کد خبر: 337892
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۱۷:۳۵:۳۶
| |

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا:

کشور در حال گذار از سیاست پس از برجام به پیش از برجام است

یک استاد دانشگاه معتقد است گام سوم جزییات اش هنوز مشخص نیست ولی کلیات اش به این معنا مشخص است که ایران دارد به حالت طبیعی خودش در صنعت هسته ای باز می گردد ایران چون در ام پی تی است.

کشور در حال گذار از سیاست پس از برجام به پیش از برجام است
کد خبر: 337892
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ ۱۷:۳۵:۳۶

اعتمادآنلاین| سیدعباس عراقچی معاون حقوقی وزیر خارجه کشورمان که در اروپا به سر میبرد اعلام کرده است که تا کنون مذاکرات نتایج مثبتی داشته است اما نگفته است که ایا این نتایج گزینه مطلوب ایران است یا خیر؟ کما اینکه رئیس جمهور حسن روحانی امروز 13 شهریور ماه قرار بود که اجرای گام سوم تعهدات برجامی را اعلام کند اما تا فردا هم به طرف اروپایی مهلت داد و گفت طی امروز و فردا اعلام خواهیم کرد. در همین باره با فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

گام سوم دقیقا یعنی چه و چه تفاوتی با گام اول و دوم دارد؟


عرض کنم گام سوم جزییات اش هنوز مشخص نیست ولی کلیات اش به این معنا مشخص است که ایران دارد به حالت طبیعی خودش در صنعت هسته ای باز می گردد ایران چون در ام پی تی است. حق دارد صنعت هسته ای داشته باشد و حق غنی سازی دارد. در این میان برجام با برخی اشکالات، ایران را از بعضی حقوق خودش محروم کرد. با اینکه توانمندی این صنعت را داشت اما به دلیل توافق محروم شد. الان کشور در حال بازگشت به حالت قبل از برجام است. هر قدمی که دولت بر می دارد به طبیعی شدن اقدامات ما در این حوزه کمک می کند. البته من معتقدم این ها قدم های کوچکی است. حالا این گام سوم گام جدی تری است .

در گام دوم فرانسه طرح فریز مقابل فریز را مطرح کرد و در استانه گام سوم طرح کانال 15 میلیارد دلاری را مطرح کرده است. فرانسه دنبال چیست؟

در حال حاضر بر سر سیاست ایران در واشنگتن اختلافات جدی وجود دارد. ایران علاقه مند رسیدن به یک توافق است. فرانسه و اروپایی ها هم علاقه مند هستند چرا که می دانند برجام توافق خوبی برای طرف غربی است و اگر برجام از دست برود دیگر نمی توان به همچین توافقی دست پیدا کنند و سیاستمداران آمریکایی هم می خواستند آمریکا در این توافق بماند. وزیر خارجه ترامپ اقای تیلرسون مخالف خروج بود وزیر دفاع اقای متیس نیز مخالف خروج بود.اما اطرافیان تندروی ترامپ مانند ترامپ، پمپئو یا بولتون طمع کردند. این ها فکر می کردند می شود هم ایران را تحریم کرد هم از ایران امتیاز موشکی گرفت هم ایران را در برجام نگه داشت. اگر شد جمهوری اسلامی را نابود می کنیم اگر نابود نشد ضعیف می شود و فکر می کردند ایران در برجام خواهد بود چرا که از داخل سیگنال هایی دریافت کردند که اگر امریکایی ها بروند ما برجام اروپایی را خواهیم داشت. الان مشخص شده که تحلیل اروپایی ها درست بوده که وقتی شما فشار حد اکثری می آورید احتمال این می رود که ابران از برجام خارج شود و همه ی امتیاز ها از دست برود. الان آقای ترامپ هم الان به تدریج فکر می کند که بولتون و پمپئو اشتباه می کردند. در دیدار اخیر آقای مکرون گفت ما دیدار خوبی داشتیم در مورد ایران. در واقع آقای مکرون دارد ترامپ را به نزدیک شدن به برجام نزدیک می کند.


ایا می توانیم بگیوییم گام چهارمی هم راه است؟ در چه زمانی این اتفاق می افتد.

این حالتی هم که ما در داخل داریم در موفقیت یا عدم موفقیتی این گام تاثیر می گذارد .الان سیاست ترامپ تحت فشار است چرا که نه جمهوری اسلامی سرنگون شده است نه امتیازی گرفته است و حتی در بحث نظامی هم پهباد از دست می دهد.
الان هم دموکراتها هم صهیونیست ها هم جمهوری خواه هان نقل می کنند که نسبت به سیاست ترامپ شک و شبهه دارند چراکه احساس می کنند او موفق نبوده است. حالا زمانی که در داخل کشور صحبت از مذاکره می شود حالت تنفس مصنوعی می شود برای سیاستی که در حال مردن است. مثلا در سفری که آقای ظریف به نیویورک داشتند گفتند شما در مورد پروژه ی موشکی مذاکره می کنید؟ گفت: اگر می خواهید در مورد موشک های ما مذاکره کنید باید درمورد موشک های عربستان هم مذاکره کنید . که واکنش سریع پمپئو را در پی داشت. از این جهت زمانی که این سیاست فشار حدا اکثری متعلق به بولتون است زمانی که ایران صحبت از مذاکره می کند تفسیر این است که ببینید این ها بخاطر فشار آمریکا است و این را نشانه ی موفقیت سیاست خودشان می دانند اگر هم یک روز در میان صحبت از مذاکره کنیم این تنفس مصنوعی به یک سیاست مرده است. و باید این حالت وسواس مذاکره را کنار بگذاریم و تشویش را کنار بگذاریم دیگر نیازی به گام چهارم نخواهیم داشت.

آمریکایی ها علاقه ندارند که ایران از برجام خارج شود فقط می خواهند ایران سودی از برجام نبرد و لذا از این وضعیت ناراحت است.اسرائیل هم در این وضعیت است و گزینه بمباران نظامی اصلا گزینه خوبی نیست. گزینه مطلوب آنها این است که یک توافقی باشد که در ذیل ان توافق ایران را کنترل و محدود کرد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها