کد خبر: 335828
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ۱۱:۰۶:۴۹
| |

کشتی خراسان رضوی امیدوار به درخشش دوباره

کشتی خراسان رضوی در سالیان گذشته با قهرمانان ملی و جهانی همچون احمد وفادار، حسین معرب، چنگیز عامل، عباس گلمکانی و برادران خادم نامدار بود اما در سالیان اخیر اثری از چنین نام هایی شنیده نمی شد تا این که قهرمانی سهیل یوسفی در مسابقات جهانی نوید بخش زنده شدن کشتی خراسان رضوی در عرصه های جهانی و ملی شد.

کشتی خراسان رضوی امیدوار به درخشش دوباره
کد خبر: 335828
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ۱۱:۰۶:۴۹

اعتمادآنلاین| ‌ درخشش این نوجوان کشتی گیر تایبادی در مسابقات جهانی امیدها را در خصوص ظهور چهره های جدید از کشتی خراسان و زنده شدن نام کشتی پرآوازه این استان در عرصه های مختلف ملی و بین المللی زنده کرد هر چند که با وجود فعالیت دست کم 10 هزار نفر در رشته های مختلف کشتی خراسان رضوی وجود یک قهرمان در جهان و آسیا کم است.

توجه به این نکته ضروری است که قهرمانی های یوسفی در حالی به دست آمده که از نظر امکانات سخت افزاری به خصوص در شهرستان های کم برخوردار خراسان رضوی مشکلات فراوانی وجود دارد.

چهار سال حضور مستمر در تیم ملی

دارنده مقام قهرمانی وزن 92 کیلو گرم مسابقات کشتی آزاد نوجوانان جهان و آسیا در خصوص راه رسیدن به قهرمانی به خبرنگار ایرنا گفت: امکانات سخت افزاری به خصوص در شهرها و شهرستان ها بسیار کم است اما در همین سختی ها و کمبود امکانات است که انسان ها ساخته می شوند.

سهیل یوسفی افزود: متولد شهریور ماه 1381 هستم و از کلاس دوم ابتدایی رشته کشتی را شروع کرده ام و هم اینک 9 سال است که در این رشته فعالیت می کنم و چهار سال هم سابقه عضویت در تیم ملی نونهالان و نوجوانان را در کارنامه خود دارم.

وی با بیان این که الگوی ورزشی او در کشتی حسن یزدانی و الگوی رفتاری او رسول خادم است ادامه داد: استعدادهای کشتی در مناطق کم برخوردار بسیار زیاد است که نیاز به شناسایی و حمایت دارند و باید به چشم بیایند و بر روی آنها کار شود تا درخشش سالیان گذشته خراسان رضوی در عرصه های جهانی بار دیگر زنده شود.

کمبود امکانات

مربی کشتی سهیل یوسفی در شهرستان تایباد هم گفت: وضعیت امکانات سخت افزاری با روی کار آمدن هیات جدید کشتی بهتر شده است اما هنوز با وضعیت مطلوب به خصوص در شهرستان ها فاصله داریم.

کاوه ترابی با بیان اینکه هم اینک آدمک کشتی در شهرستان تایباد نداریم افزود: می توان گفت کشتی گیران ما از جمله سهیل یوسفی که قهرمان جهان است بدون امکانات و با زحمت کشی و تلاش و غیرت خودشان به جایی رسیده اند.

وی ادامه داد: در شهرستان تایباد دست کم 80 نفر در دو سالن در رشته کشتی فعالیت می کنند که رویه های تشک کشتی یکی از سالن ها فرسوده است و طناب و توپ طبی تمرینی هم به اندازه کافی وجود ندارد و یا غیر قابل استفاده شده است.

مربی کشتی سهیل یوسفی در شهرستان تایباد گفت: هر هفته یک جلسه تمرین در شهر مشهد برگزار می کنیم و یکی از مشکلات کشتی گیران، هزینه رفت و آمد آنهاست که فاصله 225 کیلومتری را طی می کنند و با توجه به اینکه شهرستان تایباد کم برخوردار است و بیشتر کشتی گیران از قشر متوسط و کم درآمد هستند هزینه های موجود، راه را برای انصراف بعضی استعدادهای بالقوه باز می کند.

ترابی با اشاره به لزوم حمایت از قهرمانان در عرصه های مختلف ورزشی گفت: بعد از قهرمانی یوسفی در مسابقات جهانی از طرف هیات کشتی استان و شورای شهر هدایایی داده شد که انگیزه کشتی گیران را مضاعف می کند.

برنامه های تشویقی هیات کشتی خراسان رضوی

دبیر هیات کشتی خراسان رضوی هم در خصوص برنامه های این هیات برای حمایت از قهرمانان گفت: شیوه نامه حمایت از قهرمانان در هیات کشتی خراسان رضوی تهیه شده است که به تناسب دعوت به تیم ملی، عضویت در آن و یا قهرمانی در عرصه های مختلف نوع و میزان کمک به کشتی گیران تعلق می گیرد.

خسرو علیزاده با بیان اینکه شیوه نامه حمایت از قهرمانان امسال هم مناسب با شرایط روز اصلاح می شود افزود: پیگیری وضعیت استخدام قهرمانان در ادارات و معرفی آنها به دستگاه های مختلف از دیگر اقدامات هیات است که با روی کار آمدن هیات جدید کشتی با جدیت دنبال می شود.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در رده های مختلف سنی کشتی آزاد و فرنگی اعم از نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ملی پوش داشته و دارد افزود: از جمله این افراد می توان به محید دادخواه و مسلم نادری خادم در کشتی فرنگی و امیر حسین متقی و سهیل یوسفی در کشتی آزاد اشاره کرد هر چند که نادری خادم چندی پیش از عرصه ملی خداحافظی کرد.

سرمایه گذاری بر روی سنین پایه

رئیس هیات کشتی خراسان رضوی هم با بیان اینکه تشویق جوانان و نوجوانان به کشتی باعث جذب و تقویت روحیه کشتی گیران می شود افزود: هیات کشتی استان درآمد زایی ندارد و با تامین حامیان مالی به دنبال حمایت از کشتی گیران است و امسال هم تا کنون از طریق کمک های شورای شهر مشهد و شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان تا جایی که ممکن بوده از مدال آوران قدردانی شده است.

سید مسعود ریاضی افزود: هر چند وظیفه هیات تقویت رشته کشتی و کمک به این ورزش است با این وجود کمک به کشتی گیران و حمایت از آنها هم مورد توجه هیات قرار دارد.

وی ادامه داد: بودجه هایی که در اختیار هیات کشتی خراسان رضوی قرار می گیرد را برای تامین امکانات سخت افزاری کشتی گیران به خصوص در شهرستان ها مورد استفاده قرار می دهیم چنانکه در چند ماه اخیر چندین تشک کشتی برای شهرستان ها ارسال شد و برطرف کردن کمبود آدمک کشتی هم در دستور کار قرار دارد.

رئیس هیات کشتی خراسان رضوی هم گفت: توجه به سنین پایه را با جدیت دنبال می کنیم چون کشتی گیرانی همچون سهیل یوسفی که در عرصه های مختلف به مقام قهرمانی دست یافته اند از سنین پایه به خوبی کار و تلاش کرده اند و استعدادهای آنها از همین سنین پایه شکوفا شده است.

ریاضی افزود: با توجه به استقبال خانواده ها از این ورزش ملی به طور قطع شناسایی استعدادهای بالقوه کشتی خراسان رضوی در سنین پایه نوید بخش درخشش دوباره کشتی استان در عرصه های جهانی خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها