کد خبر: 335943
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ۱۴:۲۳:۰۰
| |

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل:

بانک‌های خصوصی جامعه را پولی کردند

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر قرار باشد بازار آزاد بر اقتصاد حاکم شود در مرحله نخست انحصار را بایداز بین ببریم، به طور مثال در صنعت خودرو، چه در تولید و چه در واردات. چطور است که یک خودرو در منطقه آزاد 200 میلیون تومان است اما در تهران به بالای یک میلیارد تومان نیز می‌رسد؟

بانک‌های خصوصی جامعه را پولی کردند
کد خبر: 335943
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۸ ۱۴:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، ضمن اشاره به ناکارامدی بخش خصوصی حاضر در عرصه های اقتصاد کلان کشور گفت: انتقاد من به دوستانی که طرفدار اقتصاد بازار یا خصوصی‌سازی هستند این است که به هر حال نمی‌توانند این مدل خصوصی سازی را توضیح دهند.

وی افزود: وقتی از این طیف سؤال می‌کنیم که این مدل از خصوصی سازی را توضیح دهید می‌گویند باید اجازه بدهیم به بخش خصوصی واقعی که رشد کند. این در حالی است که همه ما می‌توانیم بفهمیم در این کشور بخش خصوصی واقعی چه معنی دارد!

به اعتقاد وی بخشی که در حال حاضر اسم خود را بخش خصوصی گذاشته است در اصل بخش خصوصی دولتی است و این برای همه مسجل است و موضوعی نیست که نیاز به اثبات آن داشته باشیم، شستا، فولاد، پتروشیمی و تمام شرکت‌های بزرگ همه در دست مسئولین سابق است که از بدنه دولت جدا شده‌اند.

قهرمانپور تاکید کرد: اگر قرار باشد بازار آزاد بر اقتصاد حاکم شود در مرحله نخست انحصار را بایداز بین ببریم، به طور مثال در صنعت خودرو، چه در تولید و چه در واردات. چطور است که یک خودرو در منطقه آزاد 200 میلیون تومان است اما در تهران به بالای یک میلیارد تومان نیز می‌رسد؟

وی ادامه داد از اوایل دهه هشتاد بانک‌های خصوصی که سر کار آمدند جامعه را به تعبیر ما جامعه‌شناسان پولی کردند. در واقع هجوم بانک‌های خصوصی به جامعه منجر به این شد که پول ارزشی بیش از آنچه که باید در جامعه پیدا کرد. در مسئله پول مناسبات افراد جامعه با یکدیگر تغییر می‌کند، ما نمی‌توانیم بگوییم که پول تنها یک ابزار مبادله است. از دهه هشتاد به این طرف پول به شدت مناسبات جامعه را تحت تأثیر خود قرار داد در حالی که دهه هفتاد و دهه شصت جامعه این ارزش را برای پول قائل نبود.

قهرمان‌پور تاکید کرد: مگر می‌توان بدون اتصال به ساختار قدرت مجموعه‌هایی مانند پتروشیمی یا داروسازی خرید؟ چگونه ممکن است بخش خصوصی واقعی بتواند این کار را انجام دهد؟ اغلب کسانی که در واگذاری‌ها فعال هستند به هر حال مناسباتی با طیف‌های سیاسی دارند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها