گزارش «اعتمادآنلاین» از وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها

پرسپولیس و استقلال از آسیا حذف می‌شوند؟

استقلال، پرسپولیس، سپاهان و پدیده شهر خودرو تیم‌هایی هستند که باید مجوز حضور در لیگ قهرمانان را دریافت کنند. طبق اعلام ای‌اف‌سی و فدراسیون فوتبال این باشگاه‌ها تا 9 شهریور فرصت داشتند بدهی‌های خود را تصفیه کنند، اما با اعلام فدراسیون فوتبال این مهلت تا 13 شهریورماه تمدید شد.

پرسپولیس و استقلال از آسیا حذف می‌شوند؟
کد خبر: 337889
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ « طلبکاران با باشگاه راه بیایند»؛ این درخواست امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال، از طلبکاران باشگاه است. در شرایطی که تنها چند ساعت تا پایان مهلت سرخابی‌ها برای تعیین تکلیف بدهی‌هایشان باقی‌ مانده، هنوز این 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت نتوانسته‌اند رضایت طلبکاران خود را جلب کنند.

مدیران استقلال حتی برای رفع خطر محرومیت از لیگ قهرمانان آسیا دست به دامن فدراسیون فوتبال و مهدی تاج هم شده‌اند و از او خواسته‌اند شرایط را برای رفع مشکلات مالی آنها فراهم کند. پرسپولیسی‌ها هم وضع بهتری از آبی‌های پایتخت ندارند. بعد از استعفای ایرج عرب مدیرعامل پرسپولیس، محمدحسن انصاری‌فرد جانشین او شد. او فرصت زیادی برای مذاکره با طلبکاران باشگاه نداشت. البته در این مدت با برخی از طلبکاران مذاکره کرد و سعی کرد رضایت آنها را جلب کند. شنیده‌های اعتمادآنلاین حکایت از آن دارد که انصاری‌فرد تا حدودی موفق هم بوده و بخش بزرگی از مشکلات پرسپولیس تاکنون حل‌ شده است.

کدام تیم‌ها ممکن است از آسیا حذف شوند؟

استقلال، پرسپولیس، سپاهان و پدیده شهر خودرو تیم‌هایی هستند که باید مجوز حضور در لیگ قهرمانان را دریافت کنند. طبق اعلام ای‌اف‌سی و فدراسیون فوتبال این باشگاه‌ها، تا 9 شهریور فرصت داشتند تا بدهی‌های خود را تصفیه کنند، اما با اعلام فدراسیون فوتبال این مهلت تا 13 شهریورماه تمدید شد.

استقلال چقدر بدهی دارد؟

طبق اعلام مدیران استقلال، این باشگاه مبلغی نزدیک به چهار میلیارد تومان به بازیکنان و کادر فنی پیشین خود بدهکار است. امیر قلعه‌نویی، بهرام افشارزاده، حنیف عمران‌زاده، بهنام برزای، پژمان نوری و آندو تیموریان تنها تعدادی از طلبکاران باشگاه استقلال هستند که پرونده آنها در ای‌اف‌سی و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران در جریان است. طبق گفته اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیات‌مدیره استقلال، این باشگاه به فدراسیون فوتبال تضمین داده‌اند 2 میلیارد از این مبلغ را پرداخت کنند و اسناد آن را هم به فدراسیون فوتبال ایران ارائه داده‌اند. البته مدیران استقلال اعلام کرده‌اند که تلاش می‌کنند بدهی دیگر طلبکاران را خیلی زود پرداخت کنند. تضمینی که می‌تواند وضعیت این تیم را کمی بهبود دهد.

مدیرعامل استقلال درباره برنامه باشگاه برای برطرف کردن این مشکل گفته: «چندین شب است تا پاسی از شب جلساتی داریم تا مجوز حرفه‌ای را بگیریم. فدراسیون فوتبال، کمیته صدور مجوز و... با ما همکاری دارند. جالب این است که یک ریال از این بدهی‌ها مربوط به دوران من نبوده است. اینها مربوط به سه چهار سال پیش است و ما در حال حاضر به دنبال جلب رضایت دوستان و تصفیه با دوستان هستیم. هنوز فرصت داریم هرچند خطر حذف استقلال بسیار جدی است و باید بگویم مشکل باشگاه در حال حاضر این موضوع است.»

گرچه مدیران این باشگاه تلاش می‌کنند تا از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف نشوند، اما این کنفدراسیون فوتبال آسیاست که تصمیم می‌گیرد شرایط استقلال را بپذیرد یا نپذیرد.

انصاری‌فرد و ماجرای بدهی‌های پرسپولیس

پرسپولیس هم مانند استقلال درگیر تصفیه‌حساب با طلبکاران است اما گویا خطر حذف سرخ‌های تهرانی از آسیا رفع شده است. طبق اعلام باشگاه پرسپولیس، محمدحسن انصاری‌فرد بعد از به دست گرفتن سکان مدیریت پرسپولیس جلساتی با طلبکاران این باشگاه برگزار کرد و توانست رضایت آنها را جلب کند. انصاری‌فرد البته از بازیکنان باشگاه‌ها هم مهلت خواست تا در روزهای آینده با فراهم کردن مبلغی بتواند بخشی از مطالبات بازیکنان را پرداخت کند. البته به‌ تازگی، یک طلبکار جدید با مدارک و اسنادی به دیدار محمدحسن انصاری‌فرد رفته و خواستار دریافت سه میلیارد تومان شده است. این فرد صاحب یک آژانس هواپیمایی است که سفرهای پرسپولیس از آن طریق انجام می‌شود. او مدعی است فقط طی چند ماه اخیر یک میلیارد و 500 میلیون تومان بابت خرید بلیت هواپیما از باشگاه طلبکار است.

وضعیت خوب سپاهان و پدیده

در این میان وضعیت پدیده و سپاهان کمی فرق دارد. طبق اعلام کمیته تعیین وضعیت سازمان لیگ فوتبال ایران، سپاهان هیچ طلبکاری ندارد و همین موضوع هم باعث می‌شود به‌ راحتی مجوز حضور در لیگ قهرمانان را به دست آورند. پدیده نیز در شرایط فعلی بدهی چندانی ندارد و می‌تواند خیلی زود مجوز حضور در لیگ قهرمانان را کسب کند. طبق گفته داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال ایران، هنوز این کمیته پرونده‌های باشگاه‌های ایرانی را تحت بررسی نبرده است و باید منتظر ماند و دید آیا این 2 باشگاه هم مثل سرخابی‌های تهرانی با مشکل مواجه می‌شوند یا خیر.

حذف پرسپولیس و استقلال محتمل است

داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال ایران، درباره آخرین وضعیت بررسی پرونده‌های تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان گفته: «ما در این کمیته یک دستورالعمل داریم که بر اساس آن به‌ طور دقیق عمل خواهیم کرد. طبق این دستورالعمل 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس تا زمانی که مطالبات طلبکاران داخلی و خارجی خود را نپردازند نمی‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند. این 2 باشگاه باید طلب مربی، بازیکن و هر شخص حقیقی و حقوقی را بدهند.»

او البته درباره درخواست باشگاه استقلال از فدراسیون فوتبال برای حل موضوع بدهی‌های این باشگاه نیز توضیح داده: «به عقیده من طلبکار چه مربی چه بازیکن چه شخص حقیقی و چه حقوقی باید به طلبش برسد. اگر استقلالی‌ها خواهان کدخدامنشی هستند تا در آسیا حضور پیدا کنند، بهتر است به سراغ امیر قلعه‌نویی بروند و از او بخواهند یا طلب یک میلیارد تومانی‌اش را ببخشد یا تخفیفی به باشگاه بدهد. در غیر این صورت وقتی این رأی به کمیته استیناف بیاید باید اجرایی شود. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید رضایت طلبکاران خود را جلب کنند و بدهی‌ها را بپردازند. وگرنه رأیی که کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای بدهد قطعی و لازم‌الاجراست. ما این رأی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا هم خواهیم فرستاد و مطمئن باشید کوتاه نمی‌آییم، زیرا مطالبات طلبکاران باشگاه‌ها باید پرداخت شود.»

البته مصطفوی اعلام کرده که در صورت کم‌کاری اعضای کمیته استیناف صدور مجوز، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعضای این کمیته را 500 هزار دلار جریمه خواهد کرد. به نظر می‌رسد به همین خاطر اعضای این کمیته سعی می‌کنند به بهترین شکل قانون را پیاده کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها