کد خبر: 336289
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» ماجرای تنبیه در مدارس را بررسی می‌کند:

روح فلک کردن در مکتب‏‌ها، در مدارس امروزی دمیده می‌شود/ افسانه مرادی: افسردگی و ترس نتیجه بی‌توجهی به امنیت مدارس است/ فهمیه صانعی: سلامت روانی افراد برای کار در مدارس باید تایید شود/ سارا باقری: قانون در بازدارندگی تنبیه دانش‌آموزان موثر نبوده است

قانون اگرچه تنبیه در مدارس را ممنوع کرده، اما همچنان در گوشه‌وکنار کشور شاهد حوادث تلخی از تنبیه در مدارس هستیم، آنچنان که حساسیت این موضوع بالا رفته است.

روح فلک کردن در مکتب‏‌ها، در مدارس امروزی دمیده می‌شود/ افسانه مرادی: افسردگی و ترس نتیجه بی‌توجهی به امنیت مدارس است/ فهمیه صانعی: سلامت روانی افراد برای کار در مدارس باید تایید شود/ سارا باقری: قانون در بازدارندگی تنبیه دانش‌آموزان موثر نبوده است
کد خبر: 336289
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عاطفه محمودی- تنبیه در مدارس؛ اگر خودمان تجربه آن را نداشته باشیم، قطعاً تجربیات دیگران را شنیده و خوانده‌ایم. اگرچه از فلک کردن شاگردان در مکتب‌ها دیرزمانی گذشته است، اما روحش گویی در دل مدارس نهفته و گاه و بی‌گاه به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

محمدسجاد رستمی، دانش‌آموز رودباری که با لگد معلم از ناحیه پا آسیب دید و حالا لنگ‌لنگان حرکت می‌کند، یکی از مواردی است که اخیراً خبرساز شد. موارد تنبیهی دیگری از مدارس گزارش و رسانه‌ای شده است که دیگر این موضوع را به یک نگرانی تبدیل کرده است.

اتفاقاتی که در مدارس رخ می‌دهد این نگرانی را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند که فرزندان خود را به خانه دوم رهسپار می‌کنند یا به جایی که سرانجام نامعلومی دارد. امنیت دانش‌آموزان یکی از مواردی است که برای خانواده‌ها اهمیت دارد. افسانه مرادی، روانشناس کودک، در این‌باره به اعتمادآنلاین گفت: «برخی مدارس مثل پادگان نظامی هستند و در چنین شرایطی مدرسه برای دانش‌آموزان نفرت‌انگیز است.‌ وقتی به امنیت در مدارس توجه نشود نتیجه آن افسردگی، اضطراب و ترس از مدرسه خواهد بود. ‌»

در حالی تنبیه بدنی و... در مدارس صورت می‌گیرد که روش‌های جایگزین برای تنبیه کردن دانش‌آموزان متخلف در آیین‌نامه‌ای به آموزش و پرورش ابلاغ شد. در این آیین‌نامه، سلسله‌مراتبی از تذکر کلامی تا انتقال به مدرسه دیگری آمده است.

تنبیه

قانون درباره تنبیه چه می‌گوید؟

سوال این است که آیا قانون از دانش‌آموزان حمایت می‌کند؟ قانون در ماده 77 صراحتاً توهین، اهانت و هرگونه تنبیه دیگری در مدارس را ممنوع کرده است.

تکرار تنبیه در گوشه‌وکنار نشان می‌دهد قانون نتوانسته در مورد اعمالی که در مدارس اتفاق می‌افتد، بازدارنده باشد. سارا باقری، وکیل پایه‌یک دادگستری و فعال حقوق کودک، در مورد ناموفق بودن این قانون در حمایت از دانش‌آموزان به اعتمادآنلاین توضیح داد: « قانون در بازدارندگی تنبیه دانش‌آموزان موثر نبوده است. در برخی مدارس شاهد کودک‌آزاری هستیم. گاهی آسیب‌ها در مدارس آن‌قدر زیاد است که احساسات و وجدان عمومی هم جریحه‌دار می‌شود.»

قانونی که برای ممنوعیت تنبیهش ضمانت اجرایی نگذاشته است و وقتی آموزش‌وپرورش از تنبیه متعارف سخن می‌گوید، تشخیص متعارف بودن را به قاضی می‌سپارد.

تنبیه چه تاثیری بر دانش‌آموزان می‌گذارد؟

تنبیه در مدارس، چه رسانه‌ای شود و چه پشت دیوار مدارس پنهان و مسکوت بماند، اتفاقی است که رخ می‌دهد. اگر آسیب جسمی حاصل از تنبیه جدی نباشد، آسیب روانی و اجتماعی‌اش می‌تواند جدی شود.

چه‌بسا آثار روانی حاصل از تنبیه پیامدهای جبران ناشدنی بر جای گذارد. دانش‌آموزی که در سن رشد و شکل‌گیری شخصیت است به شدت از اتفاقات و تجربیات دوره کودکی و نوجوانی‌اش تاثیر می‌پذیرد، تا جایی که اثرات روانی مخرب تجربیاتش با او رشد می‌کند و می‌تواند در جامعه مشکل‌ساز شود.

حساسیت این دوره به اندازه‌ای است که برخی روانشناسان بر لزوم سلامت روانی مسئولانی که وقت خود را با دانش‌آموزان می‌گذرانند تاکید می‌کنند.

فهمیه صانعی، روانشناس کودک، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ، تنبیه را نشانه رابطه بد طرفین درگیر در رابطه دانست و گفت: «داشتن مدرک علوم پایه برای کار در مدرسه کافی نیست، بلکه شخص باید از نظر روانی تایید شود و نیز اصول رفتاری را یاد بگیرد. جای آموزش اصول رفتاری در آموزش‌وپرورش بسیار خالی است.»

تنبیه

عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده در فضای مجازی از تنبیه در مدارس بخشی از چیزی است که دور از چشم افکارعمومی در پشت دیوارهای مدارس اتفاق می‌‌افتد.

اگرچه برقراری نظم در مدارس مهم است، اما مهم‌تر این است که این نظم به چه قیمتی و با چه روش‌هایی برقرار می‌شود؟ باید دید در این بین آموزش‌وپرورش برای حل این مساله چه تدبیری می‌اندیشد ودر کنار قانون چقدر دانش‌آموزان را زیر بال حمایتی خود قرار می‌دهد؟باید دید انجام تست سلامت روانی و آموزش اصول رفتاری به معلمان در مدارس چقدر جدی گرفته می‌شود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها