«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نژادپرستی در سری‌ آ همچنان قربانی می‌گیرد/ بیانیه طرفداران افراطی اینترمیلان خطاب به لوکاکو حاشیه‌ساز شد

نژادپرستی در فوتبال طی دهه‌های گذشته با مبارزه جدی بازیکنان، هواداران و مسئولان فوتبال همراه بوده اما مثل غده‌ای سرطانی مدام به فوتبال بازگشته است. مساله‌ای که ماجرای توهین به لوکاکو دوباره به خاطر هواداران فوتبال آورد این بود که مبارزه با نژادپرستی هنوز به پایان نرسیده است و به نظر می‌رسد حتی به تلاشی بیش از گذشته نیاز دارد.

نژادپرستی در سری‌ آ همچنان قربانی می‌گیرد/ بیانیه طرفداران افراطی اینترمیلان خطاب به لوکاکو حاشیه‌ساز شد
کد خبر: 337755
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۱۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - درهفته دوم سری آ ایتالیا روملو لوکاکو، مهاجم تازه تیم اینترمیلان، با یک ضربه پنالتی در مقابل کالیاری این تیم را از حریف پیش انداخت. لوکاکو در پی به ثمر رساندن این گل، حالا با 2 گل در 2 بازی جایگاه خود را تنها یک ماه پس از انتقال به ایتالیا تثبیت کرده است. اما این مهاجم بلژیکی برای به ثمر رساندن گل خود شادی نکرد، چراکه تمام مدتی که پشت توپ ایستاده بود و حتی پس از به ثمر رسیدن ضربه پنالتی، صدای میمون یا Monkey chant از سوی هواداران کالیاری فضای ورزشگاه را پر کرده بود.

لوکاکو فقط چند ثانیه به تماشاگران پشت دروازه خیره شد. گزارشگر بازی در توضیح این حرکت گفت: «دلیلی وجود دارد که لوکاکو به تماشاگران پشت دروازه خیره شده است. این را فصل گذشته گفتم و باز تکرار می‌کنم؛ ما در سال 2019 قرن 21 هستیم. سال 2019!»

طنین صدای شرم‌آور نژادپرستی

این نخستین بار نیست که فضای ساردینیا آرنا، ورزشگاه تیم کالیاری، پر از صدای عجیب و شرم‌آور نژادپرستی می‌شود. فصل گذشته مویزه کن، ستاره 19ساله تیم ملی ایتالیا، در همین ورزشگاه و بعد از به ثمر رساندن گل دوم یوونتوس در دقیقه 85، هنگام شادیِ بعد از گل دست‌های خود را با حالتی طعنه‌آمیز به سمت سکوهای کالیاری گرفت تا آن‌طور که در پایان بازی اعلام کرد، جواب توهین‌های نژادپرستانه آنها را داده باشد. کین بعد از بازی گفت در جریان بازی هدف توهین‌های نژادپرستانه قرار گرفته و بعد از به ثمر رساندن گل دوم تیمش این فحاشی‌ها بیشتر شده است.

تکنولوژی کافی نیست

واکنش لوکاکو اما متفاوت بود. او با چشم‌هایی متعجب و بدون خشم به هواداران کالیاری خیره شد. تعجب او از تجربه توهین نژادپرستانه حسی بود که به گزارشگر بازی و بسیاری از هواداران فوتبال هم منتقل شد.

لوکاکو روز بعد از بازی در اینستاگرام خود نوشت: «بازیکنان زیادی در طول ماه گذشته مورد توهین نژادپرستانه قرار گرفته‌اند. من هم دیروز آن را تجربه کردم. فوتبال یک بازی برای لذت بردن همه است. نباید اجازه دهیم هیچ نوعی از تبعیض مایه شرم فوتبال شود. امیدوارم فدراسیون‌های فوتبال در همه دنیا مقابل نژادپرستی موضع سختی بگیرند. در این راه شبکه‌های مجازی هم باید در کنار باشگاه‌ها باشند. هیچ روزی نیست که شما زیر پست بازیکنان رنگین‌پوست کامنت‌های نژادپرستانه نبینید. ما سال‌هاست که در مورد نژادپرستی حرف می‌زنیم، اما هیچ کاری در مقابل آن انجام نداده‌ایم. خانم‌ها و آقایان، ما در سال 2019 هستیم و به جای پیشرفت در مقابله با نژادپرستی، پسرفت کرده‌ایم. فکر می‌کنم به عنوان بازیکن باید با هم متحد شویم و فوتبال را پاک نگه داریم تا این بازی برای همه لذت‌بخش باشد.»

پس از این اتفاقات، باشگاه کالیاری طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «باشگاه کالیاری اتفاقات پیش‌آمده در بازی با اینترمیلان را قویاً محکوم می‌کند و کسانی که با بی‌تفاوتی موجب پیش آمدن چنین حوادثی می‌شوند، شناسایی و محروم خواهند شد. اعمال شرم‌آور آنان بر ضد تمام ارزش‌های این باشگاه است. با لوکاکو ابراز همدردی می‌کنیم و تعهد کامل خود را به ریشه‌کن کردن یکی از بدترین طاعون‌هایی که فوتبال و دنیای ما را تحت تاثیر قرار داده اعلام می‌کنیم. ما می‌دانیم که تکنولوژی کافی نیست و باور داریم برای انجام تعهدات‌مان به حمایت دیگر اهالی فوتبال نیاز داریم. ما از تمام هواداران واقعی که روی سکوها می‌نشینند، پلیس، رسانه‌ها، سری‌ آ و فدراسیون فوتبال ایتالیا، درخواست حمایت داریم.»

واکنش‌‌ها نسبت به توهین نژادپرستانه به لوکاکو به همین‌جا ختم نشد. آنتونیو کونته سرمربی اینتر در نشست خبری پس از بازی گفت صدای توهین تماشاگران را نشنیده است، اما باید فکری به حال فوتبال ایتالیا کرد.

اولتراهای اینتر؛ حامی نژادپرستی

در میان همه واکنش‌های حمایت‌گرایانه‌ای که از لوکاکو انجام می‌شد، یک اتفاق عجیب این ماجرا را وارد فاز تازه‌ای کرد. هواداران افراطی اینتر در بیانیه‌ای عجیب حمایت خود را از تماشاگران کالیاری اعلام کردند! آنها در بخشی از بیانیه خود خطاب به لوکاکو نوشته بودند: «این شعارها برای سردرگم کردن رقیب است. ما هم این کار را انجام می‌دهیم. ما نژادپرست نیستیم. هواداران کالیاری هم نژادپرست نیستند. ما مفهوم نژادپرستی را به خوبی می‌دانیم.»

نژادپرستی در فوتبال طی دهه‌های گذشته با مبارزه جدی بازیکنان، هواداران و مسئولان فوتبال همراه بوده اما مثل غده‌ای سرطانی مدام به فوتبال بازگشته است. مساله‌ای که ماجرای توهین به لوکاکو دوباره به خاطر هواداران فوتبال آورد این بود که مبارزه با نژادپرستی هنوز به پایان نرسیده است و به نظر می‌رسد حتی به تلاشی بیش از گذشته نیاز دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها