برگزیدگان جشن خانه سینما اعلام شدند

بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران در حالی برگزیدگان خود را شناخت که فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» بیشترین جوایز را از آن خود کرد و «سرخ‌پوست» به‌عنوان بهترین فیلم معرفی شد.

برگزیدگان جشن خانه سینما اعلام شدند
کد خبر: 336212
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ۱۲:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| مراسم بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران امشب جمعه هشتم شهریورماه با حضور سینماگران و علاقمندان سینمای ایران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در ساعت 20:35 آغاز شد.

در ابتدای این مراسم احسان کرمی مجری برنامه روی صحنه آمد و ضمن خوش آمد گویی به حاضران، سالگرد شهیدان رجایی و باهنر را تسلیت گفت.

در ادامه تابلوهایی از تصاویر هنرمندان درگذشته سینما طی یک سال گذشته روی صحنه آورده و همزمان ویدئویی از آنان پخش شد تا یاد این هنرمندان گرامی داشته شود.

داوری 60 فیلم در جشن بزرگ سینما

در ادامه مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما روی صحنه آمد و گفت: امشب جمع ما جمع است و از خداوند برای این دورهمی تشکر می‌کنیم. دو نکته را باید بگویم، اول اینکه برای جشن امشب 60 فیلم مورد داوری قرار گرفته است و همه برگزیدگان امشب؛ آرای بیش از 400 داور را داشته‌اند.

او افزود: مساله دیگر این است که ما جز مردم، هیچ اتکایی نداریم. ما به نفس مردم اینجا هستیم و باید به آن‌ها احترام بگذاریم و به هم کمک کنیم و با رنج‌های مردم همدلی کنیم. چرا که به برکت نفس این مردم است که چرخ صنعت سینما می‌چرخد.

بهترین مستند کوتاه؛ دلبند

اولین جایزه این جشن به بخش مستند کوتاه اختصاص داده شد، در این بخش مرتضی رزاق کریمی و رامین فاروقی روی صحنه آمدند و تندیس این بخش به یاسر طالبی برای فیلم «دلبند» اهدا شد.

الهه نوبخت تهیه‌کننده این مستند به بهانه دریافت این جایزه روی صحنه آمد و گفت: در شرایطی که کشورمان مورد قضاوت‌های غلط در دنیا قرار گرفته است، سینمای ایران در جایگاه مناسبی قرار دارد.

بهترین مستند بلند؛ زمستان است

در ادامه مراسم تندیس بهترین فیلم مستند بلند به پیروز حناچی شهردار تهران و تهیه‌کننده فیلم «زمستان است» اهدا شد.

حناچی پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: از همکارانم در خانه سینما تشکر می‌کنم، زمانی که این فیلم ساخته شد مسئولیت مستقیم نداشتم و فیلم را زمانی ساختیم که خیابان لاله‌زار یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر در حال فراموشی بود، باید تلاش کنیم که این خیابان را به شخصیت واقعی خود که درگاه مظاهر تجدد در ایران بود، بازگردانیم.

در ادامه کلیپی از بریده‌های شادی و پایکوبی در فیلم‌های سینمای ایران پخش شد.

بهترین انیمیشن: سیم ششم

برای اهدای تندیس بهترین فیلم انیمیشن روانبخش صادقی و بابک برزویه روی صحنه آمدند و تندیس این بخش به بهرام عظیمی برای انیمیشن سیم ششم اهدا شد.

عظیمی بعد از دریافت این جایزه گفت: خدا رو شکر می‌کنم که توانستم این تندیس ارزشمند را به خانه ببرم.

در این بخش، لحظه‌ای از جشن بیست و یکم به ناصر تقوایی تقدیم شد.

بهترین فیلم کوتاه؛ تشریح

وحید جلیلوند و امیر آقایی برای اهدای تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی روی صحنه آمدند و تندیس این بخش به سیاوش شهابی برای فیلم تشریح اهدا شد.

در ادامه احسان کرمی از حاضران در این جشن خواست تا همصدا با هم ترانه «ای بهار دلنشین» را هم‌خوانی کنند.

بهترین جلوه‌های بصری؛ جواد مطوری برای «سرخ‌پوست»

در ادامه تندیس بهترین جلوه‌های بصری توسط افسانه چهره‌آزاد و شاهرخ فروتنیان به جواد مطوری برای فیلم «سرخ‌پوست» اهدا شد.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی؛ محسن روزبهانی برای «تنگه ابوقریب»

فرشته طائرپور و اصغر پورحاجریان در ادامه مراسم تندیس بهترین جلوه های ویژه میدانی را به محسن روزبهانی برای تنگه ابوقریب اهدا کردند.

سپس لحظه دیگری از جشن به مسعود ولدبیگی تقدیم شد.

در واکنش به این تقدیم، مسعود ولدبیگی روی صحنه آمد و گفت: چه لحظه زیبایی است و برای همه شما آرزو می‌کنم که چنین لحظه‌ای را تجربه کنید، خستگی یک عمر از تنم بیرون رفت.

بهترین چهره‌پردازی؛ ایمان امیدواری برای «شبی که ماه کامل شد»

در ادامه اهدای جوایز ستاره اسکندری، میرکیانی و مسعود ولدبیگی تندیس بهترین چهره‌پردازی به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تقدیم کردند.

بهترین صدابرداری؛ رشید دانشمند برای «تنگه ابوقریب»

تندیس بهترین صدابرداری توسط رعنا آزادی‌ور و حسن زاهدی به رشید دانشمند برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

بهترین صداگذاری؛ امیرحسین قاسمی برای «تنگه ابوقریب»

در بخش بعدی تندیس بهترین صداگذاری هم توسط محمدرضا دلپاک و میلاد کیمرام به امیرحسین قاسمی برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

امیرحسین قاسمی از عوامل این فیلم تشکر کرد و گفت: فیلمسازی کار سختی است اما نگهداری از فیلم، کار سخت‌تری است و از فیلمخانه ملی برای نگهداری از فیلم‌ها تشکر می‌کنم.

این لحظه از جشن خانه سینما به اسحاق خانزادی تقدیم شد.

بهترین طراحی لباس؛ محمدرضا شجاعی برای «شبی که ماه کامل شد»

در بخش بعدی تندیس بهترین طراحی لباس با حضور غزل شکری و سارا ‌خالدی‌زاده روی صحنه به محمدرضا شجاعی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

این لحظه از جشن خانه سینما به عنایت بخشی اهدا شد.

بهترین طراحی صحنه؛ کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی»

در ادامه آتوسا قلم فرسایی و همایون ارشادی روی صحنه حاضر شدند و تندیس بهترین طراحی صحنه را به کیوان مقدم برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا کردند.

این لحظه از جشن را به محمدرضا شجریان تقدیم شد و احسان کرمی از حاضران خواست سرود «ایران سرای امید» از قطعه‌های ماندگار محمدرضا شجریان را هم‌خوانی کنند.

بهترین موسیقی متن؛ حامد ثابت برای «تنگه ابوقریب»

درادامه فریدون شهبازیان و کوروآروزهایش تهامی تندیس بهترین موسیقی را به حامد ثابت برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا کردند.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد؛ فرهاد اصلانی برای «مغزهای کوچک زنگ‌زده»

در بخش بعدی اهدای جوایز تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد توسط طناز طباطبایی و مسعود رایگان به فرهاد اصلانی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

اصلانی پس از دریافت جایزه خود با کنایه به یکی از دیالوگ‌های معروف مهران مدیری در سریال «هیولا» گفت: خدا رو شکر! خدا را شکر می‌کنم به دلیل همه اتفاقاتی که این روزها شاهدش هستیم! از هومن سیدی و همه عوامل فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» هم سپاسگزارم.

این لحظه از جشن به ژاله علو اهدا شد.

بهترین بازیگر مکمل زن؛ فرشته صدرعرفایی برای «شبی که ماه کامل شد»

در ادامه تندیس بهترین بازیگر مکمل زن توسط گوهر خیراندیش و آتیلا پسیانی به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»، اهدا شد.

خیراندیش بیان کرد: آرزو میکنم هیچ فعال مدنی در زندان نماند. از همه مردم هم می‌خواهم سینما را تنها نگذارید.

صدرعرفایی هم پس از دریافت جایزه خود گفت: جشن سینمای ایران مبارک همه ما باشد و از همه اعضای آکادمی و سینماگران تشکر می‌کنم و امیدوارم همیشه در کنار هم بمانیم و از هم حمایت کنیم و مانند یک خانواده در خانه سینما کنار هم باشیم.

این لحظه از جشن به منوچهر اولیایی تقدیم شد.

بهترین تدوین؛ بهرام دهقانی برای «متری شیش و نیم»

در بخش بعدی اهدای جوایز عبداله اسکندری و پانته‌آ پناهی‌ها تندیس بهترین تدوین را به بهرام دهقانی برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا کردند.

بهرام دهقانی بعد از دریافت جایزه خود گفت: این اولین جایزه ای است که امشب فیلم «متری شیش و نیم» می‌گیرد و امیدوارم در ادامه مراسم جایزه‌های بیشتری نصیبش شود.

عبداله اسکندری هم در سخنان کوتاهی برای استاد ولدبیگی آرزوی سلامتی کرد و او را استاد خود خطاب کرد و گفت: خیلی خوب است خانه سینما از پیشکسوتان سینما یاد می‌کند، کسانی که نیاز به غبارروبی دارند.

این لحظه از جشن بیست و یکم به اصغر رفیعی جم، فیلمبردار پیشکسوت سینما تقدیم شد.

بهترین فیلمبرداری؛ هومن بهمنش برای «سرخ‌پوست»

در ادامه مراسم تندیس بهترین فیلمبرداری توسط اصغر رفیعی‌جم، تورج منصوری و پریناز ایزدیار به هومن بهمنش برای فیلم «سرخ‌پوست» اهدا شد.

در این بخش از مراسم و با توجه به اینکه اعلام شد شب تولد پریناز ایزدیار است، آهنگ «تولدت مبارک» پخش و یک کیک تولد برای این بازیگر روی صحنه جشن بزرگ سینمای ایران آورده شد.

بهمنش هم پس از دریافت جایزه خود گفت: امروز سالگرد ازدواج من هم هست و از انتخاب خود خوشحالم و از همسرم برای زحمت‌هایی که به او دادم تشکر می‌کنم. این جایزه را به پدرم فرهاد بهمنش تقدیم می‌کنم.

بهترین بازیگر مرد؛ نوید محمدزاده برای «سرخ‌پوست»

در بخش بعدی مراسم تندیس بهترین بازیگر اول نقش مرد، توسط مازیار میری و عادل فردوسی‌پور به نوید محمدزاده برای فیلم «سرخ‌پوست» اهدا شد.

حضور عادل فردوسی‌پور بر روی سن در این بخش از مراسم با تشویق حاضران همراه شد.

محمدزاده پس از دریافت تندیس این بخش گفت: شب خیلی مهمی است، اول اینکه این جایزه را از خانه سینما می‌گیرم و من را بچه این خانه می‌دانند. نامزدهای این بخش همه دوستان من هستند. امشب دو اتفاق خوب افتاد،‌ اول تقدیم لحظه ها به بزرگان سینما و من دوست دارم این لحظه را به فریدون گله تقدیم کنم چرا که با فیلم «کندو»ی این هنرمند، بازیگر شدم. و اتفاق دوم آرزوهای سینماگران بر روی صحنه.

این لحظه از جشن به محمد متوسلانی اهدا شد.

بهترین بازیگر زن؛ سارا بهرامی برای «دارکوب»

در ادامه مراسم فاطمه معتمدآریا روی صحنه حاضر شد و گفت: آرزو می‌کنم همه مردم ایران در صلح و آرامش به جایی برسند که دیگر تحریمی در کار نباشد و بتوانیم بدون مشکل کار خود را انجام دهیم، این صلح را برای همه مردم جهان می‌خواهم. ما دردانه‌های جهان هستیم که راه گم کرده‌ایم.

در ادامه سارا بهرامی تندیس بهترین بازیگر زن را برای فیلم «دارکوب» دریافت کرد.

این لحظه از جشن به آزیتا لاچینی اهدا شد.

لاچینی گفت: بعد از 64 سال کار، خوشحالم هنوز عضو خانه سینما هستم.

بهترین فیلمنامه؛ محسن امیریوسفی برای «آشغال‌های دوست داشتنی»

در بخش بعدی مراسم تندیس بهترین فیلمنامه توسط سروش صحت و فرهاد توحیدی به محسن امیریوسفی برای فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» اهدا شد.

امیریوسفی پس از دریافت جایزه خود گفت: این تندیس ارزشش از 6 تندیس جشنواره فجر مهم‌تر است. این فیلم با موضوع صلح و فراتر از صلح است، برای کسانی که 6 سال جلوی نمایش این فیلم را گرفتند، شاید این کف زدن به گوششان برسد و دیگر هیچ فیلمی دچار این مشکل نشود.

توحیدی هم در این بخش گفت: از خدا می‌خواهم کشورمان ایران را از خشکسالی و دروغ حفظ کند.

این بخش از جشن به بهمن فرمان آرا تقدیم شد.

فرمان‌آرا روی صحنه آمد و گفت: سینمای ایران نیاز به کمک دارد، چرا که به سمت سینمای مبتذل پیش می‌رویم. به گونه‌ای که فیلم فارسی به آثار امروز شرف دارد. این روزها سینماداران تصمیم می‌گیرند چه اتفاقی در سینما رخ دهد، به‌عنوان مثال از 24 سانس فیلم من در یک روز، 22 سانس به «هزارپا» اختصاص داده شد!

بهترین کارگردان؛ سعید روستایی برای «متری شیش و نیم»

اسعدیان نیز که برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی با همراهی فرمان‌آرا روی سن آمده بود، گفت: تاکید می‌کنم امسال و در روز ملی سینما، 21 خانه را برای اهالی مناطق سیل زده کشور می‌سازیم.

در ادامه تندیس بهترین کارگردانی توسط همایون اسعدیان و بهمن فرمان آرا به سعید روستایی برای «متری شیش و نیم» اهدا شد.

سعید روستایی حین دریافت جایزه خود گفت: آرزو می‌کنم جای هیچ عکاسی در چنین جشن‌هایی خالی نباشد.

این لحظه از جشن سینمای ایران به علی مزینانی تقدیم شد.

بهترین فیلم؛ «سرخ‌پوست» به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی

در ادامه علی مزینانی، منوچهر محمدی و حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی با حضور بر روی سن، تندیس بهترین فیلم را به مجید مطلبی برای فیلم «سرخپوست» اهدا کردند.

مطلبی پس از دریافت این تندیس از عوامل فیلم خود تشکر کرد.

مراسم بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران ساعت 23:10 به پایان رسید.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها