اوپک از استراتژی حفظ ثبات بازار دست می‌کشد؟

نظرسنجی اخیر رویترز نشان داده که تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته با بالا رفتن تولید عراق و نیجریه افزایش پیدا کرده است.

اوپک از استراتژی حفظ ثبات بازار دست می‌کشد؟
کد خبر: 336512
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۱۱:۰۱:۱۸

اعتمادآنلاین| تولید نفت اوپک در ماه اوت 29.61 میلیون بشکه در روز برآورد شده که 80 هزار بشکه در روز نسبت به سطح تولید ژوییه بالاتر است. این افزایش تولید با توجه به این‌که تولید نفت ایران و ونزوئلا کمتر بوده و عربستان سعودی نیز پایبندی بالاتر از سقف تعیین شده به توافق کاهش تولید نشان داده، تعجب‌آور است. البته این کشور تولید خود را در اوت نسبت به ژوییه اندکی افزایش داده است. در مجموع این گروه همچنان پایبندی بیش از حدی به سهمیه‌های کاهش تولید تحت توافق اوپک پلاس دارد.

در نتیجه برآورد می‌شود نرخ پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ماه اوت 136 درصد بوده است. عراق و نیجریه تولیدشان را به ترتیب 80 هزار بشکه در روز و 60 هزار بشکه در روز افزایش دادند و با وجود این‌که عربستان سعودی بیش از حد توافق شده تولید خود را پایین نگه داشته، اما نرخ تولید خود را در اوت اندکی افزایش داد و 9.63 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد. عراق، نیجریه و عربستان سعودی تولید نفت خود را در اوت افزایش دادند، اما برآورد شده که تولید نفت ایران 50 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

براساس گزارش اویل پرایس، قیمت‌های نفت در روز جمعه کاهش چشم‌گیری پیدا کرد و انتشار این خبر که تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته افزایش پیدا کرده ممکن است قیمت‌ها را با فشار کاهشی بیش‌تری روبه‌رو کند.

اوپک و سایر تولیدکنندگان شامل روسیه با هدف تقویت قیمت‌ها و به دلیل ضعیف شدن چشم انداز اقتصاد جهانی و رشد تولید آمریکا، در ژوییه توافق کردند محدودیت عرضه 1.2 میلیون بشکه در روز نفت را تا مارس سال 2020 تمدید کنند.

اوایل ماه میلادی گذشته که تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و احتمال ورود این کشورها به جنگ ارزی، بازارهای نفت را ملتهب کرد، عربستان سعودی در تلاش برای متوقف کردن روند صعودی قیمت‌ها، اعلام کرد با وجود این که در تمامی مناطق تقاضای مطلوبی را برای نفت مشاهده می‌کند اما تولید خود را تا آخر سپتامبر در پایین هفت میلیون بشکه در روز نگه می‌دارد. پس از آن گزارش‌هایی از مذاکرات عربستان سعودی با سایر اعضای اوپک درباره اقداماتی برای متوقف کردن روند ریزش قیمت‌ها منتشر شد. سران اوپک بارها تاکید کرده‌اند که برای حفظ ثبات و تعادل بازار نفت از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها