قهرمانی، نماینده دادستان در آخرین جلسه دادرسی متهم محمدرضا خانی و ۶ متهم پرونده بانک سرمایه:

پرونده بانک سرمایه مملو از حضور اشخاص نظامی و امنیتی است/ برخی نظامیان عمدتا بازنشسته همراه با مدیران بانک سرمایه دست به فساد زده‌اند/ دم‌خروس فساد شما در موسسه مالی و اعتباری نور کرج دیده شده است

بیست و نهمین جلسه دادرسی متهمان پرونده بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام در شعبه 3 دادگاه ویژه جرایم و مفاسد اقتصادی برگزار شد.

پرونده بانک سرمایه مملو از حضور اشخاص نظامی و امنیتی است/ برخی نظامیان عمدتا بازنشسته همراه با مدیران بانک سرمایه دست به فساد زده‌اند/ دم‌خروس فساد شما در موسسه مالی و اعتباری نور کرج دیده شده است
کد خبر: 337031
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۱ ۱۳:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| بیست و نهمین و آخرین جلسه دادرسی متهم محمدرضا خانی و 6 متهم پرونده بانک سرمایه با رسیدگی به اتهام هفت نفر از متهمان این پرونده در شعبه 3 دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام تشکیل شد.

متهمان محمدرضا خانی (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، خیراله بیرانوند (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، پرویز احمدی (سرپرست بانک و رئیس هیئت مدیره وقت بانک سرمایه)، بهمن خادم (عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، مهرداد باقری (عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، یاسر ضیائی شیرکلائی (قائم مقام وقت بانک سرمایه) به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت مورد محاکمه قرار گرفتند.

برای متهمان عدیده این پرونده تاکنون چند مرتبه حکم صادر شده و این آخرین جلسه دادرسی است.

در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام با تفهیم اتهام محمدرضاخانی گفت: جرم شما دایر بر مشارکت در اختلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق 13 فقره خیانت در امانت به ارزش 13 هزار و 390 میلیارد ریال، به همراه 3 میلیارد و 650 میلیون ریال، دریافت 640 هزار یورو از داریوش امانه، دریافت یک میلیارد ریال از قاسم خلیلی برای خرید خودرو بی ام و 2013 برای خانم دریا خانی و اخلال 2 میلیارد و 160 میلیون ریالی در شرکت سایه گستر است.

متهم خانی بیان کرد: گفته شد که مبلغ 17 میلیارد تومان از بانک مسکن وام گرفتم، اما باید تصریح کنم که این مبلغ به تومان نبود، بلکه ریالی بوده است.

لیست کارانه برای پرسنل گرفته شده است نه من

او درباره کارانه‌ای که در لیست حقوقی ذکر شده است، بیان کرد: اشاره به کار اشخاصی که در لیست حقوقی این جانب ذکر شده و رسید آن اخذ شده غیر واقع است، اما این موضوع به اشتباه تفهیم شده، زیرا منظور کارانه اینجانب نبود، بلکه لیست کارانه برای پرسنل گرفته شده است.

متهم خانی درباره بحث بازرسی در بانک بیان کرد: در شش ماه اول بازرسی به صورت محرمانه و به کمک نیرو‌های جوان انجام می‌گرفت و از همان ابتدا سازمان بازرسی در کنار ما حضور داشت، ریاست اداره بازرسی بانک که وظیفه بازرسی و ارسال اسناد را برعهده داشت، از خود سازمان بازرسی انتخاب شده بود و در شش ماه اول به ما کمک می‌کرد.

او ادامه داد: البته پس از مدتی این نیرو‌ها از بانک خارج شدند و در شش ماهه دوم بعد از پایان یافتن ماموریت کار به شخص آقای پسندیده سپرده شد و تمام امور با او انجام می‌شد.

متهم خانی درباره هیئت عامل و هیئت مدیره بانک بیان کرد: در بانک‌های خصوصی هیئت مدیره وجود دارد و این هیئت تصمیمات کلان را می‌گیرد؛ مدیرعامل در صورتی مسئولیت انتظامی و کیفری دارد که خلاف تصمیم هیئت مدیره تصمیم اخذ کند.

او ادامه داد: سال 95 حساس‌ترین سال بانک سرمایه بود، زیرا از همان سال مبارزه با فساد آغاز شد و اخبار انحلال و ورشکستگی بانک مطرح شد، به همین دلیل در این سال اعضای هیئت مدیره، هیئت عامل را تشکیل دادند و به دلیل آن که اعضای این دو هیئت یکی بودند، تمام تصمیمات به صورت گروهی گرفته می‌شد.

از باب مداخله در تصمیم‌گیری نباید به تنهایی پاسخگو باشم

متهم خانی ادامه داد: اینجانب به عنوان مدیرعامل از باب مداخله در تصمیم‌گیری نباید به تنهایی پاسخگو باشم، زیرا تصمیمات هیئت مدیره و هیئت عامل گروهی بوده است.

او با اشاره به تراز روزانه بانک بیان کرد: تراز روزانه بانک که مهمترین ابزار نظارت بود، هر روز در اختیار اعضای هیئت مدیره قرار می‌گرفت و تمام اعضای هیئت مدیره دسترسی به نامه‌ها و پرونده‌ها داشتند.

متهم خانی درباره مصوبه شرکت تجارت توسعه پایدار قشم گفت: برخی گفتند که مصوبه این شرکت به صورت موافقت نامه اصولی بوده است، اما با ادبیات قانونی و ذکر کلمه مصوبه و به همراه امضای هیئت مدیره این مصوبه نوشته شد.

او افزود: البته برخی گفتند که مصوبه به شعبه ابلاغ نشده است که در جواب باید بگویم: چون امور مالی به هیئت مدیره این مصوبه را ابلاغ کرد، هیئت مدیره هم مصوبه را در جواب به امور مالی ارائه داد تا امور مالی مصوبه را به شعبه ابلاغ کند.

متهم خانی با اشاره به آتش گرفتن دیتاسنتر بانک بیان کرد: این گزارش اشتباه است، زیرا دیتاسنتر بانک در محفظه‌ای آهنی و فولادی در یکی از طبقات بانک واقع شده و خبر آتش گرفتن بانک مربوط به طبقه‌ای نبود که دیتاسنتر در آنجا وجود داشت.

او تصریح کرد: برخی گفتند که مصوبات و امضا غیر اصلی و جعلی است، اما تمام مصوبات اکنون در بانک وجود دارد.

متهم خانی گفت: آقای زارعی معاون وقت مالی بانک گفته که چک مربوط به بانک تجارت را مهر نکرده ام، اما مهر حسابداری در گاوصندوق امور مالی بوده و تنها معاون امور مالی و حسابداری به آن دسترسی داشتند و دفتر مدیریت نقشی در مهر کردن نداشته است.

او افزود: گفته شد هر یک از افراد به صورت خصوصی اطلاعات را به نهاد‌های امنیتی می‌دادند که من از این موضوع خبر ندارم، اما شکایتی با امضای اینجانب به دادسرای پولی و بانکی ابلاغ شد که این گزارش محرمانه در سال 95 به دفتر مقام معظم رهبری ارجاع شد و در مرداد همان سال دفتر بازرسی مستندات را به سازمان اطلاعات سپاه اعطا کرد.

هیچ امحای سندی گزارش نشده و تمام اسناد به هیات مدیره جدید داده شد

متهم خانی درباره امحای اسناد بیان کرد: زمانی که آقای حیدرآبادی‌پور عزل شد، بسیاری از مدارک و مستندات هم از بانک خارج شدند؛ به دلیل جوان‌گرایی بسیاری از نیرو‌ها را اخراج کردیم، اما باید گفت که هیچ امحای سندی گزارش نشده است و تمام اسناد به هیئت مدیره جدید داده شد.

او بیان کرد: گفته شد که اصل بسیاری از پرونده‌ها موجود نیست، اما بر اساس اطلاعات هر هفته یکشنبه‌ها در ساعت 5 صبح در صندوق ذخیره فرهنگیان کارگروهی تشکیل می‌شد که اصل بسیاری از پرونده‌ها در آنجا قرار داشت.


متهم خانی درباره اعطای تسهیلات از شرکت سایه گستر به فولاد ماهان بیان کرد: با دستور آقای حیدرآبادی‌پور قرار شد که از شرکت سایه گستر به فولاد ماهان تسهیلات داده شود و با درخواست من از یکی از اشخاص قرار شد تا گزارشی در این باره ارائه شود و این تسهیلات مورد بررسی قرار گیرند که پس از بررسی‌ها دستور ابطال قرارداد، ممنوعیت معاملات و توقیف تمام تسهیلات داده شد.

پرونده بانک سرمایه مملو از حضور اشخاص نظامی و امنیتی است

در ادامه جلسه دادگاه، قهرمانی نماینده دادستان بیان کرد: آقای خانی از افراد نظامی و امنیتی صحبت می‌کند که همواره به بانک رفت و آمد داشتند. پرونده بانک سرمایه مملو از حضور اشخاص نظامی و امنیتی است که البته عمدتاً بازنشسته شدند و آن‌ها با تبانی همراه با مدیران بانک سرمایه دست به فساد زده‌اند.

او ادامه داد: این افراد متعلق به نهاد‌های امنیتی نبودند، آن‌ها باید بدانند که عدالت با کسی تعارف ندارد و هر کسی که قصد داشته باشد، مورد تغییر قرار می‌گیرد.

نماینده دادستان با اشاره به اعطای پول به کارکنان بانک سرمایه بیان کرد: متهم خانی از اعطای پول به پرسنل صحبت می‌کند، اما به پرسنل هم هیچ کمکی نکرده است و بر اساس قراردادی که میان شرکت توسعه ساختمان سرمایه و بانک سرمایه منعقد شد، 50 درصد پول به بانک و 50 درصد دیگر به شرکت داده شد.

قهرمانی افزود: 50 درصد از پول بانک مشخص نیست به کجا رفته است، اما 50 درصد از پول شرکت توسعه ساختمان دوباره به آقای خانی بازگشته و تبدیل به یک میلیارد تومان سکه توسط خویشان آقای ریخته گران شده است.

او با بیان اینکه چه کسی باید فساد را پاسخ دهد، اظهار کرد: شما باید قبول کنید و پاسخگو باشید، زیرا اسناد فساد موجود است.

نماینده دادستان بیان کرد: آقای شورانی که با تیم حیدر آبادی به بانک آمده، مواردی را گزارش داده است. بر اساس این گزارش گفته شد که تعدادی از مشتریان شعبه اکباتان با دستور متهم خانی پول را با اشکال مختلف دریافت می‌کردند و فشار محمدرضا خانی و دستور او سبب شده تا مصوبات اجرایی شود.

قهرمانی با اشاره به بدهی ریخته گران به بانک‌های مختلف بیان کرد: ریخته گران یک هزار و 600 میلیارد تومان به بانک‌های کشور بدهکار بود و قرار شد که بانک تجارت املاک او را بفروشد و بدهی را پرداخت کند، اما برای چه در آن زمان به بانک تجارت نامه زدید و خواستید که قائم مقام این بانک شوید و مشکل ریخته‌گران را حل کنید.

او ادامه داد: در آن زمان بانک سرمایه خود مشکلات فراوانی داشت. ابتدا مشکل خود را حل می‌کردید و سپس به سمت محل مشکل ریخته گران می‌رفتید.

نماینده دادستان بیان کرد: در دفتر شما 50 سند بانکی حذف شده و امضا‌ها توسط یکی از کارمندان دفتر شما به نام سمیرا غفوری از تاریخ 6/2/95 تا تاریخ 21 فروردین 96 حذف و فتوشاپ شده است.

دم خروس فساد شما در موسسه مالی و اعتباری نور کرج دیده شده است

قهرمانی بیان کرد: دم خروس فساد شما در موسسه مالی و اعتباری نور کرج دیده شده است و آقایان بانکی 7 صدم درصد و 4 درصد از مشتریان خود سود دریافت می‌کردند که 7 صدم درصد به بهانه فاکتور و بیمه تسهیلات و 4 درصد به اسم کارگزاری بوده است، البته این پول در موسسه مالی و اعتباری کرج شناسایی شد که پول به حساب دو خانم و یک نوه ریخته می‌شد و از طریق همین پول بی ام و خریداری شده است.

او بیان کرد: اگر برادر شما در شرکت توسعه پایدار مشغول بود، چرا حقوق خود را از موسسه نور دریافت می‌کرد و اگر آقایان بانک مرکزی به دنبال مبارزه با فساد هستند، باید وارد عمل شوند.

نماینده دادستان درباره چگونگی انتصاب خانی به سمت مدیرعاملی بانک سرمایه بیان کرد: در نوزدهم مرداد ماه سال 95 پس از آقای بهمن خادم که مدیر عامل وقت بانک بود، با مصوبه هیئت مدیره شما به عنوان مدیرعامل بانک شناخته می‌شوید، بر چه اساسی این اتفاق رخ داده است.

یکی از متهمان در جلسه گفت: ما را تهدید می‌کردند و می‌گفتند که ظرف یک ماه باید مدیرعامل انتخاب شود و شما به عنوان اعضای هیئت مدیره امضا کنید بسیاری از 4 درصد‌ها به حساب بانک مرکزی ریخته شده است.

قهرمانی ادامه داد: دست‌های پشت پرده وجود دارد که آن‌ها به تاراج اموال مردم می‌پرداختند. شما می‌گویید که به امامی خدمتی نکرده‌اید، اما در شرکت توسعه ساختمان بزرگترین خدمت را به امامی داشتید. امامی کار فنی در بانک سرمایه انجام می‌داد و با مدیران شرکت توسعه ساختمان تبانی کرده است.

او تصریح کرد: امامی ملک 80 میلیارد تومانی را به قیمت 156 میلیارد تومان فروخته و ما به التفاوت آن را به صورت نقدی دریافت کرده است. در سریال شهرزاد 2 هم از طریق شرکت پایدار قشم پول پرداخت کرده‌اید؛ اما مخالفتی با توسعه فیلم و فرهنگ نداریم، اما این توسعه باید در شرایط مساوی صورت گیرد.

نماینده دادستان بیان کرد: چرا با وجود ممنوع المعاملات بودن ریخته‌گران به او تسهیلات دادید و آقای زارعی را تحت فشار قرار دادید که چک ریخته‌گران را وصول کند. اگر به دنبال پول دادن هستید، باید شرایط قانونی را لحاظ کنید.

قهرمانی افزود: می‌گوید دیگران هم این کار را می‌کنند، چون این کار را می‌کنند و وضعیت آنقدر خراب است، شما و بانک‌های دیگر غلط می‌کنید که این کار‌ها را انجام می‌دهید.

نماینده دادستان گفت: این پول‌ها برای مردم است و باید در مسیر اشتغال، تولید و کالا‌های اساسی مناسب خرج شوند. آقایان پول گرفتند و با آن‌ها خودرو و خانه خریدند و حتی اگر پول را تسویه هم کرده باشند که گردن آن‌ها زیر شمشیر عدالت قرار دارد.

او اظهار کرد: بیش از 1000 میلیارد تومان در زمان مدیرعاملی شما در بانک سرمایه مشکوک الوصول است، فاکتوری هم درباره فرش‌ها وجود ندارد؛ پول در حساب برادر شما شارژ می‌شد و از آنجا به یک موسسه در کرج ریخته شده است.

متهم خانی با اشاره به شرکت سایه گستر بیان کرد: تاریخ یکم اردیبهشت ماه سال 95 به این شرکت وظیفه بازار گردانی بانک سرمایه داده شد.

او ادامه داد: اگر قرار بر این شد تا این شرکت با دریافت 5 میلیارد تومان برای بازارگردانی کار خود را انجام دهد که این موضوع به تصویب تمام اعضای هیئت مدیره می‌رسید.

متهم خانی بیان کرد: در تاریخ 11 اردیبهشت سال 95 مصوبات امور مالی بانک ابلاغ شد که طبق مصوبه قرار شد، میزان 95 میلیارد تومان به گروه ماهان داده شود، اما این کار در شعبه اجرا نشد و شعبه مرکزی برای آن اقدامی نکرد.

او ادامه داد: سپس با دستور حیدرآبادی‌پور قرار شد که پول به جای شرکت ماهان به شرکت سایه گستر داده شود که مصوبه این کار در تاریخ 11 اردیبهشت سال 95 به امضای تمام اعضای هیئت مدیره رسید و قرار داد در سیزدهم اردیبهشت ماه به امضا رسید.

متهم خانی درباره ملک زاگرس گفت: مصوبه هیئت مدیره درباره این ملک اجرایی نشد و بار دیگر در سال 96 از زمانی که ما در هیئت مدیره حضور نداشتیم، شرکت املاک توسعه ساختمان املاک زاگرس الحاقیه آن را صادر کرد.

او تصریح کرد: در اسفند سال 95 بر اثر فشار صندوق ذخیره فرهنگیان من استعفا دادم و در دفتر دانش آشتیانی وزیر آموزش وقت جلسه تشکیل شد و پس از آن من عزل شدم.

متهم خانی تصریح کرد: قسم جلاله الله می‌خورم که تنها برای مصالح کشور کار کرده‌ام. از شما می‌خواهم لحظاتی از کسوت قضاوت خارج شوید و در مقام استاد حقوق به صحبت‌های آخر من توجه کنید، چه کسی اخلال کرده است؟ من در خانواده‌ای بزرگ شدم که 32 شهید داشته است و در دامان پدر و مادری تربیت شده‌ام که قریب به 14 سال قبل از انقلاب در تبعید بوده‌اند و نمی‌توانم اخلالگر باشم. آیا خرید هواپیما، گازرسانی به مناطق محروم زنجان، رونق تولید، جلوگیری از پرداخت ضمانت نامه صوری، پرچمداری مبارزه با فساد از مصادیق اخلال است؟

به گفته قاضی مسعودی مقام ادامه رسیدگی به پرونده روز شنبه شانزدهم شهریور ماه برگزار می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها