محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مذاکره جدیدی را نمی‌پذیریم ولی در چارچوب برجام انعطاف‌پذیریم/ اروپایی‌ها در حل مناقشات منطقه‌ای ضعیف‌اند/ اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: تجربه نشان داده موضع اروپایی‌ها در حل و فصل مناقشات بین‌المللی ضعیف است و آنها بدون هماهنگی با آمریکا کاری انجام نمی‌دهند. آنها به دنبال مذاکره جدید با جمهوری اسلامی هستند در حالی که ما مذاکره جدیدی را نمی‌پذیریم ولی در چارچوب برجام انعطاف لازم را داریم.

مذاکره جدیدی را نمی‌پذیریم ولی در چارچوب برجام انعطاف‌پذیریم/ اروپایی‌ها در حل مناقشات منطقه‌ای ضعیف‌اند/ اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند
کد خبر: 335645
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجوادجمالی نوبندگانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره سفر اخیر ظریف به فرانسه با دعوت مکرون و حضورش در حاشیه نشست جی7 گفت: تا زمانی که جمهوری اسلامی اقدامات عملی خود را در برجام کاهش نداده بود، اروپایی‌ها تلاشی برای حل چالش بین ایران و آمریکا نمی‌کردند، اما وقتی متوجه شدند بلف سیاسی نیست و از طرفی دکتر ظریف و مسئولان سیاست خارجی ما از رفتار اروپایی‌ها ابراز نگرانی کردند، به این فکر افتادند که ایران را در برجام نگه دارند.

این عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اینکه فرانسوی‌ها برای اولین بار از وزیر خارجه ما دعوت کردند تا در حاشیه نشست جی7 حاضر شود و صحبت کند اقدام مهم و مثبتی است، اما نمی‌توان به خروجی آن امیدوار بود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: البته تجربه نشان داده اروپایی‌ها در مقابل آمریکا توان حل مسائل بین‌المللی منطقه‌ای را ندارند، خصوصاً زمانی که انگلیس در حال خروج از اتحادیه اروپاست موضع اروپایی‌ها در حل و فصل مناقشات بین‌المللی ضعیف است.

جمالی با اشاره به عملکرد پیشین اروپایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی توضیح داد: اروپایی‌ها بارها بعد از امضای برجام درباره spv و اینستکس به وعده‌های خود در قبال ایران عمل نکردند، به همین دلیل سیاسیون جمهوری اسلامی نسبت به اروپایی‌ها بی‌اعتمادند.

نماینده مردم فسا در خانه ملت در رابطه با مواضع 2پهلوی اروپایی‌ها در قبال ایران گفت: اروپایی‌ها وقتی اعلام می‌کنند به ارتباط با ایران تمایل دارند، همزمان با آمریکایی‌ها درباره مسائل سوریه، یمن و مسائل موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران وارد گفت‌وگو می‌شوند و حرف‌های مشترکی می‌زنند. این دوگانگی رفتار نشان می‌دهد آنها قابل اعتماد نیستند.

او با تاکید بر صحبت‌های اخیر ظریف مبنی بر اینکه «اگر قرار است مذاکره‌ای با اروپا صورت گیرد، باید در قالب برجام باشد» ادامه داد: از نظر جمهوری اسلامی مذاکره جدید قابل قبول نیست و همه چیز باید حول محور برجام باشد.

عضو هیات‌‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که کاهش تعهدات برجامی ما متناسب با اقدامات اروپایی‌ها و سایر اضلاع برجام قابل بازگشت است و این‌طور نیست که انعطاف‌ناپذیر باشیم؛ بنابراین مذاکره جدیدی را نمی‌پذیریم ولی در چارچوب برجام انعطاف لازم را داریم.

جمالی نوبندگانی روند نشست جی7 و صحبت‌های ظریف و ترامپ را مثبت ارزیابی کرد، اما در عین حال گفت: اینکه هشت کشور اجازه داشته باشند یک میلیون بشکه نفت از ما بخرند، اما در قبال این حق درباره حزب‌الله، حشد الشعبی، سوریه، یمن و عربستان به آمریکا امتیاز بدهیم اقدام متعادلی نیست.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان درباره چرایی اظهار ناراحتی ترامپ از حضور ظریف در فرانسه گفت: به نظر من بین سیاست‌های اعلامی با اقدامی هماهنگی وجود ندارد و قطعاً مکرون و فرانسوی‌ها بدون هماهنگی با آمریکا کاری انجام نمی‌دهند و این رفتار ترامپ فریب‌کاری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها