کد خبر: 338034
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ۱۴:۳۱:۱۹
| |

معاون قوه قضائیه؛

برای رونق، اقتصاد باید مردمی شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: حاکمیت باید روانکار اقتصاد باشد، نه اینکه دست و پای اقتصاد را ببندد، باید به این مباحث عمیق‌تر توجه کنیم.

برای رونق، اقتصاد باید مردمی شود
کد خبر: 338034
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ۱۴:۳۱:۱۹

اعتمادآنلاین| محمدباقر الفت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان زنجان، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل در کشور در حوزه اقتصادی، اعمال مدیریت سنتی در دو بخش خصوصی و بخش دولتی‌ است، در حالی ‌که باید از فناوری نوین در راستای توسعه کارها و در نتیجه پیشرفت کشور استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: فرهنگ عمومی کشور ما فرهنگ اقتصادی نیست. باید توجه کنیم ما نه کشور صنعتی بودیم و نه کشور تجارت‌محور در حوزه اقتصاد و نه کشور کشاورزی و دامپروری به معنای واقعی کلمه. پس باید تلاش کنیم مشکلات را با مدیریت برطرف کرده تا به نقطه اوج برسیم.

این مقام قضایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از یک دهه گذشته به‌ صورت جدی همه را مکلف کردند که در بحث اقتصاد و فعالیت‌های تولیدکننده ثروت و اشتغال‌آفرین متمرکز شویم، افزود: آخرین فرمایشات ایشان در بحث منشور گام دوم انقلاب، بسیار صریح‌تر از گذشته برای همه آحاد کشور تعیین تکلیف کرده است. ایشان فرموده‌اند: اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه‌ناپدیدی و نفوذناپذیری کشور است، اقتصاد ضعیف نقطه ضعف کشور است.

الفت با اشاره به اینکه تاکید مقام معظم رهبری، تغییر رویکرد در مسئولان و کارگزاران است، ادامه داد: عملکرد ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش کرده است. چالش درونی عبارت است از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی و وابستگی به نفت و دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد و نگاه به خارج و استفاده اندک از ظرفیت نیروی درون و عدم رعایت اولویت‌ها و وجود هزینه‌های بالا در کشور است.

وی خاطرنشان‌کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم راه‌حل‌های لازم برای برون‌رفت از شرایط فعلی را نیز عنوان کرده‌اند و این موضوع باید سرلوحه کارمان قرار گیرد. برای همه این حرف‌ها، منشور راه‌حل دارد. نقش رهبری فقط بیان مشکلات نیست، بلکه برای مشکلات راه‌حل ارایه نیز می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه از سال 48 صنعت مونتاژ داشتیم و صنعتگر آموخته و تحصیل کرده نداشتیم، گفت: صنعت به دانشگاهیان اعتمادی نداشت. در این شرایط مقام معظم رهبری تکلیف کردند به مسائل اقتصادی بپردازیم. بعد از پذیرش برجام، بیانیه‌ای از سوی مقام معظم رهبر منتشر شد. آخرین فراز بیانیه این بود که این برجام دردی را دوا نخواهد کرد و نه اینکه این نشست‌ها ما را به سمت اقتصاد واقعی پیش می‌برد. ایشان عنوان می‌کنند راه نجات کشور، اقتصاد مقاومتی است.

وی خطاب به فعالان صنعتی استان با اشاره به اینکه سمت و سوی کشور و نگاه مدیران کشور به‌صورت کلی در جهت حمایت از شما است، افزود: شاید سرعت کار کم است و لختی در کار باشد که هست و منکر آن نیستیم ولی در مسیری قرار داریم که حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: مجلس، فرمایشات مقام معظم رهبری را در سال 96 تبدیل به قانون کرده و برای سه قوه وظایفی ابلاغ شد که در این بین برای قوه قضائیه، وظیفه حمایت قضایی و حقوقی از سرمایه‌گذاری مشروع ابلاغ شده است. همچنین ما مکلف شدیم که با فساد اقتصادی مقابله کنیم.

الفت تصریح کرد: بعد از ابلاغ، همه سازمان‌ها و بخش‌های قوه برای انجام این موارد مسئول شدند و ظرف مدت دو سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است، هر چند دیرهنگام. عدم حضور ما به فعالان اقتصادی آسیب‌هایی وارد کرده است، هر چند در تلاش هستیم تا با انجام تکالیف خود، شرایط بهتری برای فعالیت فعالان اقتصادی در کشور فراهم کنیم.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه امروز قوه قضائیه از پرسنلی استفاده می‌کند که اهل فن هستند و اینکه آیت‌الله رئیسی با صلابت از برخورد با فساد حرف می‌زند، به خاطر توانمندی نیروها است، گفت: ما تلاش می‌کنیم همپای شما باشیم. برای رونق، اقتصاد باید مردمی شود. ما در نظام اقتصاد اسلامی، تئوری‌های قوی داریم و باید از آن بهره ببریم. ما برای سرمایه خرد مردم برنامه‌ای نداریم.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری ما طوری نیست که همه 80 میلیون نفر، از همه منافع کشور برخوردار شوند. امروز نیاز به افزایش سرمایه داریم. با آورده اولیه نمی‌شود کار کرد چون باید وارد بازار جهانی شویم. تا زمانی که دنبال پول‌پاشی هستیم به هیچ کجا نمی‌رسیم. حجم نقدینگی را خودمان درست می‌کنیم.

وی همچنین خطاب به صنعتگران استان با بیان اینکه خودتان چقدر اعتماد ایجاد کرده‌اید؟ گفت: اگر شما اعتماد جامعه را جلب کرده بودید، مردم سهام شرکت شما را می‌خریدند. باید شما هم تغییر رویکرد و سیاست داشته باشید. شما هم اگر دنبال وام و تسهیلات هستید باید این فکر را کنار بگذارید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها