مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد:

سفره به نام محرومان پهن می‌شود اما دیگران می‌نشینند/ نسخه الکترونیکی در در 150 شهر

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: همه ما نگران محرومان هستیم و این در حالی است که سفره‌ای به نام محرومان پهن می‌‌شود، اما افرادى که محروم نیستند سر این سفره می‌‌نشینند.

سفره به نام محرومان پهن می‌شود اما دیگران می‌نشینند/ نسخه الکترونیکی در در 150 شهر
کد خبر: 335827
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ۱۱:۰۵:۲۳

اعتمادآنلاین| ‌ طاهر موهبتی ، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت که در مشهد مقدس برگزار شد، درخصوص پوشش بیمه‌ای ایرانیان گفت: خط قرمز ما در بیمه سلامت محرومان واقعی هستند.

وی افزود: یکی از چالش‌‌های جدی در نظام بیمه‌ای کشور، عدم تعادل بین منابع و مصارف است که این موضوع در بیمه‌های اجتماعی بسیار حادتر اتفاق می‌افتد.

موهبتی بیان کرد: درابتدای کار در سازمان بیمه سلامت، تیم اقتصادی برای بررسی وضعیت منابع و مصارف در سال‌های 90 تا 95 مامور کردیم. براساس بررسی‌‌ها مشاهده کردیم، در طی این 5 سال، مصارف ما 90 درصد بر منابع پیشی گرفته بود.

بنا به اعلام وبدا، وی عنوان کرد: همه ما نگران محرومان هستیم و این در حالی است که سفره‌ای به نام محرومان پهن می‌‌شود، اما افرادى که محروم نیستند سر این سفره می‌‌نشینند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: در ابتدای راه قرار بود 5 میلیون نفر بیمه رایگان شوند که 11 میلیون نفر بیمه شدند. خط قرمز ما محرومان واقعی است، 85 درصد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت رایگان هستند، اما باید پرسید آیا کشور واقعا باید 35 میلیون نفر بیمه شده رایگان داشته باشد؟

موهبتی ادامه داد: در مجلس تصویب شد مراجعه بیمه رایگان به بخش خصوصی ممنوع و بیمه رایگان مخصوص محرومان است و ما این قانون را ابلاغ کردیم، اما فشارهای سیاسی افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در سازمان بیمه سلامت یارانه بیمه سلامت را به سمت گروه‌‌های نیازمند هدایت کردیم.

رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: امروز نگران سقف بودجه نیستیم، زیرا بار مراجعه تا 23 درصد کاهش پیدا کرده و یکی از دلایل این موضوع، رفع همپوشانی‌‌های بیمه ‌ای است. همچنین، 470 راهنمای بالینی برای اجرا ابلاغ شد و سازمان بیمه سلامت این راهنماهای بالینی را در بخش سرپایى بخش خصوصى اجرایی کرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در 150 شهر نسخه‌ ها به صورت الکترونیکی نوشته می‌ شود. اجرای نسخه الکترونیکی در کشور فنلاند حدود 15 سال زمان برد، اما در کشور ما خوشبختانه از این طرح استقبال شده است. از طرفی، باید توجه کنیم که ذات فرآیندهای الکترونیکی این است که در دوره زمانی بالغ می‌ شود و نمی‌ توان همان روز اول به ایده آل مورد نظر رسید.

موهبتی افزود: ایجاد اصلاحات در نظام‌‌های بیمه ‌ای به تدبیر نیاز دارد. نمی‌ توان در خلا تصمیم گرفت و بخشنامه داد، بلکه باید با انجمن ‌های علمی پزشکی و سازمان نظام پزشکی مشورت کرد تا به نتیجه رسید.

وی بیان کرد: اگر بیش از سقف بودجه هزینه کنیم، بدهی روی بدهی انباشته می‌ شود. روزی که سازمان بیمه سلامت را تحویل گرفتیم 13 ماه بدهی داشتیم، اما امروز به 3.5 ماه رسیدیم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پایان خاطرنشان کرد: باید راهنماهای بالینی را اجرایی و سازمان الکترونیک را مستقر کرد و در این صورت است که 15 تا 20 درصد هزینه‌ ها کنترل می‌ شود. یکى از اولویت هاى اصلى براى مدیریت منابع و تقاضى القایى، اجرای نظام ارجاع الکترونیک و پزشکی خانواده است که وزارت بهداشت این کارها را شروع کرده و سازمان بیمه سلامت به عنوان بازوى اجرایى در این برنامه‌ها نقش دارد.`

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها