در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

کدام کشورها و رژیم‌ها عضو یونسکو نیستند؟

در یونسکو 193 کشور و 11 عضو وابسته (اعضای وابسته کشورهای مستقل نیستند) عضویت دارند، اما همه کشورهای عضو سازمان ملل عضو یونسکو نیستند.

حجم ویدیو: 2.70M | مدت زمان ویدیو: 00:01:07 دانلود ویدیو
کد خبر: 335520
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ۱۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در یونسکو 193 کشور و 11 عضو وابسته (اعضای وابسته کشورهای مستقل نیستند) عضویت دارند، اما همه کشورهای عضو سازمان ملل عضو یونسکو نیستند.

تنها سه کشور عضو سازمان ملل در یونسکو عضویت ندارند:

1. ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا از اعضای موسس یونسکو بود و در چهارم نوامبر 1946 به این سازمان پیوست، اما این کشور تاکنون 2 بار از این سازمان خارج شده است.

آمریکا اولین‌ بار 31 دسامبر 1948 از عضویت در یونسکو کناره‌گیری کرد. در دسامبر 1983، رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، این تصمیم را اعلام کرد. یونسکو در آن زمان تقریباً در هر موضوعی که با آن سروکار داشت بسیار سیاسی شده بود، به همین خاطر دولت ریگان از این سازمان کناره‌گیری کرد.

ایالات متحده آمریکا بار دیگر اول اکتبر 2003 در دوره ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش به یونسکو پیوست، اما در 12 اکتبر 2017 اعلام کرد قصد دارد از یونسکو خارج شود. خروج آمریکا از یونسکو در تاریخ 31 دسامبر 2018 عملی شد.

در آن زمان دونالد ترامپ دلایلی برای خروج از یونسکو ارائه داد. او افزایش بدهی‌های این سازمان، لزوم انجام اصلاحات اساسی در یونسکو و همچنین ادامه تعصب علیه رژیم صهیونیستی را به عنوان دلایل این خروج اعلام کرد.

2. رژیم صهیونیستی

یونسکو در سال 2016 قطعنامه‌هایی را تصویب کرد که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ادعا کردند در آن پیوندهای یهودیان با اماکن مقدس قدس اشغالی نادیده گرفته شده است.

یونسکو پیش از این، از اسرائیل تحت عنوان اشغالگر سرزمین‌های فلسطین یاد کرده بود.

یونسکو قطعنامه جنجالی دیگری را در سال 2017 به تصویب رساند. در این قطعنامه شهر قدیمی الخلیل یا حبرون به عنوان میراث فرهنگی متعلق به فلسطینی‌ها در نظر گرفته شد.

3. لیختن‌اشتاین

لیختن‌اشتاین تاکنون عضو یونسکو نشده، اما عضو کمیته‌های سازماندهی ملی است. ایالات متحده و رژیم صهیونیستی عضو یونسکو بودند، اما آنها با استناد به تبعیض علیه اسرائیل از این سازمان خارج شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها