نامزدهای نهایی جایزه «بوکر» معرفی شدند

فهرست نامزدهای نهایی جایزه «بوکر»‌ سال 2019 درحالی اعلام شد که نام رمان جدید خالق «داستان ندیمه» نیز در بین شش نامزد منتخب به چشم می‌خورد.

نامزدهای نهایی جایزه «بوکر» معرفی شدند
کد خبر: 337423
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ ۱۵:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| رمان «وصیت‌ها»‌ نوشته «مارگارت اتوود»‌ یکی از نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر که قرار است سه‌شنبه هفته بعد منتشر شود درحقیقت دنباله‌ای بر رمان مشهور «داستان ندیمه» است.‌

زمانی که نام رمان «‌وصیت‌ها» به عنوان یکی از نامزدهای اولیه جایزه بوکر سال 2019 معرفی شد، هیئت داوران ترجیح دادند برای جلوگیری از فاش شدن داستان این رمان از ارائه هرگونه توضیحی درباره شخصیت و محوریت داستان خودداری کنند.

«مارگارت اتوود»، ‌نویسنده کانادایی پیش‌تر جایزه بوکر را در سال 2000 برای رمان «آدمکش کور» دریافت کرده بود.

بر اساس این خبر، از دیگر نامزدهای نهایی این دوره از جایزه بوکر می‌توان به رمان «کیشوت» نوشته «سلمان رشدی» که روایتی از «دن کیشوت»‌ در آمریکای مدرن است و مونولوگ هزارصفحه‌ای «اردک‌ها، نوبوریپورت» نوشته «لوسی المان» ‌اشاره کرد.

رمان «اردک‌ها، نوبوریپورت» که به روش جریان سیال ذهن نوشته شده در واقع مونولوگ درونی یک زن خانه‌دار اهل اوهایو است که درباره همه چیز از شام مهمانی دیشب تا وجه تاریک آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ فکر می‌کند.

«برناردین اواریستو» نویسنده بریتانیایی نیز برای نگارش رمان «دختر، زن، دیگر» به جمع نامزدهای نهایی بوکر راه یافته است. «اواریستو» در این رمان داستان 12 شخصیت را که بیشتر آن‌ها را زنان سیاه‌پوست بریتانیایی تشکیل می‌دهند،‌ روایت می‌کند.

همچنین «چیگوزی اوبیوما» نویسنده نیجریه‌ای برای رمان «ارکستر اقلیت‌ها» به عنوان یکی از شش نامزد نهایی انتخاب شده است.

نام «الیف شافاک» نویسنده ترکیه‌ای نیز برای رمان «10 دقیقه و 38 ثانیه در این دنیای عجیب» در فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر به چشم می‌خورد.

برنده نهایی جایزه بوکر 2019 طی مراسمی در تاریخ 14 اکتبر (22 مهر) در لندن معرفی می‌شود.

جایزه «من بوکر» که اولین‌بار در سال 1969 برگزار شد، ویژه همه آثار نوشته‌شده از سراسر جهان به زبان انگلیسی است که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشند. این اولین سالی است که آثار منتشرشده در ایرلند نیز واجد شرایط رقابت در این جایزه ادبی شده‌اند.

این جایزه بیش از 40 سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال 2014 با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند.

زمانی که تصویب شد نویسندگان آمریکایی هم حق شرکت در این رقابت‌ها را دارند، جنجال‌های زیاد به ‌پا شد و برخی به «آمریکایی» شدن این جایزه اعتراض کردند. «پل بیتی» و «جورج ساندرز» دو نویسنده آمریکایی هستند که در سال‌های 2016 و 2017 این جایزه را به خود اختصاص دادند.

سال گذشته «آنا برنز» به عنوان اولین نویسنده اهل کشور ایرلند شمالی موفق شد با رمان «شیرفروش» جایزه بوکر را به خود اختصاص دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها