شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو کمیسیون امور داخلی کشور، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

نظارت قوی بر قیمت کالاها صورت نمی‌گیرد/ عده‌ای با کاهش نرخ دلار، اجناس خود را ارزان نمی‌کنند/ شاهد چسبندگی قیمت‌ها هستیم/ کاهش نرخ دلار موجب کاهش صادرات کشور می‌شود/ بانک مرکزی باید در سیاست‌هایش تجدیدنظر کند

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مجلس، گفت: بانک مرکزی باید در سیاست‌هایش تجدیدنظر کند. اگر نرخ دلار را بالا نگه‌ دارند، صادرات افزایش می‌یابد و اگر در مقابل صادرات اجازه دهند که واردات انجام شود، تعادل بازار حفظ خواهد شد.

نظارت قوی بر قیمت کالاها صورت نمی‌گیرد/ عده‌ای با کاهش نرخ دلار، اجناس خود را ارزان نمی‌کنند/ شاهد چسبندگی قیمت‌ها هستیم/ کاهش نرخ دلار موجب کاهش صادرات کشور می‌شود/ بانک مرکزی باید در سیاست‌هایش تجدیدنظر کند
کد خبر: 336292
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، به چرایی کاهش نیافتن نرخ کالاها با وجود کاهش نرخ ارز اشاره کرد و گفت: اصطلاحی در اقتصاد وجود دارد به نام چسبندگی قیمت‌ها؛ همیشه در بازار وقتی قیمت بالا می‌رود سریعاً همه قیمت‌ها را بالا می‌برند و محتکران کالاها را جمع می‌کنند، اما زمانی که دلار پایین می‌آید به این سرعت عمل نمی‌کنند.

او ادامه داد: مردم هم اطلاعات جامعی ندارند که بگویند این کالا با قیمت دلار فعلی این مقدار ارزش دارد. البته فروشندگان هم می‌گویند با دلار گران خریده‌ایم پس به همان قیمت هم می‌فروشیم و نمی‌خواهیم ضرر کنیم.

به گفته بی‌مقدار، نظارت قوی بر قیمت کالاها صورت نمی‌گیرد. او همچنین مخالفت خود را با کاهش نرخ دلار اعلام کرد و گفت: با کاهش نرخ دلار مخالفم. در جامعه قیمت بالای دلار جا افتاده بود و این موضوع را هم به آقای همتی گفتم که دلار را بین 12 تا 13 هزار تومان نگه‌ دار، اما ایشان گوش نمی‌دهد. کاهش نرخ دلار موجب کاهش صادرات کشور می‌شود.

او توضیح داد: در حال حاضر با کاهش نرخ دلار برخی از صادرکنندگان برای صادرات کالا صبر کرده‌اند. صادرکنندگان با نرخ دلار کنونی حساب‌وکتاب می‌کنند و کالای خود را می‌فروشند و معمولاً کالاهای صادراتی را نسیه می‌فروشند.

بی‌مقدار با اشاره به سیاست‌های دولت در واردات گفت: اگر دولت سیاست‌های خود را ادامه دهد، با کمبود کالا مواجه می‌شویم و در این شرایط قیمت به‌هیچ‌وجه قابل‌ کنترل نخواهد بود. با توجه به اینکه اکثر کارخانه‌ها وابسته به مواد و قطعات خارجی هستند، اگر واردات انجام نشود، با کمبود مواجه خواهیم بود. بازار هم اگر احساس کند که یک کالا کم می‌شود، آن کالا را مخفی می‌کند و در نتیجه مشکلاتی ایجاد می‌شود.

او درباره اقداماتی که می‌توان به‌ منظور رونق صادرات انجام داد گفت: دولت باید دلار 4200 تومانی را حذف کند، واردات با قیمت بازار انجام شود و مابه‌التفاوت آن را به مردم بدهد، اما قیمت دلار را بیش از این پایین نیاورد. اگر قیمت دلار بیش از این پایین بیاید، صادرات صدمه جدی می‌بیند.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: دلیل اینکه دلار به این میزان پایین آمده این است که واردات را سخت گرفته‌اند. چون واردات را سخت گرفته‌اند ذخیره انبارهای قبلی در حال مصرف است، اما اگر این کالاها تمام شود و جایگزین نشود، بحران به وجود می‌آید.

بی‌مقدار در پایان گفت: بانک مرکزی باید در سیاست‌هایش تجدیدنظر کند. اگر نرخ دلار را بالا نگه‌ دارند، صادرات افزایش می‌یابد و اگر در مقابل صادرات اجازه دهند که واردات انجام شود، تعادل بازار حفظ خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها