کد خبر: 337801
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۱۴:۰۰:۱۳
| |

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور:

280 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال است

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح جزئیات طرح «غربالگری ژنتیک» سازمان بهزیستی کشور، از فعالیت بیش از 280 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور خبر داد.

280 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال است
کد خبر: 337801
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۱۴:۰۰:۱۳

اعتمادآنلاین| ‌ مجید رضازاده با بیان اینکه برنامه پیشگیری از اختلالات ژنتیک برنامه فراگیری است که قسمت‌های مختلفی دارد، گفت: بخشی از این برنامه مربوط به آگاه‌سازی افرادی است که در سنین پیش از ازدواج - به ویژه برای دختران در سنین دبیرستان- است. در این طرح این افراد مورد غربالگری قرار می‌گیرند و اگر ریسک ابتلا به بیماری‌های ژنتیک در آنان وجود داشته باشد به این افراد توصیه‌هایی می‌شود تا در زمان ازدواج و بارداری به این توصیه‌ها توجه کنند.

وی در ادامه بخش دیگری از برنامه غربالگری ژنتیک سازمان بهزیستی را مربوط به «مشاوره ژنتیک» دانست و اظهار کرد: در حال حاضر 280 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال است و افراد می‌توانند پیش از بارداری یا ازدواج خودشان به این مراکز مراجعه کنند. افراد مذکور در صورت نیاز برای آزمایش‌های ژنتیک به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند. انجام این آزمایش‌ها رایگان نیست اما اگر افراد مذکور "نیازمند مالی" باشند با ورود به سیستم مددکاری سازمان بهزیستی کشور می‌توانند از یارانه ویژه این بخش استفاده کنند.

به گفته معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور هزینه انجام این آزمایش‌ها متفاوت است و سال گذشته نیز افزایش قیمت قابل توجهی داشته است. هزینه آزمایش‌های ساده زیر 100 هزار تومان تا 10 میلیون تومان که شامل یک آزمایش کامل ژنتیک است را شامل می‌شود.

رضازاده با اشاره به اینکه براساس نوع معلولیتی که قرار است برای فرد بررسی شود، این آزمایش‌ها متفاوت هستند، تصریح کرد: ممکن است بررسی مذکور با آزمایش‌های روتین معمول به نتیجه برسد یا اینکه لازم باشد تا کل ژن فرد بررسی شود که این آزمایش در ایران انجام نمی‌شود و به دلیل لزوم ارسال آزمایش به خارج از کشور هزینه بالایی هم دارد اما آزمایش‌های بینابین دیگری هم بین 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان وجود دارد که متداول تر است.

وی افزود: برای مثال ممکن است آزمایش‌های 500 هزار تومانی، یک میلیون تومانی تا دو میلیون تومانی انجام شود. البته در قدم‌های اول از آزمایش‌هایی که ارزان تر است، استفاده می‌شود تا به تشخیص برسند. این طرح برای افرادی است که به صورت عادی خودشان مراجعه می‌کنند. سازمان بهزیستی به این افراد هزینه و یارانه نمی‌پردازد مگر اینکه آن فرد نتوانند هزینه آزمایش‌ها را پرداخت کند بنابراین وارد سیستم مددکاری می‌شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها