با همکاری بخش خصوصی محقق خواهد شد؛

اشتغال 10 هزار نفری با سرمایه‌گذاری 3.5 میلیارد دلاری در بخش معدن

امسال راه اندازی 3.5 میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی کشور با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد که اجرای کامل این طرح‌ها،10 هزار فرصت شغلی مستقیم را ایجاد خواهد کرد.

اشتغال 10 هزار نفری با سرمایه‌گذاری 3.5 میلیارد دلاری در بخش معدن
کد خبر: 335656
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ۱۵:۵۹:۳۰

اعتمادآنلاین| به طور کلی از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال قبل ( سال های 93 تا 97) 66 طرح معدنی با سرمایه 6 میلیارد دلاری وارد چرخه تولید شده‌اند که همگی با مشارکت بخش خصوصی عملی شده است. امسال نیز برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی 3.5 میلیارد دلاری طرح در مناطق مختلف کشور در دستور کار قرار دارد.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران یا همان ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی سال گذشته نیز 19 طرح با سرمایه بیش از 2 میلیارد دلاری در بخش معدن وصنایع معدنی راه‌اندازی کرده که این تعداد طرح،‌3600 شغل به طور مستقیم و حدود 22 هزار و 800 شغل غیر مستقیم ایجاد کرده است.

یکی از نتایح چنین دستاوردی، ‌افزایش جایگاه معدن در تولید ناخالص داخلی بوده به طوری که طبق گزارش مرکز آمار ایران،‌ سهم معدن از 1.3 درصد سال 96 به 1.4 درصد ارتقا یافته است.

افزایش 100 درصدی مساحت فعالیت‌های اکتشافی معدنی

این سازمان همچنین برای تامین مواد اولیه معدنی مورد نیاز کشور پیگیری و شروع 300 هزار کلیومتر مربع اکتشاف جدید در کشور در دستور کار است که باعث افزایش 100 درصدی مساحت تحت فالیت های اکتشافی شده و آن را به 600 هزار کیلیومتر مربه می رساند.

در کنار این موارد، طرح‌های توسعه شامل بهره‌برداری از فاز اول طرح آلومینیوم جاجرم با ارزش 131 میلیون دلار در سال جاری انجام شده و کارخانه آهن اسفنجی فولاد بافت نیز که تولید آزمایشی را آغاز کرده، ‌آماده افتتاح است. علاوه بر این بخش سولفوره معدن انگوران نیز در نوبت راه‌اندازی قرار دارد.

جذب 1200 میلیارد تومان از بخش خصوصی برای تکمیل طرح‌‎های معدنی

فعال کردن طرح‌های توسعه از طریق پیگیری و جلسات پایش و جذب بیش از 1200 میلیارد تومان منابع از بخش خصوصی جهت تکمیل طرح‌ها، مبادله تفاهم نامه همکاری با سازمان‌های صنعت،‌ معدن و تجارت استان‌ها در راستای تعریف طرح‌های توسعه ، اجرای 27 پروژه پژوهشی کاربردی تقاضا محور و تدوین گزارش کلان ریسک مرتبط با زنجیره معدن و صنایع معدن (داخلی- خارجی) از دیگر اقداماتی است که در سال جاری انجام خواهد شد.

از سوی دیگر نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی،‌72 راهبرد ابلاغی دارد که ایمیدرو مسئول اجرا و پیگیری 33 راهبرد (حدود 46درصد) در بخش معدن و صنایع معدنی است.

تحقق 33 درصدی برنامه‌های عملیاتی

در راستای اجرای این راهبردها، ‌145 هدف تا افق 1400 مشخص و جهت اجرا و پیگیری به واحدهای مربوطه ابلاغ شد و بر اساس جدیدترین پایش انجام شده، ‌تا کنون نزدیک به 33 درصد از برنامه‌های عملیاتی نقشه راه محقق شده است.

این اقدامات شامل اجرای پروژه مشترک در حوزه ژئوفیزیک هوایی با سازمان زمین شناسی،‌ اقدامات لازم برای افزایش سرمایه سالانه صندوق بیمه انجام شده و اجرایی شدن آن تا پایان شهریور،‌ جذب مشارکت بخش خصوصی برای 9 واحد زیر مجموعه و یا محدوده‌های اکتشافی با هدف راهبری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام، ‌فراخوان جذب مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های تیتانیوم کهنوج، بلوک 3 پرورد طبی 4 و پترولیوم ککک، امضا و مبادله تفاهم‌نامه ریلی و جاده ای در حوزه سنگان، ‌واگذاری تخلیه و بارگیری اسکله‌های منطقه ویژه خلیج فارس، ‌پروژه احیا و فعال‌شدن معادن کوچک و متوسط کشور با پیشرفت 19 درصدی و مبادله تفاهم‌نامه با سازمان محیط زیست با هدف توسعه فعالیت‌های اکتشافی بوده است.

معرفی 15 معدن کوچک به سرمایه‌گذاران

در خصوص فعال سازی معادن کوچک باید گفت که پیشرفت فیزیکی طرح تا پایان تیرماه حدود 19 درصد بوده و معرفی 15 معدن و پتانسیل شناسایی شده به سرمایه‌گذار و یا مشارکت،‌ بازدید از 7 استان و شناسایی معادن کوچک و بررسی 4 استان فارس، ‌کرمان، ‌آذربایجان شرقی و اصفهان از مهمترین اقدامات در این زمینه به شمار می‌رود.

در کنار این موارد مقدمات ایجاد و راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری فولاد با سرمایه 100 میلیارد تومان انجام شده و این صندوق با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ‌توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و با حمایت ایمیدرو تاسیس خواهد شد تا تسهیلات را نرخ بهره ترجیهی به شرکت‌های دانش بنیان و تامین کنندگان واجد شرایط ارائه کند.

حمایت از طرح های خطرپذیر در طرح های فن‌آورانه

همچنین ارائه خدمات ضمانت نامه‌ای برای طرح‌های بومی سازی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در طرح‌های فن‌آورانه بومی‌سازی زنجیره آهن و فولادنیز توسط این صندوق انجام می‌شود.

با توجه به این اقدامات، تولید آن و کاتد مس در کشور به ترتیب 21 و 22 درصد رشد را در 4 ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ثبت رسانده است. همچنین تولید کنستانتره سنگ آهن نیز رشدی 3 درصدی تجربه کرده و تولید آهن اسفنجی، ‌شمش فولاد و محصولات فولادی هم به ترتیب با رشدی 12،‌4 و 9 درصدی روبرو بوده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها