کد خبر: 336658
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۱۴:۴۲:۳۳
| |

شهردار لندن:

ترامپ و هم‌فکران اروپاییِ او، جهان را به خطر انداخته‌اند

شهردار مسلمان لندن با انتشار مقاله‌ای، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و همفکران او به تندی انتقاد کرد.

ترامپ و هم‌فکران اروپاییِ او، جهان را به خطر انداخته‌اند
کد خبر: 336658
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ ۱۴:۴۲:۳۳

اعتمادآنلاین| صادق خان، شهردار مسلمان لندن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و سران محافظه کاری که همانند او فکر می‌کنند را به نقض دموکراسی متهم کرد و هشدار داد چنین اقداماتی منجر به بروز تنش جهانی می‌شود.

صادق خان که هم اکنون برای شرکت در مراسم سالگرد شروع جنگ جهانی دوم در گدانسک لهستان به‌سر می‌برد در بخشی از مقاله خود که در نشریه آبزرور منتشر شده است، اظهار داشت پایه‌های صلح و کامیابی پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 بار دیگر در معرض فرو ریختن قرار دارد.

در بخشی از مقاله او آمده است: «برای نخستین بار طی بیش از 70 سال گذشته، به نظر می‌رسد درس‌هایی که از جنگ جهانی دوم گرفته ایم واقعا در معرض خطر فراموشی قرار گرفته و بدتر از آن بازنویسی شده است.»

او معتقد است اتحادیه اروپا و ناتو با حملات بی سابقه‌ای مواجه اند که اغلب آن‌ها از جانب سران کشور‌هایی است که در ایجاد این نهادها دخیل بوده‌اند. خان ترامپ را عامل حمله به اقلیت‌های مختلف دانست و او را «چهره شاخص حمایت از سفیدپوستان ملی گرا» معرفی کرد. صادق خان در این مقاله خطاب به سایر سران محافظه کار جهان همچون، ماتئو سالوینی، رئیس راست‌گرایان افراطی لگا در ایتالیا، مارین لوپن در فرانسه و ویکتور اوربان در مجارستان نوشت آن‌ها به طور سیستماتیک استقلال دستگاه قضایی و مطبوعات را نابود کرده‌اند.

او با اشاره به تصمیم بوریس جانسون-نخست وزیر انگلیس- مبنی بر تعلیق پارلمان که اعتراضات گسترده‌ای به دنبال داشته افزود: «این تأثیر را می‌توان در انگلستان نیز دید؛ جایی که نفوذ خارجی نایجل فراژ و حزب برکسیت او، محافظه کاران را تحت نظر بوریس جانسون قرار می‌دهد تا هر چه بیشتر راست‌گرا شوند. هفته گذشته، اهانت جانسون به پارلمان و دموکراسی را دیدم. من نمی‌گویم دهه 1930 را زنده می‌کنیم یا وقوع تنش سراسری دیگری حتمی است بلکه باید زنگ‌های هشدار به صدا درآیند. اگر اکنون عمل کنیم می‌توانیم مسیر متفاوتی را طی کنیم.»

این مقاله شدیداللحن، فصل جدیدی در خصومت میان صادق خان و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باز کرده است. شهردار لندن پیشتر لحن ترامپ را به فاشیست‌های قرن بیستم تشبیه و به صورت کاملا جدی با سفر ماه ژوئن وی به انگلیس مخالفت کرده بود. ترامپ نیز شهردار لندن را عامل تشدید خشونت در این شهر دانسته بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها