معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی:

باید مجوز نیروی مشاور برای آموزش و پرورش صادر شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به کمبود مشاور و مربی بهداشت در مدارس، گفت: جای اقدامات پیشگیرانه برای کودکان و نوجوانان خالی است.

باید مجوز نیروی مشاور برای آموزش و پرورش صادر شود
کد خبر: 336029
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ۰۸:۰۷:۳۳

اعتمادآنلاین| حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه جای اقدامات پیشگیرانه برای کودکان و نوجوانان خالی است، گفت: فراگیری مهارت‌های اجتماعی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی طوری که منجر به تغییر رفتار شود بسیار مهم است؛ رسانه‌ها نیز نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارند.

وی با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت آسیب‌های اجتماعی، گفت: 50 درصداختلالات روانی در سنین زیر 14 سالگی شروع می‌شوند ولی مطالعات شیوع شناسی ما برای سنین بالای 15 سال است؛ اگر طرح نماد فراگیر شود، می‌تواند کمک کند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه درس سواد رسانه‌ای را در پایه دهم داریم اما خوب است که چنین آموزش هایی از سنین پایین‌تر شروع شود، گفت: شمار مشاوران مدارس نیز باید افزایش یابد؛ تربیت افراد چندظرفیته و ایده مددکار مدرسه را مطرح کردیم.

مسعودی فرید با بیان اینکه هشت درصد گزارشات اورژانس اجتماعی مربوط به کودک آزاری است، اضافه کرد: باید بیشترین نیرو و توان را در حوزه پیشگیری قرار دهیم؛ درباره آسیب‌ها هم باید همینطور فکر کنیم.

وی افزود: آموزش و پرورش جایی است که 95 درصد بچه‌ها آنجا در دسترس اند و لزوماً اینطور نیست که بچه‌‌ها در مدرسه گرفتار آسیب شده باشند؛ آموزش و پرورش یک فرصت است و همه دستگاه‌ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور نگران کننده است گفت: بله قطعا همینطور است. فردی که دست به خودکشی می‌زند از قبل علائمی چون افسردگی و اضطراب داشته و یا اعتیاد همینطور است؛ باید نشانگان آسیب‌ها را رصد کنیم. مثلا اگر 15 عامل خطر اعتیاد داریم که در سن دانش آموزی در حال افزایش است باید هوشیار بشویم؛ در ائتلاف نماد همه دستگاه‌های مربوط عضو هستند و می‌توان با نگاه ارتقایی قبل از بروز آسیب مداخلات لازم را داشته باشیم.

وی به کمبود قابل توجه مشاور و مربی بهداشتی در مدارس نیز اشاره کرد و گفت: راهبردی‌ترین وزارتخانه، آموزش و پرورش است؛ باید مجوز نیروی مشاور برای آموزش و پرورش صادر شود؛ اکنون 358 مرکز اورژانس اجتماعی در تمام شهرهای بالای 50 هزار نفر داریم که همه آنها روانشناس و مددکار دارند.

مسعوی فرید تصریح کرد: 4500 مددکار، روانشناس و مشاور حقوقی و بیش از 2000 هزار مرکز مشاوره داریم؛ خط 1480 خط مشاوره تلفنی و خط 123 هم برای اورژانس اجتماعی است. این مراکز طبق پروتکل نماد با آموزش و پرورش متصل اند و اگر دانش آموزی نیازمند مداخله باشد پیگیری‌ها انجام می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها