را- که اولین حضور در حاشیه این اجلاس مهم بود- باید سفری توأم با تاثیرگذاری بدانیم، چراکه در حاشیه این اجلاس مذاکره‌های بسیار مفیدی با طرفین توافق‌ هسته‌ای انجام داد تا پیام‌هایی از سوی آنها به نظام و همچنین پیام کشور را به اروپایی‌ها منتقل کند که این کنش را می‌توان نشانه‌ای از عزمت و استقلال ایران بدانیم و به‌ همین دلیل باید تعجب کرد چطور عده‌ای به راحتی می‌توانند رخداد به این مهمی را تخطئه کنند و زیر سوال ببرند.

او همچنین با اشاره به اینکه «اجلاس جی7 یک نهاد مهم بین‌المللی به‌ شمار می‌رود» گفت: بسیاری از کشورها آرزو می‌کنند فرصت دیدار و رایزنی با اعضای جی7 را داشته باشند تا بتوانند دیدگاه‌هایشان را بروز دهند. نکته دیگر هم این است که وزیر امور خارجه ایران چند هفته پیش از سوی ایالات‌ متحده‌ آمریکا تحریم شده بود و در حالی در این سفر با اروپایی‌ها جلسه می‌گذاشت که احتمالاً دونالد ترامپ در اتاق کناری مستقر بود که خب، این نشان می‌دهد طرف‌های اروپایی برجام اهمیتی به تصمیم رئیس‌جمهوری‌‌ آمریکا نمی‌دهند. باید از دلواپسان پرسید‌ آیا این سفر سیلی بزرگی برای آمریکا نبود؟ بنابراین دلیل این نقدهایی را که درباره سفر آقای ظریف به اجلاس جی7 مطرح می‌شود نه تنها نمی‌توان از روی دلسوزی دانست بلکه باید گفت مخالفان وزیر نگران محبوبیت و موقعیت و آینده سیاسی خود هستند، چراکه اگر انسان قضاوتی بی‌طرفانه داشته باشد، متوجه می‌شود این سفر نشانگر قدرت و عزت جمهوری‌ اسلامی بود.

‌‌ذاکریان همچنین گفت: مساله این است که آقایان زبان دموکراسی را بلد نیستند و نمی‌توانند یاد بگیرند و فقط داد و قال را بلد هستند و به‌ همین دلیل توقع دارند آقای ظریف هم با چنین روشی برابر کشورهای جهان خودنمایی کند؛ با اینکه آقای ظریف در کنار تاکید همیشگی‌اس بر رویکرد عزت‌مندانه، دیپلماتی برجسته و فرهیخته است که با زبان نظام بین‌الملل آشنایی کاملی دارد. در واقع آدم‌های ضعیف با جار و جنجال و دعوا وارد می‌شوند و آدم‌های قدرتمند با رفتاری مودبانه و عزت‌مندانه در راستای مصلحت و منافع کشورشان وارد عمل می‌شوند که اتفاقاً باید گفت‌ به دلیل مشی منطقی‌شان بیشترین دستاوردها را برای کشورشان به‌ دست می‌آورند.

‌مهدی‌ ذاکریان صحبت‌های خود را این‌طور خاتمه داد: تندروها از موقعیت ظریف هراس دارند و به‌ همین خاطر به‌ هر بهانه‌ای، با رفتارهایی غیرمنطقی، درصدد تخریب چهره‌ او می‌روند که البته هیچ‌گاه موفق نمی‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها