«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

روسیه، پروژه گاز و سرمایه‌گذاری 21 میلیاردی نواتک

بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده گاز روسیه قرار است برای پیشبرد پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی 2، 21 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. اقدامی که در راستای سیطره روسیه بر 20 درصد گاز ال‌ان‌جی جهان و 10 درصد کل بازار جهانی انجام می‌شود.

روسیه، پروژه گاز و سرمایه‌گذاری 21 میلیاردی نواتک
کد خبر: 338030
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌شهاب غدیری - نواتک، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده گاز در روسیه، به تازگی از برداشتن گام مهمی در پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی 2 خبر داد. اقدام اخیر این شرکت در راستای پروژه 10ساله سیطره بر 10 درصد کل بازار جهانی انجام می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، لئونید میخلسون، مدیرعامل نواتک، به همراه الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز پنجشنبه پنجم سپتامبر، در اجلاس اقتصاد شرقی که در بندر ولادی‌وستوک روسیه برگزار شده بود از تصمیم‌ نهایی خود درباره سرمایه‌گذاری روی پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی خبر دادند. به گفته نواک، این کار شامل تداوم قراردادهای مالی و مهندسی این پروژه می‌شود که هزینه آن بالغ بر 21 میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های 2023 تا 2025 به بهره‌برداری برسد.

میخلسون گفته است: «تردید ندارم که این پروژه طبق برنامه اجرا خواهد شد. شرکت من ثابت کرده که می‌تواند پروژه‌ها را سروقت تحویل دهد.»

نواتک و شرکای آن- از جمله شرکت فرانسوی توتال اس‌ای، شرکت ژاپنی میتسویی و شرکا و شرکت نشنال پترولیوم چین- به دنبال تامین تقاضای رو به رشد گاز ال‌ان‌جی در کشورهایی نظیر چین، هند و همچنین کشورهای در حال توسعه هستند. در حال حاضر، آرکتیک ال‌ان‌جی 2 برای تامین منابع عمرانی و جذب مشتری با پروژه‌هایی که در ایالات متحده، موزامبیک و پاپوآ گینه نو در حال انجام است رقابت می‌کند.

هیروشیگه سکو، وزیر اقتصاد ژاپن، در این اجلاس گفت: «آرکتیک ال‌ان‌جی 2 بر اساس هزینه‌هایش بزرگ‌ترین پروژه تاریخ روابط ژاپن و روسیه است.»

افزون بر این، تصمیم‌ گرفته‌شده درباره آرکتیک ال‌ان‌جی 2، با ظرفیت طراحی‌شده 19.8 میلیون تن متریک، می‌تواند روسیه را به هدف خود برای رقابت با بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های جهانی نظیر ایالات متحده و استرالیا بسیار نزدیک کند. روسیه سال گذشته هشت درصد بازار ال‌ان‌جی جهان را در اختیار داشت و تصمیم دارد این مقدار را تا سال 2035 به 20 درصد افزایش دهد.

پیشروی به سمت قطب شمال

شرکت نواتک، با سهامداران بزرگی نظیر میخلسون و گنادی تیمچنکو، میلیاردر مشهور روس، همچنین شرکت توتال، 2 سال گذشته پس از اجرایی کردن اولین نیروگاه قطب شمال خود، ال‌ان‌جی یمل، به بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان ال‌ان‌جی روسیه تبدیل شد.

پروژه یمل ال‌ان‌جی

نواتک به دنبال گسترش تاسیسات ال‌ان‌جی در قطب شمال است و احتمال دارد مقدار تولید خود را تا سال 2030، 20 درصد افزایش دهد و به 70 میلیون تن برساند. منبع ذخایر گازی نواتک که در 2 جزیره در قطب شمال واقع شده است- یمل و شبه‌جزیره گیدان- به شرکت امکان می‌دهد تا مقدار تولید خود را در آینده به 140 میلیون تن در سال برساند.

پروژه ال‌ان‌جی یمل زودتر از برنامه به ظرفیت کامل خود، 17.5 میلیون تن، رسید و با این اتفاق به بزرگ‌ترین تولیدکننده ال‌ان‌جی، فراتر از مدار قطب شمال، تبدیل شد. نواتک اکنون در حال ساخت چهارمین قطار این پروژه است و در صورت راه‌اندازی می‌تواند یک میلیون تن بیشتر به ظرفیت پروژه یمل اضافه کند.

نواتک در اوایل سال جاری توافق کرد 20 درصد سهام خود را در آرکتیک ال‌ان‌جی 2 به شرکت چینی Cnooc و یکی از واحد‌های شرکت CNPC بفروشد. این شرکت همچنین 10 درصد سهامش را به کنسرسیومی از 2 شرکت ژاپنی میتسویی و شرکت دولتی جاگمِک می‌فروشد. از سوی دیگر، شرکت توتال نیز 10 درصد از سهم پروژه را در اختیار دارد. نمایندگان این شرکت‌ها همگی در مراسم اجلاس پنجم سپتامبر روسیه شرکت کرده بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها