رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد:

600 تا 700 میلیون دلار حجم صادرات صنایع دستی طی سال گذشته

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ذیل بناهای تاریخی درجه یک مان، حق بهره برداری از بقیه بناها را مطابق قوانین بودجه‌ای، همگام با رعایت استانداردها به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار کردیم.

600 تا 700 میلیون دلار حجم صادرات صنایع دستی طی سال گذشته
کد خبر: 335362
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۳:۳۹:۲۶

اعتمادآنلاین| ‌ علی اصغر مونسان در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امید دارم در تصویب ساختار متناسب و چابک برای وزارت میراث فرهنگی همکاری خوبی با نمایندگان مجلس داشته باشیم.

وی افزود: ما بنا بر آمار بانک مرکزی در عملکرد اقتصادی سال 96، 11.8 میلیارد دلار سهم مان از GDP کشور بود که 4.7 دهم میلیون نفر گردشگر ورودی را شامل می شد و در سال 97 این میزان به 7.8 درصد رسیده است که امیدواریم آمار امسال مان بالاتر از این باشد.

مونسان ادامه داد: بخش گردشگری می تواند به عنوان اقتصاد نوظهور در کنار بازار نفت می تواند برای کشورمان ارزآوری داشته باشد و حتی از تلاطم هایی که در پی تحریم ها ایجاد می شود هم آسیبی نبیند. بنابراین کسب درآمدی راحت و ارزان و پایدار می تواند باشد که ما این راه را ادامه می‌دهیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه گردشگری داخلی ارتقاء پیدا کرده است، گفت: سفر الان جزو سبد هزینه های خانوارهای ایرانی است و همین امر سبب شده که سرمایه گذاران بیشتری راغب شوند در امر گردشگری سرمایه گذاری کنند. به طوری که بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری در بخش گردشگری است و خوشحالیم که علاوه بر ساخت هتل و اقامتگاه در این مسیر، پروژه های محرک گردشگری هم رونق یافته که پیش از این کمتر به آن پرداخته می شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه میراث فرهنگی بودجه این بخش در قالب سازمان بسیار اندک بود، تاکید کرد: ما در سال گذشته 150 میلیارد تومان بودجه داشتیم که فقط 34 هزار اثر ثبت شده ملی را باید نگهداری می کردیم و 24 اثر جهانی را مراقبت می کردیم و حال ملاحظه کنید که سهم هرکدام از این بناها برای نگهداری کمتر از 4 میلیون تومان خواهد شد.

مونسان افزود: با تبدیل شدن این سازمان به وزارتخانه امیدواریم که دولت و مجلس محترم حداقل بودجه ما را به حداقل بودجه وزارتخانه ها نزدیک کنند تا بتوانیم توقع به حق مردم را در این زمینه تحقق بخشیم.

وی با اعلام اینکه 1 میلیون سایت شناخته شده تاریخی در کشور وجود دارد، گفت: کار تکمیل کاوش آنها باید با تامین اعتبارات انجام شود تا آنها هم به مجموعه میراث فرهنگی کشور اضافه شوند و اگر چه در دو سال گذشته تلاش کردیم کمبود اعتبارات خود را با کمک های مردمی جبران کنیم، ذیل بناهای تاریخی درجه یک مان، ما بقیه بناها را مطابق قوانین بودجه‌ای، حق بهره برداری اش را همگام با رعایت استانداردها به بخش خصوصی و غیردولتی واگذار کردیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: خوشبختانه با سرمایه گذاری مردم، بخشی از بناهای تاریخی ما که نیاز به مرمت داشت و به دلیل کمبود بودجه کارشان عقب افتاده بود، مرمت و احیا و با ایجاد اشتغال بدل به مناطق درآمدزایی برای مردم منطقه شد.

مونسان با اشاره به آغاز طرح تجاری سازی صنایع دستی از پایان سال 96 و ادامه این طرح تا امروز، اظهار کرد: در این طرح تلاش شد روی برندینگ و بسته بندی آن کار کنیم. همچنین روی بازاریابی هم کار کردیم و مهمتر از همه بخش جدیدی به نام کاربردی کردن صنایع دستی را هم اضافه کردیم.

وی افزود: به این معنا که ما الان محصولاتی در صنایع دستی داریم که کارهای فاخر هنری هستند اما بخشی هم داریم که در امور روزمره مردم هم کاربرد دارد. بنابراین حجم بازار را افزایش دادیم و مارکت جدیدی را برای علاقه مندان آن ایجاد کردیم که باعث رونق فروش این محصولات شد.

مونسان در پایان با اشاره به آمار صادرات صنایع دستی تاکید کرد: سال گذشته ما 281 میلیون دلار، صادرات صنایع دستی را از مبادی گمرکی تجربه کردیم و تخمین می زنیم که توریست خارجی هم 400 میلیون دلار صادرات چمدانی انجام داده باشد و در مجموع بیش از 600 تا 700 میلیون دلار حجم صادرات صنایع دستی ما بوده و هدف‌گذاری مان در فاز اول تحقق 1 میلیارد دلار در سال است تا در آینده به 2 میلیارد دلار هم افزایش یابد که امیدواریم تغییر ساختار مدیریتی میراث فرهنگی به این موضوع کمک کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها