کد خبر: 335713
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا صدور مجوز سقط جنین بدون رضایت پدر امکان‌پذیر است؟

همسرم سه‌ماهه باردار بود که بر اثر اختلافاتی منزل مشترک‌مان را ترک کرد. پس از پیگیری‌ احوال او، متوجه شدم بچه را سقط کرده و ادعا می‌کند جنین‌مان ناقص‌الخلقه بوده است. آیا او قانوناً می‌توانسته بدون رضایت من این کار را انجام دهد؟ آیا عمل او جرم است؟

آیا صدور مجوز سقط جنین بدون رضایت پدر امکان‌پذیر است؟
کد خبر: 335713
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- سوال مخاطب اعتمادآنلاین: همسرم سه‌ماهه باردار بود که بر اثر اختلافاتی منزل مشترک‌مان را ترک کرد. پس از پیگیری‌ احوال او، متوجه شدم بچه را سقط کرده و ادعا می‌کند جنین‌مان ناقص‌الخلقه بوده است. آیا او قانوناً می‌توانسته بدون رضایت من این کار را انجام دهد؟ آیا عمل او جرم است؟


کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین : حسب ماده واحده مصوب 1384/03/10 مجلس شورای اسلامی، سقط درمانی تحت شرایط زیر مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک و مادر نخواهد بود.

1- بیماری جنین که به علت عقب‌افتاد‌‌گی یا ناقص‎الخلقه بود‌‌ن موجب حرج ماد‌‌ر است یا بیماری ماد‌‌ر که با تهد‌‌ید‌‌ جانی ماد‌‌ر توأم باشد‌‌؛ احراز این شرط با تشخیص سه پزشک متخصص و معتمد‌‌ و با تایید‌‌ پزشکی قانونی خواهد‌‌ بود‌‌.


2- هنوز روح د‌‌مید‌‌ه نشد‌‌ه باشد‌‌، یعنی قرار د‌‌اشتن جنین د‌‌ر مرحله پیش از ولوج روح (چهارماهگی)؛ احراز این شرط بر اساس سونوگرافی‌های معتبر د‌‌وره‌ای صورت خواهد‌‌ گرفت.

3- رضایت زن؛ زن باید‌‌ با حضور د‌‌ر پزشکی قانونی و تکمیل فرم د‌‌رخواست اعلام رضایت کند‌‌ (حضور پد‌‌ر برای صد‌‌ور مجوز سقط د‌‌رمانی ضرورتی نخواهد‌‌ د‌‌اشت).

بنابراین در صورتی که اقدامات همسر شما در راستای قانون سقط درمانی صورت گرفته باشد نه تنها به رضایت شما نیازی نیست بلکه هیچ نوع مسئولیتی متوجه همسرتان نیست.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی Modiretemad@ در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها