سناتور آمریکایی:

عده‌ای در واشنگتن برای حفظ برجام تلاش می‌کنند

نماینده مجلس سنای آمریکا از دولت این کشور بابت عدم لغو کامل توافق هسته‌ای انتقاد کرد و مدعی شد «دولت پنهان» در آمریکا نمی‌خواهد که این توافق به طور کامل لغو شود.

عده‌ای در واشنگتن برای حفظ برجام تلاش می‌کنند
کد خبر: 337718
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۰۹:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا که از جمله قانونگذارانی است که از لغو کامل توافق هسته‌ای برجام حمایت می‌کند ادعا کرد مدعی شد که «دولت پنهان» در آمریکا در تلاش برای جلوگیری از فروپاشی کامل برجام است.

به نوشته واشنگتن‌اگزماینر، کروز در موسسه هادسون گفت: «می‌خواهم بگویم دولت پنهان زنده و قبراق است و حصارهای دور واشنگتن را احاطه کرده است.»

او اضافه کرد: «هدف نخست دولت پنهان در وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا حفظ توافق هسته‌ای فاجعه‌بار اوباما با ایران است.»

کروز ادعا کرد: «هدف اصلی آنها این است که دولت توافق هسته‌ای ایران را به طور کامل لغو نکند چون معتقدند که در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 یک دموکرات پیروز می‌شود.»

او با بیان این ادعا که هر سیاستمدار دموکرات در صورت پیروزی در انتخابات وارد توافق هسته‌ای برجام می‌شود از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با لغو معافیت‌های کامل همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران برجام را به طور کامل لغو کند.

معافیت‌هایی که او به آنها اشاره کرده مجوزی است که دولت ترامپ بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته برای همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای بین‌المللی با مراکز هسته‌ای اراک، بوشهر و فردو صادر کرد. واشنگتن در آن زمان اعلام کرد هدف از صدور این معافیت‌ها حفظ نظارت بر این تأسیسات است.

عدم تمدید این معافیت‌ها می‌توانست طرف‌های باقی‌مانده در برجام را به سوی عمل نکردن به تعهداتشان در این توافق هسته‌ای سوق دهد. برخی از کارشناسان در آمریکا هشدار داده‌اند لغو این معافیت‌ها می‌تواند تهران را نیز به سمت خروج از برجام سوق دهد.

جدال سر لغو یا تمدید این معافیت‌ها در چند ماه گذشته موجب دو دستگی در دولت ترامپ شده بود. گفته می‌شود «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواستار ابطال این معافیت‌ها است، در حالی که «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از تمدید آن حمایت می‌کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها