هنر تعزیه‌ در حال فراموشی است

محمد بخشی‌نیا تعزیه‌خوان پیشکسوتی که دهه محرم را در قزوین تعزیه‌خوانی می‌کند از حال و وضع این روزهای خود و وضعیت تعزیه می‌گوید.

هنر تعزیه‌ در حال فراموشی است
کد خبر: 336482
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۱۰:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد بخشی‌نیا تعزیه‌خوان می‌گوید: هفتاد سالی است که میهمان خانه امام حسین (ع) هستم و هر سال در ایام محرم در خانه شهید بابایی در قزوین تعزیه‌خوانی می‌کنم و امسال هم قرار است ایام محرم را آنجا باشم.

او با بیان اینکه از جشنواره آیینی و سنتی امسال بی خبر بودم و برنامه‌ای در این جشنواره نداشتم، ادامه می‌دهد: اما از اخبار این جشنواره با خبرم و حرف آقای نصیریان را که به اختصاص مکانی برای اجرای نمایش‌های آیینی و تعزیه تایید می‌کنم.

بخشی‌نیا می‌افزاید: یکی از بدبختی‌های ما که موجب شده از هنر تعزیه عقب بمانیم نداشتن جا و مکانی برای اجرای این تئاتر سنتی است. تعزیه‌ هنری است که مردم به آن علاقه‌مند هستند و مطمئنا اگر این هنر هم مانند تئاترهای دیگر امکان اجرا در طول سال را داشته باشد، با استقبال مردم همراه می‌شود.

او می‌گوید که اشتباه این است که همه فکر می‌کنند تعزیه فقط برای محرم و صفر است اما این هنر را می‌توان در هر ایامی اجرا کرد.

این تعزیه‌خوان درباره وضعیت این روزهای تعزیه در دنیا قدیمی بیان می‌کند: در حال حاضر وضعیت کشور به گونه‌ای است تعزیه که ثبت جهانی شده، در دنیا هم خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و ما تحریم هنری هم شده‌ایم. در حالیکه در سال‌های گذشته ما در چندین فستیوال‌ در دنیا تعزیه خوانی کردیم.

او در پایان با اشاره به شعری از حافظ «چون پیر شدی حافظ از میکده بیرون آی» می‌گوید: من هم پیر شدم و با وجود اینکه کارهای زیادی در گذشته کردم و درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است را دارم، از میدان بیرونم کرده‌اند و حالا دوره جوان هاست اما کاش ما را به فراموشی نسپارند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها