کد خبر: 337891
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

در جلسه رأی اعتماد وزرا چه گذشت؟

مهم‌ترین اتفاق مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت، رأی اعتماد نمایندگان مجلس به دو وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش و میراث فرهنگی و گردشگری بود، دو وزارتخانه‌ای که هر کدام در جای خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

در جلسه رأی اعتماد وزرا چه گذشت؟
کد خبر: 337891
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گزینه‌های معرفی‌شده وزارت آموزش‌وپرورش و میراث فرهنگی از سوی دولت به گفته برخی نمایندگان چنگی به دل نمی‌زدند، ولی با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس و اتمام وقت قانونی دولت برای اداره این وزارتخانه کلیدی با سرپرست، نمایندگان باید زودتر تکلیف وزارت آموزش‌وپرورش را روشن می‌کردند. از طرفی دیگر اولین بار بود که باید بهارستان‌نشینان گزینه‌ای را برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پس از وزارتخانه شدنش به کابینه می‌فرستادند و گزینه معرفی شده در حد توقع و انتظار آنها نبود.

دفاع کمرنگ روحانی از گزینه‌های پیشنهادی وزارت

صبح روز سه‌شنبه حسن روحانی برای دفاع از دو گزینه وزارت مدنظرش به بهارستان آمد و در صحبت‌هایی که بیشتر تشریح وضعیت سیاست خارجی کشور بود، برای آمریکا و ادعاهایش مبنی بر مذاکره دوطرفه با جمهوری اسلامی ایران خط و نشان کشید. ولی در عین حال در دفاع کم‌رمقش از وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفت که با هیچ وزیری مشکلی نداشته و ندارد و دلیل استعفای بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش کابینه‌اش، تمایل و اشتیاق بطحایی برای نمایندگی مجلس بوده است. این صحبت‌ها با یکنواختی خاصی در مجلس بیان شد و فضای رای اعتماد به دو وزیر را آرام و کسال‌ بار کرده بود، به حدی که یکی از خبرنگاران شبکه های عربی حاضر در صحن علنی به خوابی عمیق فرو رفته بود.

فریادهایی که مجلس را از خواب پراند!

البته فریادهای نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مخالفت با حاجی‌میرزایی گزینه پیشنهادی آموزش‌وپرورش، خواب از سر همه پراند و تذکراتش فضای کم‌رمق جلسه رای اعتماد را کمی حاشیه‌ساز کرد. او با فریاد و انتقاد از دولت به دلیل انتخاب‌هایش به جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری گفت که رئیس‌جمهوری فرار کرد تو گوش بده! یا در واکنش به نمایندگانی که همچنان دور صندلی اعضای هیات دولت پشت به ناطق ایستاده بودند اعتراض کرد که این کار دون شأن نمایندگی است.

برآوردی که اشتباه از آب درآمد

البته برخلاف تصور اولیه از میزان رأی نمایندگان به وزرای پیشنهادی، نمایندگان با وجود ادعای اولیه خود به حاجی‌میرزایی رأی بالاتری نسبت به مونسان دادند. آنها پیش از جلسه رأی اعتماد گفته بودند مونسان لابی زیادی با آنها داشته و قصد دارند اولین وزیر میراث فرهنگی و گردشگری را با رأی قاطع به کابینه بفرستند و بالاترین رأی کابینه دوازدهم را به او بدهند، ولی پس از نطق پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو ناظر میراث فرهنگی در مخالفت با مونسان، فضا تغییر کرد و رأی مونسان شکسته شد.

پروانه سلحشوری مخالف اصلی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در صحن علنی مجلس به همراه چهار نماینده دیگر سعی داشتند همکاران خود را برای رای ندادن به مونسان قانع کنند، اگر چه موفق نشدند به هدف خود برسند، ولی تاثیر زیادی در شکستن کاهش رأی او داشتند. این فضا تا پیش از این قابل پیش‌بینی نبود و هر سه فراکسیون برای رأی قاطع به مونسان اجماع نظر داشتند. ولی او با 163 رای موافق رأی کمتری نسبت به حاجی‌میرزایی با 200 رأی موافق قرار گرفت تا ثابت کند فضای مجلس همچنان غیر قابل اعتماد است و در مورد آن نمی‌توان پیش‌بینی داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها