محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح طلب:

روحانی به پیشنهاد دیدار با ترامپ بسیار جواب پخته و منطقی داد/ مذاکره با شروطی که رئیس‌جمهور گذاشت منافاتی با منافع ملی ندارد

محمد هاشمی، فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: روحانی می خواهد از هر فرصتی برای حفظ و تأمین منافع ملت ایران استفاده کند. نقشه راه ایران برای قدم برداشتن در فضای جهانی بسیار درست و حساب شده است و این طوری نیست که مسائل فی البداهه مطرح و تصمیماتی بدون پشتوانه کارشناسی گرفته شود.

روحانی به پیشنهاد دیدار با ترامپ بسیار جواب پخته و منطقی داد/ مذاکره با شروطی که رئیس‌جمهور گذاشت منافاتی با منافع ملی ندارد
کد خبر: 335203
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۰۹:۲۱:۵۶

اعتمادآنلاین| واقع‌بینانه‌ترین توصیفی که از وساطت پرزیدنت مکرون بین ایران و آمریکا می‌توان داشت، آن است که دو طرف اصلی مشاجره، با پادرمیانی فرانسوی‌ها موافقت کرده‌اند.

ترامپ با وجود آنکه گفته بود از چندوچون اقدامات مکرون، ازجمله حضور ظریف در بیاریتز، علم و اطلاعی ندارد و بعد هم تا آنجا پیش می‌رفت که گفت جدا از نداشتن آگاهی از کار‌های مکرون، چندان هم نیازی به میانجیگری کسی نمی‌بیند، بعد از صحبت مفصل در جریان نشست سران جی 7 با رئیس‌جمهوری فرانسه، هم درباره مرافعه تجاری با چین و هم درباره مرافعه سیاسی با ایران، به وساطت فرانسه نظر بسیار مثبتی ابراز کرد.

از طرفی حسن روحانی نیز این طور نسبت به مسئله موضع گرفت «اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد باید همه تحریم‌ها را بردارد».

حال این سئوال پیش می آید که نتیجه و خروجی میانجی گری فرانسه چه خواهد بود. فرانسه ای که در زمان مذاکرات برجام نقش پلیس بد را بازی کرد و حالا با سماجت زیاد می خواهد نقش پلیس خوب را به نمایش بگذارد.

محمد هاشمی طی گفتگویی عنوان کرد: اگر ترامپ شرط روحانی ایران را بپذیرد، مذاکره اقدامی منطقی است و به معنای تسلیم نباید تلقی شود.

مشروح گفتگو با محمد هاشمی را در ادامه می‌خوانید:

*ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با مکرون لحن نرم تری نسبت به ایران اتخاذ کرد، به نظر شما میانجی گری فرانسه می تواند دور جدیدی از مذاکرات را بین ایران و آمریکا رقم بزند؟

ایران در جغرافیای جهانی جایگاه بسیار بالایی دارد و یکی از قدرت های مطرح امروز دنیا است. آمریکا هم قدرت بزرگی محسوب می شود بنابراین تشنج در روابط ایران و آمریکا باعث خلل در بسیاری از مسائل منطقه ای و جهانی شده است. ایران و آمریکا به عنوان دو کانون قدرت بر معادلات سیاست جهانی تأثیرگذارند. وقتی ترامپ از برجام خارج شد، فکر می کرد می تواند با ایجاد فشار بر ایران به اهداف منطقه ای و جهانی مدنظرش دست پیدا کند اما بعد از یک سال دید با اعمال فشار و تحریم های فلج کننده نمی تواند به آن اهداف برسد و ملت ایران را به زانو درآورد بنابراین دنبال باز کردن یک راه جدید است تا با مذاکره شرایط کنونی جهانی را از وضعیت موجود تغییر دهند و اوضاع آرامی را در منطقه و دنیا به وجود آورند.

پاسخ ایران روشن است و همان طور که رئیس جمهور گفت ایران دنبال تشنج با هیچ کشوری نیست به عکس دنبال تعامل و روابط حسنه با همه کشورهاست، منتها به شرطی که منافع جمهوری اسلامی و ملت ایران تأمین شود.

*به نظر شما چرا دولت همچون دوره مذاکرات برجام شتابزده عمل نکرد و خیلی محتاط و دست به عصا جلو می رود؟

مذاکرات برجام اصلا شتابزده نبود و 2 سال طول کشید. آن زمان ایران با 6 کشور مذاکره می کرد اما حالا فقط یک کشور آمریکاست. کشوری که از برجام خارج شد تا فشار بیاورد اما با گذشت زمان به این نتیجه رسید که این راه اشتباه بود و نمی تواند ایران را تسلیم کند.

*امروز موقعیت ایران را چه طور ارزیابی می کنید؟

قبل از برجام قراردادی با کسی نداشتیم. آن موقع با هفت قطعنامه سازمان ملل مواجه بودیم، پرونده ایران ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل قرار داشت اما با این وجود آن زمان هم شتابزده عمل نکردیم، مذاکرات دوسال طول کشید تا به نتیجه رسید.

*درواقع می فرمایید الان ایران موقعیت بهتر و بالاتری از دوره قبل برجام دارد؟

بله، وضعیت امروز در مقایسه با آن موقع خیلی بهتر است. قبل از مذاکرات برجام، چون پرونده ایران ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل قرار داشت، قدرت های جهانی مجاز به حمله نظامی علیه ما بودند اما بعد برجام همه آن قطعنامه ها لغو شد، ضمن آنکه امروز برجام در اختیار ایران قرار دارد. برجام یک سند معتبر بین المللی محسوب می شود که اروپا، روسیه و چین به آن پایبند و متعهد هستند و تنها آمریکا از برجام خارج شده است.

اینکه امروز آمریکایی ها می خواهند شیوه خود را عوض کنند این است که ایران تصمیم خود را برای کاهش تعهدات برجامی اعلام کرد و دو گام نیز در این جهت برداشت.

سوم آنکه شرایط ایران نسبت به گذشته عوض شده و سال به سال اقتدار و قدرتش بیشتر می شود و در جامعه جهانی با منطق و استدلال حرف برای گفتن دارد.

در مجموع معتقدم موقعیت ما نسبت به قبل برجام بهتر است و مسئولان سیاسی و دیپلماسی هم دارند با شناخت کامل از دوست و دشمن و فضای بین المللی طبق نقشه راه درست جلو می روند و ضمن تلاش برای از بین بردن تهدیدها و حتی تبدیل تهدید به فرصت، از فرصت ها نیز استفاده می کنند.

*آقای ترامپ به دیدار مستقیم و رو در رو با آقای روحانی اصرار دارد و آقای مکرون هم پیشنهاد دیدار سه جانبه را به آقای روحانی داده است، شما توصیه می کنید آقای روحانی به این پیشنهاد چه جوابی بدهد؟

آقای روحانی گفت «اگر هدف فقط عکس گرفتن است ما اهلش نیستیم اما اگر هدف حل مسائل است، شرطش برداشتن همه تحریم هاست».

*در واقع می فرمایید روحانی جواب منطقی به پیشنهاد دیدار با ترامپ داد؟

بله، رئیس جمهور بسیار جواب پخته و منطقی داد. او می خواهد از هر فرصتی برای حفظ و تأمین منافع ملت ایران استفاده کند. نقشه راه ایران برای قدم برداشتن در فضای جهانی بسیار درست و حساب شده است و این طوری نیست که مسائل فی البداهه مطرح و تصمیماتی بدون پشتوانه کارشناسی گرفته شود. انشاءالله مسئولان در این راه بتوانند منافع ملت و کشور را حفظ کنند و شرایط سخت را تغییر دهند.

*هم اکنون آمریکا و ایران صحبت های شان را با واسطه به یکدیگر منتقل می کنند، به نظر شما اگر آمریکایی ها شرط ایران را بپذیرند و تحریم ها را بردارند، ورود به مذاکره با آنها منطقی است؟

بله، اگر آنها بپذیرند همه تحریم های ظالمانه ای را که بعد خروج از برجام علیه ایران اعمال کردند بردارند و به برجام برگردند؛ فضا باز، موارد مذاکره مشخص و در آن موارد مذاکره می شود. مذاکره به معنای تسلیم نیست. مذاکره برای حفظ امنیت و منافع ملی خواهد بود. دو طرف می نشینند و گفتگو می کنند خواسته خود را می گویند و در نهایت شاید به یک توافقی برسند یا نرسند. باز شدن فضای مذاکره با شروطی که آقای رئیس جمهور گذاشتند منافاتی با منافع ملی ندارد.

منبع: نامه نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها