سرپرست آموزش و پرورش:

سالانه 14 هزار کلاس درس احداث می‌شود

سرپرست آموزش و پرورش گفت: سالانه به‌طور متوسط 14 هزار کلاس درس و روزانه 40 کلاس درس در کشور احداث می‌شود.

سالانه 14 هزار کلاس درس احداث می‌شود
کد خبر: 336238
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۹ ۱۳:۵۵:۱۱

اعتمادآنلاین| ‌ سید جواد حسینی صبح امروز با حضور در جمع مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی مدارس ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت امام حسین علیه‌السلام ویاران بزرگوارش، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که قیام عاشورا، پیامی مهم داشته است و لذا در سوگواری‌های ماه محرم یادآور ارزش‌های نهفته در آن قیام باشیم.

وی افزود: از شما همکاران عزیز درخواست می‌کنم تا تمام توان خود را برای کسب رای اعتماد و ادامه راه آقای محسن حاجی میرزایی مبذول کنید.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه یک نظام تعلیم و تربیت ارتقا یافته از چند استاندارد برخوردار است، گفت: در استاندارد منابع؛ اگر نیروی انسانی کیفی نباشد، ارتقا نخواهیم داشت و در استاندارد تجهیزات، اگر این استاندارد را به‌خوبی پوشش ندهیم، نظام تعلیم و تربیت نمی‌تواند کیفیت را در خودش ارتقا دهد.

وی تصریح کرد: در دوران سرپرستی تلاش کردم تا انسجام و آرامش سازمانی برقرار باشد و بسیج امکانات و تجهیزات را برای ارتقا و پیشرفت آموزش‌وپرورش داشته باشیم.

حسینی با اشاره به سه استراتژی دشمنان کشور، اظهار کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی به دنبال کاهش رضایت‌مندی، ناکارآمدی نظام و رشد ناامیدی در بین مردم هستند و ما باید این سه موضوع را در فعالیت‌ها مورد تأکید و بررسی قرار دهیم و با عملکردمان عکس آن را رقم بزنیم و امیدواری به جامعه بدهیم.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه فعالیت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و نظام جمهوری اسلامی درباره ساخت و نوسازی مدارس قابل‌توجه بوده است، گفت: با تلاش همکاران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تا اول مهرماه فعالیت بیش از 400مدرسه خشتی و گلی پایان خواهد یافت و بخاری‌های نفتی از مدارس جمع‌آوری خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی جدید 380کلاس درس در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و 1400مدرسه در مناطق سیل‌زده آماده بهره‌برداری هستند و مدارس تخریبی مناطق سیل‌زده با بیش از پنج کلاس درس تا پایان سال‌تحویل داده خواهد شد.

افزایش سه ونیم برابری سرانه فضای آموزشی بعد از انقلاب اسلامی

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش اذعان کرد: سرانه فضای آموزشی در سال 1357تقریباً 1،5 مترمربع بود اما اکنون 5،2مترمربع است و علی‌رغم فاصله با استاندارد جهانی ‌اما به آن‌هم خواهیم رسید.

وی بابیان اینکه در حال حاضر 65میلیون مترمربع فضای آموزشی کشور است، تصریح کرد: 90درصد فضاهای آموزشی کشور پس از انقلاب ساخته‌شده است و 600هزار کلاس درس داریم که 93درصد کلاس‌های درس بعد از انقلاب اسلامی احداث‌شده است و سالانه به‌طور متوسط 14 هزار کلاس درس و روزانه 40کلاس درس در کشور احداث می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به احداث و توسعه کتابخانه‌ها در مدارس و اردوگاه‌ها، اظهار کرد: تعداد کتابخانه‌ها در قبل از انقلاب اسلامی 19هزار و 850باب بوده است و اکنون 63هزار کتابخانه داریم و همچنین قبل از انقلاب اسلامی 35اردوگاه داشتیم که امروز به 300 اردوگاه ارتقا یافته است.

وی بابیان اینکه تراکم دانش‌آموزی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی 33دانش‌آموز و امروز 24دانش‌آموز است، گفت: نسبت معلم به دانش‌آموز 22،5بوده است که در حال حاضر به 15،4 کاهش‌یافته است.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تکمیل پروژه‌ها، تصریح کرد: در اول مهرماه 2 هزار پروژه آماده تحویل است که شامل 1میلیون و 350هزار مترمربع با 3هزار میلیارد اعتبار است که شامل 10هزار کلاس درس،148سالن ورزشی و16پروژه استخر خواهد بود.

حسینی با اشاره به اینکه سیاست‌های در دستور کار سازمان نوسازی مدارس بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: حساسیت به محتوای کتاب درسی باید هزار برابر بیشتر از کتاب غیردرسی باشد چراکه 14 میلیون دانش‌آموز به‌طور الزامی این کتاب‌ها را می‌خوانند، همین محتوا را آزمون می‌دهند و در مسیر ارتقای تحصیلی قرار می‌گیرند و یک‌میلیون معلم الزام دارند تا این محتوی را تدریس کنند.

وی با بیان اینکه باید کالبد فضای یادگیری؛ ویژگی هایی مانند نور مناسب و نشاط داشته باشد، افزود: بعضی‌اوقات مکانی برای عموم ساخته می‌شود و ممکن است با سلایق متفاوت همخوان یا غیر همخوان باشد اما زمانی کالبدی می‌سازید که دانش آموزان و معلمان باید در آن باشند تا تعلیم و تربیت صورت گیرد لذا در آن کالبد که مدرسه است باید هویت ایرانی اسلامی در آن هویدا باشد تا زمینه تعلیم و تربیت تمام ساحتی وجود داشته باشد و از مدرسه ی پادگانی دور شویم.

وی تأکید کرد: مدرسه سبز با رویکرد مصرف و انرژی بسیار مهم است و البته باید با پایداری همراه باشد چراکه توسعه به همراه پایداری است و اگر پایداری و توازن نداشته باشیم توسعه اتفاق نمی‌افتد.

حسینی با اشاره به اقدامات مطلوب سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، اظهار کرد: تدوین و ساخت نرم‌افزار مکان‌یابی مدارس کار ارزشمندی است که شما در حال انجام آن هستید و پیگیر آن باشید.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: مدرسه‌سازی و مقاوم‌سازی مدارس باید از طرح آمایش سرزمینی برخوردار باشند و در این آمایش پارامترهایی مانند نوع مدرسه، مکان، جنسیت موردنظر باشد.

حسینی بابیان اینکه باید به سمت برچیده شدن مدارس کوچک حرکت کنیم، گفت: طرح ساماندهی مدارس راداریم که یک بخش آن کاهش تنوع مدارس و بخش دیگر برچیده شدن مدارسی است که کوچک هستند و امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی را ندارند.

وی با اشاره به تئوری پنجره شکسته، اظهار کرد: بر اساس این تئوری اگر تعدادی پنجره شکسته باشد، پنجره‌های سالم باقیمانده هم شکسته می‌شوند اما اگر وارد مجموعه‌ای شویم، برخی شکسته و برخی سالم باشد تمایل داریم که باقیمانده‌ها سالم بمانند با این تئوری می‌توانیم بسیاری از رفتارها را تغییر دهیم و فرهنگ‌سازی انجام دهیم.

حسینی تلاش و اقدامات همکاران سازمان را در فرایند جذب اعتبارات بسیار خوب دانست و خاطرنشان کرد: طرح رتبه‌بندی مدارس با شاخص‌های انسانی و کالبدی موردتوجه قرار بگیرد.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه یک تجربه مشارکتی نظام‌یافته در جامعه را تجربه کرده‌ایم، اظهار کرد: این تجربه؛ مجمع خیرین مدرسه‌ساز است که بیش از یک‌سوم مدارس کشور را پوشش داده‌اند لذا کارگروه تسهیل خیرین را پیگیری کنید تا مانعی برای انجام امور نداشته باشند.

در هر منطقه آموزشی حداقل یک مرکز رشد کارآفرینی داشته باشیم

وی در ادامه اضافه کرد: خیرین را در بخش توسعه آموزش‌های فنی و حرفه و هنرستان سازی داشته باشیم و در تمام استان‌ها گسترش دهیم لذا در هر منطقه آموزشی حداقل یک مرکز رشد کارآفرینی داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: علاوه بر مشارکت در سطح کلان، مشارکت خیرین مدرسه یاری، خیرین کلاس یار، خیرین فن یار، دانش یار، هنر یار و ورزش یار را داشته باشیم و برای فرهنگ‌سازی در مهرماه انجمن خیرین مدرسه یار را آغاز کنیم.

وی تأکید کرد: برای ساخت و تجهیز مدارس اعتبارات را تأمین می‌کنیم اما در نگهداری مدارس کم‌توجه هستیم لذا باید تلاش کنیم ردیفی برای نگهداشت و اصلاح و تعمیر مدارس داشته باشیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها