کد خبر: 336229
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ۲۰:۴۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

یک روز از شهریور به یاد یوزپلنگان ایرانی

از سال 86، روز نهم شهریور را روز یوزپلنگ ایرانی نامیدند؛ یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری ایران که در معرض خطر انقراض قرار دارد و باید از آن محافظت شود.

حجم ویدیو: 2.57M | مدت زمان ویدیو: 00:01:14 دانلود ویدیو
کد خبر: 336229
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ۲۰:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نهم شهریورماه سال 73 بود که یوزپلنگی به همراه سه توله‌اش برای نوشیدن آب به سمت یکی از نخلستان‌های شهر بافق حرکت کرد.

اما در میان تعدادی از مردم محلی ناآگاه محاصره شد و مادر پس از مدتی مقاومت در برابر ضرباتی که مردم با سنگ و چوب به او وارد می‌کردند فرار کرد، اما سه توله‌اش گرفتار شدند.

یکی از شاهدان این ماجرا فوراً به اداره محیط‌زیست می‌رود و داستان را تعریف می‌کند. اما هنگامی که ماموران محیط‌زیست به محل حادثه می‌رسند با لاشه بی‌جان یکی از توله‌ها روبه‌رو می‌شوند.

در حالی که این تیم برای درمان 2 توله دیگر به سمت یزد حرکت می‌کرد، توله دیگر هم به خاطر جراحت بالا جان می‌دهد. تنها توله باقی‌مانده برای درمان به تهران منتقل می‌شود.

این توله که «ماریتا» نام گرفت تا سال 82 در پارک پردیسان تهران ماند و در نهایت او هم مرد، و از آنجا که جفتی برایش وجود نداشت، نتوانست خطر انقراض این گونه جانوری را در ایران کاهش دهد.

همین ماجرا سبب شد از سال 86، روز نهم شهریور را روز یوزپلنگ ایرانی بنامند؛ یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری ایران که در معرض خطر انقراض قرار دارد و باید از آن محافظت شود.

امروزه حدود 70 تا 120 قلاده یوزپلنگ آسیایی در بیش از 10 زیستگاه مختلف کشور زندگی می‌کنند که بیشتر به بیابان‌های دشت کویر در نیمه شرقی کشور، مانند پناهگاه حیات وحش میاندشت، محدود می‌شود.

کوشکی و دلبر در حال حاضر مهم‌ترین جفت یوزپلنگ ایرانی در کشور هستند که متخصصان در تلاش‌اند تا بتوانند با روش‌های مدرن لقاح، نسل این حیوانات را از انقراض نجات دهند.

خبر خوش حالا اینکه دقیقا در روز ملی این حیوانات، 2 قلاده یوزپلنگ که نر و ماده هم هستند در جنوب ایران و بعد از 40 سال مشاهده شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها